/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
HJÆLP til køb af seat altea xl
Fra : tullenulle
Vist : 626 gange
200 point
Dato : 04-10-12 20:09

Hejsa.
Jeg har set på en Seat Altea XL 2.0 tdi 140 stylance dsg van 5d.
Hvad skal jeg pase på ved den ??
Og ved i om den er galvaniseret...
Den er fra 2007 marts månede... kan den vejes ned ??
Håber på der findes en som ved lidt mere end jeg herinde..
På forhånd tak..

Tullenulle.

Kommentar
Fra : tullenulle

Dato : 04-10-12 20:13

den har kørt 130.000

Accepteret svar
Fra : EA_HS

Modtaget 200 point
Dato : 04-10-12 23:59

SEAT,.. ligger omkring gennemsnittet,.. hverken bedre eller ringere end konkurrenterne,

Når du køber brugt bil,.. er bilens aktuelle stand,.. vedligeholdelse, (udseende)
og tidligere ejer / ejere, servicebog osv. langt vigtigere end mærket,

især rustbeskyttelse indenfor de første 4 - 8 mdr. er meget vigtig,
alt mekanik / elektronik skal fungere 100%,.. INDEN du underskriver en slutseddel,
i de fleste tilfælde er det nærmest håbløst at få rettet fejl når slutsedlen ER underskrevet,

en vigtig ting mere,.. det BURDE være KØBERS markedet, både hvad angår biler i almindelighed,
men årstiden i særdeleshed,............ og dermed nemmere at 'presse' prisen i bund,

kik evt. på realistiske priser der er opnået gennem seriøse bud,
http://www.autocom.dk/consumer/whatiscarworth.do

http://www.autocom.dk/consumer/whatiscarworthresult.do?cat=1&mo=altea&t=2&ma=seat&at=0

så har du et fornuftig forhandlingsgrundlag.

personlig ville jeg ikke købe en uden rustbeskyttelse fra ny,
så skal den være MEGET billig.... det er for sent at rustbeskytte en 5 år gl. bil.

læs også :
http://www.bilpriser.dk/guide.do?guideid=234

http://www.fdm.dk/bilkoeb/guide-til-sikkert-bilkoeb

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 05-10-12 00:01

Citat
Og ved i om den er galvaniseret...

en grundig rustbeskyttelse er langt vigtigere,

Kommentar
Fra : alka

Dato : 05-10-12 10:02

Den har MEGET elektronisk udstyr, som godt kan drille. Vores campingnabo har de sidste to måneder bekostet godt 35.000 kr.! Med to dages mellemrum gik der en dyse til ca. 7.000 kr. pr. stk. Så gik der et par styringsbokse til 3.500 kr. stykket. Den skulle så til eftersyn. Det blev med en regning på ca. 21.000 kr. Knækket forfjeder + nogle andre "småting" som defekt rudehejs mm.

Bilen har kørt 130.000 km. Den larmer meget under kørsel. De kørte for en måneds tid siden til Italien med campingvogn. I tyskland røg oliepumpen, og de måtte blive nogle dage i Rom, da bilen igen var til rep. Jeg ved ikke hvorfor.

Om det er en god eller dårlig bil, skal jeg ikke udtale mig om, men det er en dyr bil - den jeg har skrevet om her!

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 05-10-12 10:41

Citat
Og ved i om den er galvaniseret...

Det er jeg næsten sikker på den er.For i dag praler alle fabrikker jo med,at deres biler er galvaniserede.
Men som FDM skrev i en artikel,er der stor forskel på metoden,der bliver anvendt.Derfor er det absolut ingen garanti,mod rustangreb.

En bil der er næsten uforgængeligt,er en Audi bygget i aluminium.Men så betales der nok også for mindst to biler.

Derfor er jeg også helt enig med EA_HS:
Citat
en grundig rustbeskyttelse er langt vigtigere,

M.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 05-10-12 18:50

En fem år gammel bil behøver ikke, at være håbløs selvom den ikke har været rustbeskyttet. Men den skal kigges grundigt efter i sømmene, - og gerne af FDM eller Applus. Begyndende rustdannelser bliver kun meget værre hvis de lukkes inde bag rustbeskyttelse, så til en begyndelse kan du be` om, at se bilen på lift og "tilfældigt" nævne, at du vil have den omkring et testcenter.
Hvis sælger protesterer eller bliver vrangvillig har han måske selv kigget og ved, at det kan trække ned i pris, hvis undervognen har begyndende rust.
Samtidigt kan du så også få kigget det elektriske igennem. De penge er godt givet ud, - også hvis det viser sig, at bilen er tip top.

Godkendelse af svar
Fra : tullenulle

Dato : 22-10-12 18:05

Tak for svaret EA_HS.
og alle i andre.