/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
læge besøg
Fra : Jan4100
Vist : 830 gange
100 point
Dato : 05-10-12 11:08

Er der nogen der har en ide om hvornår det blev gratis at tage til lægen osv?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-10-12 11:23

Før ca. 1970 betalte man kontingent til sygekassen, enten gruppe 1 (gratis lægehjælp) eller gruppe 2, hvor man selv betalte en andel.

Start 70'erne, overgik sygekassen til kommunen, betalt over skatten. Så gruppe 1 stadig havde gratis lægehjælp og gruppe 2 stadig selv betaler en andel.

Før ca. 1970 skulle alle selv betale det fulde honorar for at gå til læge, hvis man ikke var medlem af sygekassen.

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 05-10-12 11:31

Sygekasserne blev nedlagt 1. april 1973.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 100 point
Dato : 05-10-12 12:47

Sygekasseloven af 12. april 1892 indførte statstilskud til sygekasser for mindrebemidlede (de såkaldte ”statsanerkendte sygekasser”). Det blev pålagt lokale udvalg at foretage afgrænsningen af, hvem der kunne betragtes som mindrebemidlet og dermed berettiget til at søge optagelse i kassen. Denne metode blev misbrugt, sådan at selv velbjærgede bønder i visse tilfælde blev optaget, og ved lov af 10. maj 1915 blev det bestemt, at der skulle udsendes en vejledning om det, man senere kaldte ”sygekassegrænsen”, dvs. de indtægts- og formueforhold, der var en betingelse for nydende medlemskab af de statsanerkendte sygekasser. Personer over denne grænse havde ret til at stå i kasserne som ydende medlemmer, sådan at de senere kunne blive nydende, hvis de kom under grænsen. En anden mulighed var, at de kunne indmelde sig i en statskontrolleret sygeforsikringsforening uden offentlig støtte (”fortsættelseskasse”).
Gennem sin sygekasse fik man ret til:
fri læge og sygehusbehandling i 60 uger i løbet af 3 år
dagpenge i 13 uger om året
fri kørsel

Endelig overtog staten ved lov af 9. juni 1971 al form for sygeforsikring, og fra den 17. marts 1973 blev de sidste sygekasser lukket og erstattet med den offentlige sygesikring.

http://da.wikipedia.org/wiki/Sygekasse

Godkendelse af svar
Fra : Jan4100

Dato : 05-10-12 13:47

Tak for svaret ans.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 05-10-12 14:06

I 1973 blev det gratis at gå til læge.
alan57

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-10-12 14:45

Citat
I 1973 blev det gratis at gå til læge.
alan57

Der noget du har misforstået - det har ALDRIG OG BLIVER ALDRIG gratis

Det er blot andre der betaler det meste....