/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
En streg i regningen
Fra : svendgiversen
Vist : 572 gange
122 point
Dato : 08-10-12 15:37

Noget jeg kom til at sige, og først bagefter tænke over...

Jeg ved nogenlunde hvad det betyder?
men hvorfor siger man sådan??

Hvad er oprindelsen???

Det værste eksempel jeg kender er en chef, der bevidst tilføjede et tal
for derefter at kalde bogholderen ind og bebrejde ham hans regnefejl...

Måske tilføjede han et 1 tal, men det er nok ikke den streg der tænkes på.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 08-10-12 16:02

Aner ikke en dyt om,hvad der står for.Bortset fra,hvad der menes med det i daglig tale.

Kan det mon være et "uheld",som at tabe et dråbe blæk med gåsepennen.Altså et utilsigtet streg,der ændrer resultatet/beløbet.

M.

Accepteret svar
Fra : marken84

Modtaget 132 point
Dato : 08-10-12 16:19

http://www.biblioteksvagten.dk/svar.asp?qaid=15393

Du kan læse om udtrykket i Ordbog over det danske sprog:

http://ordnet.dk/ods/search?opslag=regningen
5.3) i faste forb., der betegner, at ens beregninger ikke holder stik, at ens forventning ikke opfyldes || en brøk i regningen (jf. Brøk 2.1 slutn.; egl. til bet. 2, om vanskelighed i regnestykke; nu næppe br.) en streg i regningen (se ndf.). Den Gang fik jeg en forbandet Brøk i min Regning. Han havde slet ingen Lyst til at bide paa Krogen. PAHeib.Sk.II.80. at spille (folk) et eller andet Puds og gjøre dem en Brøk i deres Regning. sa.US.394. || en streg i regningen (ty. einem einen strich durch die rechnung machen; vist egl. til bet. 2.2 og 3.1, om det forhold, at et regnestykke, regnskab ved overstregning gøres ugyldigt, jf.: overstryge en Regning. vAph.(1759); dagl.) om noget uventet, som kuldkaster ens beregninger; uheldig omstændighed; afbræk. Oehl. XVII.208. Det var en uventet Streg i Regningen, at min Onkel kommer. Heib.Poet. VII.81. Recke.KL.68. gøre (en) streg i regningen olgn. Leth.(1800). Dennes pludselige Ankomst gjorde slemme Streger saavel i store som i smaa Regninger. Winth. VIII.40. ogs. m. person-subj.: spille et puds. bie kun . . jeg skal nok sætte dig en Streg i Regningen. Blich.(1920).XIV.144. S&B. ||

For helt at forstå de forskellige henvisninger og forkortelser, bliver du nødt til at gå ind på linket og klikke på forkortelser og derefter på kilder.

Jeg har også set i bogen Talemåder i dansk, og Hvorfor siger vi sådan, men der står ikke hvor udtrykket stammer fra.

Ellers er der jo også det aldeles udmærkede program i radioens P4

http://www.dr.dk/p4/programmer/sproghjoernet/

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-10-12 19:39

Foreløbig tak,

noget tyder på at det kommer fra tysk, men så ikke en streg i regningen,
men en streg igennem regningen, altså en overstreget regning?

Det giver også bedre mening...

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 08-10-12 19:53

Ja, det kan i visse tilfælde være spændende at udfinde ordenes betydning...

Derfor kan jeg også anbefale at høre disse udsendelser http://www.dr.dk/p4/programmer/sproghjoernet/

Kan downloades som podcast.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-10-12 10:26

Tak for svaret marken84.

Og Ja, jeg hører dagligt sproghjørnet...

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 10-10-12 11:27

Det er en vældig spændende udsendelse når man interesserer sig for sproget og dets oprindelse...