/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
mounte et sdkort
Fra : stone47
Vist : 792 gange
100 point
Dato : 08-10-12 21:45

sidder lige og kikker på om jeg kan få noget ud af en Shevaplug miniserver.
Den her har nu ikke meget at gøre med: MODEL : 003-SP1001
Hvis jeg putter en USB på Kan jeg se den men det er jo windows fat32 filsysten.
ville gerne sætte et sdcard i siden på den.
Nogen der ved noget om dette??
hilsen Steen

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 09-10-12 01:53

Forstår ikke rigtig hvad du mener, bortset fra det så var det en dyr tingest at købe
Samt mange vist ikke kan få skidtet til at virker efter hensigten.

Men du køber vel bare en kortlæser og smider i et usb stik.
http://www.edbpriser.dk/kortlaeser/logilink-cardreader-usb-20-stick-for-sd-mmc-id-470573.aspx

Ellers står der vel noget om det, på producentens hjemmeside eller i din brugsanvisning

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-10-12 16:14

Et SD / SDHC / SDHS kort er normalt FAT 32 som jo alle computere i dag kan læse.
Ulempe: ikke større filer i een mappe end 4 GB................ellers NTFS

På min computer er der SD kortlæser.
Eller jeg kan bruge en USB kortlæser.

Jeg kan ikke huske om jeg har prøvet at formatere et SD kort til NTFS

Men som lager i en server er det ligemeget om det er FAT32 eller NTFS

Håber at jeg forstod spørgsmålet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-10-12 16:16

Jeg glemte lige, At nyere Linux ubuntu læser og skriver både FAT32 og NTFS

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 09-10-12 20:34

Til Edvind og andre.
Ja der var lige lidt kort igår. jeg har tidligere arbejdet med nogle af disse små linux maskiner. vi lavede 3 som hentede data fra en inverter til et solfangeranlæg, via serielporten på denne. Afleverede disse data afleverede den så til en anden server over nettet til en mysql database. Denne anden server lavede så opslag i databasen og genererede søjler for timerne hvor solen skinnede.
Men som al den slags overhales dette af udviklingen. Inden de tre var sat op ved nogle brugere havde ny inverter overtaget markedet, og her er funktionen bygget ind, og fabrikanten har en server stående der laver det samme. Tyske Kostel Kan dette.
Her lige en smagsprøve:http://www.piko-solar-portal.de/?lang=en-GB.
Altså disse miniserver er til overs, den jeg har her må kunne gøre nytte.
Men den har ikke meget plads i hukommelsen, Derfor vil jeg gerne mounte et sdcard som den her en sokkel til. Min fætter kom på skype og hjalp mig, han er bedre end jeg til linux.
Så her er et par linier og kortet er mounted.

root@ubuntu# mkdir homeSD
root@ubuntu# mount -a /dev/disk/by-label/SDCARD homeSD

linie 1 laver et dir, jeg har nu lavet det helt i roden så: cd / først.
linie 2 Mounter så sd kortet som /homeSD
kortet skal bare være formateret med label : SDCARD. fat32.
Men hov booter du maskinen er det væk igen. Nu har jeg lavet mount linien i rc.local, som køres ved boot og alt er ok.

Dette er fordi jeg vil prøve om der er plads nok til at lave en mailserver på den til at tage imod mine mails.
jeg ville gerne holde USB porten fri til noget anden styring.
så det var lidt forklaring.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 09-10-12 20:36

hov tilden blev omsat til en smily , det skal det ikke være hej hej.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-10-12 01:30

Citat
jeg ville gerne holde USB porten fri til noget anden styring.

Køb en usb hub med 4 eller flere porte, de koster ikke over 20.- hvis du handler i Kina

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 10-10-12 04:29

For at du kan mounte skal du skrive den placering som systemet giver dit SD kort, på en almindelig computer bruges Gparted til at se efter hvilken placering systemet har givet SD kortet, jeg ved ikke om du kan bruge Gparted på en server jeg er ikke så skrap til servere, faktisk har jeg aldrig arbejdet med en server lige nu skriver jeg fra en Linux Mint computer og forsøger med min Memory Stick i en kortlæser, Gparted kan se Memory Stick kortet på
Kode
/dev/sdc1
og kan se at den er formateret som FAT16, det skal jeg vide for at mounte kortet, først skal der oprettes en mappe i systemmappen Media jeg vælger navnet Disk til den nye mappe og for at oprette den skal jeg være root bruger, jeg starter en Terminal og skriver
Kode
su
og trykker på Enter og skriver min adgangskode og trykker Enter igen, nu er jeg root og kan ændre i selve Linux systemet, for at oprette den nye mappe i Media skriver jeg i Terminalen
Kode
mkdir /media/disk
og trykker på Enter, nu er mappen Disk oprettet i mappen Media og jeg kender placeringen af Memory Stick kortet og kan gå til at mounte kortet i den nye mappe Disk, igen bruger jeg den samme Terminal og skriver
Kode
mount vfat /dev/sdc1 /media/disk -o force
og trykker på Enter, nu er hukommelses kortet mounted, men den skal mountes hver gang computeren har været slukket eller genstarted, for at mounte kortet hver gang automatisk kan jeg oprette en ekstra linje i fstab som er i mappen Etc, det gør jeg også i en Terminal, jeg må selvfølgelig gerne være root men jeg kan nøjes med at være superbruger, jeg vælger superbruger og først skal jeg vælge et tekst program som findes på computeren, på min Mint kan jeg bruge Leafpad som svarer nogenlunde til Notepad på en Windows computer, for at åbne Leafpad i en tilstand hvor jeg kan ændre i fstab skriver jeg i Terminalen
Kode
mksudo leafpad /etc/fstab
skriver mit brugernavn og trykker på Enter, så åbner Leafpad filen fstab og jeg kan tilføje en linje under de linjer som er der i forvejen, på denne linje skal der stå
Kode
/dev/sdc1/media/disk vfat uid=(brugernavn),iocharset=utf8,umask=000 0 0 0 0
der hvor jeg har skrevet brugernavn i parentes skal der selvfølgelig stå det brugernavn som du har på din server.
Jeg håber du kan bruge noget af det jeg har skrevet og få mounted dit SD kort, for at vejledningen kan bruges er det selvfølgelig en betingelse at filerne på din server er placeret som de er i en Linux computer, for eksempel skal der være en mappe som hedder Media placeret i systemmappen og filen fstab skal ligge i systemmappen Etc, ellers virker min fremgangsmåde ikke og du skal ændre i teksten så kommandoerne peger på den rigtige mappe, måske er kommandoen for at blive root anderledes på din server, hvis ikke su gør dig til root så prøv at skrive sudo /bin/bash i stedet for og tryk på Enter

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-10-12 04:33

Jeg ville vælge at formatere SD kortet til ext2 filfomatet i stedet for FAT32, du vil sandsynligvis få advarsler om at FAT32 er alt for usikker til at kunne mounte automatisk hver gang serveren startes, hvis du vælger løsningen med automatisk mount

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 10-10-12 08:46

Citat
mount vfat /dev/sdc1 /media/disk -o force

Hov, o.v.n.: Glemte du ikke lige option t (file system type):

mount -tvfat /dev/sdc1 /media/disk -o force

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 10-10-12 10:40

Til o.v.n
foreløbig lige tak for info. Jeg har fået mounted kortet, som du også ser, denne lille dims plaserer linux lidt anderledes. Jeg oplevede det samme mounten forsvandt ved boot. Den med fstab er læst og vil blive brugt senere. lige nu har jeg sat linien ind i rc.local. Fik at vide at hvor du skriver: mount vfat , her siger min fætter mount -a , bruger alle filsystemer. som du skriver skal jeg nok formatere om til ext2, var bare lidt i tvivl om hvad der var bedst ext? . Jeg ville bruge pladsen til et par users home dir, men det går selvfølgelig ikke, for så kan de skjulte filer nok ikke komme ind på en fat32 sdcard.
du skriver: /dev/sdc1 , som jeg også ville forvente, men på den lille box står der: /dev/disk/by-label/SDCARD . Dette er ikke normalt, men da helt smart. SDCard er den label jeg formaterede kortet med.

til Kresten
uden at have prøvet tror jeg det skal være: mount -t vfat.
Men mine linier er heller ikke helt rigtige, fik ikke rettet jeg står i roden, det viser prompten ikke.

vender tilbage med mere senere, det er godt at have venner ved sin side.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 10-10-12 11:49

Linux filsystemet (ext2 og ext3) er mere stabilt end fat filsystemerne, men hvis du vil have størst fleksibilitet med hensyn til, hvilken hardware kortet skal mountes, er fat32 nok mest kompatibelt. Bruger du kun kortet i Linux-maskiner, er ext-filsystemerne fremragende.

/etc/fstab er den tabel mount anvender ved boot til at koble lagre til systemet. Når du har angivet en label på kortet, kan du senere udskifte kortet med et anden enhed med samme label. Det vil så, selvfølgelig, være nødvendigt at den nye enhed så er formateret med samme filsystemtype, som det nuværende SD-kort.

Og så er der et par detaljer, som jeg synes du bør vide.
/etc/fstab skal hos Linux almindeligvis have seks (6) felter på hver linie, som er aktiv. Felterne adskilles med mellemrumstegn (space).
Linien o.v.n. udmærket redegjorde for mangler denne detalje med seks felter.
De sidste felter angiver o.v.n. som "0 0 0 0" og bør efter min mening i stedet blot være "0 0", eller bedre "0 2" for at fsck kan tjekke kortet ved næste filsystems-tjek.

Kode
/dev/sdc1 /media/disk vfat uid=(brugernavn),iocharset=utf8,umask=000 0 2
# Bemærk at options er kommaseparerede ?

Skriver du dokumentation for linierne, indleder du linien med tegnet: # også kaldet hashmark, havelåge, dobbeltkryds..., kært barn har mange navne Linier som starter således bliver ikke læst af mount.

Citat
her siger min fætter mount -a , bruger alle filsystemer

mount -a mounter alle filsystemer som er listet i fstab, hvis de ikke allerede er mountet og hvis de ellers kan mountes, og det uden at unmounte filsystemer som i forvejen er mountet.

Citat
uid=(brugernavn),iocharset=utf8,umask=000

Bemærk at o.v.n. her indskrev options for filsystemet. Du kan finde mere om generelle mount options og filtype-specifikke options med manual-kommandoen:
Kode
man mount

Det er en meget lang man-side og du finder bl.a. her en option noauto som undtager mount -a for at mount partitioner med netop denne option. Angiver du ingen options vil de, som er nævnt udfor default være virksomme.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-10-12 12:55

Tak jeg lærer også meget her i tråden
Citat
Glemte du ikke lige option t (file system type):
min kommano mounter mit hukommelses kort, altså ikke glemt men det kan godt være at det mest korrekte ville være: mount -tvfat /dev/sdc1 /media/disk -o force
jeg er ikke nær så god til Linux som jeg gerne ville være, så jeg suger viden alle steder hvor jeg kan komme til det
Citat
0 2" for at fsck kan tjekke kortet ved næste filsystems-tjek
her blev jeg for eksempel klogere

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 10-10-12 18:30

Super vi bliver klogere af dette lille forsøg.
gemmer lige tingene og tester lidt.
Håber det er ok at lade tråden stå lidt.

Jeg ville lade SDkortet sidde fast og så bruge det til et par users mails, så det blev en lille mailserver.
Alt sammen sprunget ud af at jeg har jo i mange år haft en PC stående , som server.
Men nu da jeg bliver folkepensionist ved jeg jo ikke rigtigt hvor små pengene bliver.
Kom så til at måle serveren med tilbehør bruger 130 watt, det bliver næsten 2500 kr om året.
Denne her bruger 80 og er 10 gange så stor.
vender tilbage.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 10-10-12 23:16

Hej o.v.n.
Citat
uden at have prøvet tror jeg det skal være: mount -t vfat

Ja nogle kommandoer kræver mellemrum mellem option og parameter (den tekststreng eller det navn der kommer bagefter) - andre kommandoer accepterer at det "klistres sammen". mount godtager begge både "-tvfat" og "-t vfat".

Du kan i øvrigt på følgende link læse om montering af filsystemer på Linux.
Det er skrevet på dansk, og meningen med hele bogen er at man skal kunne forstå det uden at være it-nørd:
Kode
http://www.linuxbog.dk/friheden/friheden/friheden-sysadm.html#mounte-filsystemer

Hvis du hellere vil vide mere om mounting af filsystemer vil du kunne få en hel del at vide med
Kode
man mount
som så først fortæller dig om options der er knyttet til selve mount-kommandoen.
Længere nede står der en masse om specielle options som er knyttet til filsystemtyperne. Altså options som mount videregiver
- enten direkte, ved brug af mount på kommandolinjen (i terminalen)
- eller indirekte, automatisk via /etc/fstab

God læsning.

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 13-10-12 15:51

hej venner.
jeg her installeret webmin, på dimsen, hvis det ikke er sagt.administrations webserver bare på port 10000. http://xxx.xxx.xxx.xxx , svarer IT works.
Det vil sige at apache kører ok. jeg har installeret postfix og Dovekot, det er mail server og smtp server, også uden fejl.
Så til SDkortet: Hvis jeg opretter en user med et homedir på SDkortet melder den fejl. Kikkede lidt formaterede. kortet til EXT3. Nu kan jeg oprette en user med home dir på kortet. Der står lidt i det dir /dev/disk med en label som sagt men bruger nu en anden som står i /dev/. Men det er ikke standard Ubuntu. Jeg klipper lige lidt fra putty skærmen:
*********************************************************************************
del af dmesg:

mmc0: card 1234 removed
mmc0: host does not support reading read-only switch. assuming write-enable.
mmc0: new high speed SDHC card at address 1234
mmcblk0: mmc0:1234 SA32G 29.3 GiB
mmcblk0: p1
****************************************************************
root@ubuntu# fdisk -l

Disk /dev/mmcblk0: 31.4 GB, 31499223040 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 3829 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Disk identifier: 0x00000000

Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/mmcblk0p1 1 3830 30756864 c W95 FAT32 (LBA)
root@ubuntu#
******************************************************************
Nu er SDkortet altså ext3.
hilsen Steen.

Godkendelse af svar
Fra : stone47

Dato : 15-10-12 08:14

Tak for svaret o.v.n..
Tak til de andre deltagere også.
At løse et problem skaber et nyt, hvis i vil deltage.
Jeg skriver lige et nyt spørgsmål om det.
hilsen Steen