/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Utæt Passat
Fra : myg
Vist : 697 gange
200 point
Dato : 09-10-12 15:27

Vi har 2 Passater med samme problem. Det er Varianter fra 2001 og 1997.
Beskrivelsen her er fra 2001'eren.

Forrest i højre side er der en utæthed, så der kommer vand ind i handskerummet og ned på gulvet.
Jeg har afmonteret handskerummet og fundet at beklædningen bagved fremad ud mod forreste dørstolpe er gennemblødt med vand ligesom, der er vådt under gulvtæppet.

Jeg har haft batteriet ude af motorrummet og renset de to afløbshuller derunder hvor kun det i den venstre side var stoppet - det højre var OK.

Når jeg starter en kold bil er det somme tider som om, der skvulper vand under instrumentbrædtet, men det holder ret hurtigt op igen. Det har nu været der længe før jeg fik problemer med handskerummet, og jeg har altid troet det var varmeapparatet eller aircon'en der gav lyd fra sig, og det er det sikkert også :)

Jeg kan ikke umiddelbart se nogle utætheder. Forruden har en revne helt oppe i det øverste hjørne i samme side ca 2 cm nede og 45 grader skråt over til overkanten, men det ser ikke ud til at revnen er indenfor limningen, men det er bare et skøn - kan det betyde noget?

Hvem kan give et bud på løsningen.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 09-10-12 17:55

Det er vist almindeligt kendt, at de første Golf døjede med indtrængende vand. Noget af det kom ind via utætte gummilister ved dørene. Vand kan finde vej de mest mærkelige steder, så det bedste du kan gøre er nok, at spejde under en regnbyge evt. med en lommelygte. En revne i din frontrude er næppe synderen, men hvis ruden ikke er korrekt limet i, kan det sagtens stamme fra en utæt frontrude. Men kig også på dine gummilister ved dørene.
En skvulpende lyd ved start kan som regel tilskrives vandpumpen, der cirkulerer vandet i varmeapparatet.

Accepteret svar
Fra : hjkofoed

Modtaget 100 point
Dato : 09-10-12 19:13

Da vandet ikke kun er i bunden, men også i handskerummet, lurer jeg lidt på liste/limning af forrude.
Kan du presse lidt køkkenrulle ind langs forrudens underkant eller nederste hjørne, eller lidt ind under dørlisterne, så vil du kunne afsløre om det er et af de to steder, der er synderen.
Jeg kender ikke viskersystemet på Passat, men på biler med viskeraksler gennem forpladen kan én af dem være synderen.

Kommentar
Fra : oelv

Dato : 09-10-12 19:35

pil hanskerum af, få en til at sprøjte med en vandslange,medens du sidder i bilen med en lygte,og lyser ind under indstrumentbrædt.på mange biler er der et rum mellem frontrude og motorrum afdækket med plast,der er måske et afløb der er stoppet,vandskulp,vh,oelv

Kommentar
Fra : edison

Dato : 10-10-12 12:57

jeg ville nu lige finde ud af om det er varme appratet, er vandet fedtet, er det køler vædske

Kommentar
Fra : oelv

Dato : 10-10-12 16:50

hvis varmeabarat er utæt mangler der kølervæske i expansionsbeholder,det lugter også inde i bilen.af kølervæske.

Godkendelse af svar
Fra : myg

Dato : 12-11-12 01:23

Tak for svaret hjkofoed - men problemet er endnu ikke løst

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 12-11-12 16:45

Tak, det var en skam, så er der faktisk kun oelv's løsning tilbage.

Citat
pil hanskerum af, få en til at sprøjte med en vandslange,medens du sidder i bilen med en lygte,og lyser ind under instrumentbrædt. På mange biler er der et rum mellem frontrude og motorrum afdækket med plast,der er måske et afløb der er stoppet,vandskulp,vh,oelv

Jeg mener passaten har pålimet forrude, hvis limningen har sluppet, kan den mikroskopiske revne, på samme måde som "trætte" gummilister, nærmest suge vandet ind.