/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Danfoss blandingsbatteri istykker!
Fra : alfa
Vist : 1317 gange
100 point
Dato : 02-10-12 10:54

Hej

Jeg har et blandingsbatteri af typen Danfoss til min bruser, en gammel hund fra 60-70'erne vil jeg skyde på, da huset er fra den tid, og det højst sandsynligt ikke er blevet skiftet siden.

Problemet med den, er at den er gået i stykker, og den står på en indstilling hvor vandet er meget varmt. Jeg har så prøvet at skille den ad, og har kunnet rodet lidt med den sådan at man lige kan komme i bad, men temperaturen er stadig ikke optimal.

Jeg har så prøvet og se om jeg kunne finde nogle reservedele på nettet til den, men uden noget rigtig held.
Jeg ville helst undgå på nuværende tidspunkt at skulle begynde at pille fliserne ned og skifte blandingsbatteriet helt ud, så ville høre om nogen kendte til modellen, da jeg ikke kender den, for leder lidt i blinde efter stumper.

Det kan selvfølgelig også være at den helt er udgået, og at der ikke er nogen der sælger reservele til den mere, men jeg har fundet et billede på nettet som den faktisk ligner på en prik, forskellen er bare at der står danfoss thermostat istedet for damixa som på billedet..

Billedet kan ses her: http://vvsgiganten.dk/images/items/orig_727499604/-.jpg

Det som skal skiftes i den, er den pal som kører ud og ind når man drejer håndtaget henholdsvis over på koldt og varmt vand, den pal trykker så ind på en fjederpåvirket lille metalplade inde i blandingsbatteriet, som så, enten lukker eller åbner mere for det kolde eller varme vand. Den har sat sig fuldstændig fast, og vil ikke rokke sig, og har prøvet at rense den i forskellige slags olier (smøreolie, rustløsner, symaskineolie), men intet virker.

Håber nogen derude kan hjælpe mig med hvad modellen hedder og hvor man evt. kan købe stumper til den, da jeg gerne ville undgå at pille fliser ned...

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 02-10-12 11:09

I første omgang, så prøv at ligge den i blød i noget kalk fjerner :)

Hvis du har et billede af stumpen du mangler, så vil jeg godt prøve at kigge på lageret.
Der lå en del reservedele til vandhaner da vi købte huset (gammel smedje)

Kommentar
Fra : alfa

Dato : 02-10-12 12:10

Billeder af blandingsbatteriet kan ses her: http://s1340.photobucket.com/albums/o740/Picturemanner/

Kommentar
Fra : alfa

Dato : 02-10-12 12:14

Og det er billede nr. 4 og 5 som jeg mangler en ny af, som er den pal jeg snakkede om der flytter sig ind og ud, der har sat sig fast...

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-10-12 15:22

Hvis du kan komme til der, hvor den bevæger sig ud og ind og dryppe/sprøjte lidt "MinusKalk" ind, skulle der være en chance. Det er et billigt mærke men ganske effektivt.
vh
pbp

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 02-10-12 18:54

Definer nok ingen reservedele mere men som de andre skriver afkalkning

Kommentar
Fra : alka

Dato : 03-10-12 09:30

Vi står i samme situation, med et Danfoss blandingsbatteri fra 1979, hvor termostaten sidder inde i muren - som det ses på de billeder som alfa oven for linker til. jeg var dog så heldig, at få drejet "hjulet" så det er til at holde vandtemp. ud, inden det gik helt i udu!

Jeg har været igennem adskillige firmaer/netsider. Der findes ingen stumper til den type mere. Vi har bestilt VVS'er. Han udskifter til et Hansgrohe med bruser formelst 4.450 kr. inkl. moms - surt. Vi har endnu ikke fået prisen fra mureren, men det kommer nok til at koste kassen!

Omvendt, så kan man vil godt sige, at et blandingsbatteri, der har holdt i 33 år, har gjort det godt!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-10-12 13:22

Hvis der skal laves indgreb, så skift til et udvendigt batteri. det er til at skifte udefra formedelst 300-600 kr. og ser da ikke så slemt ud.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 03-10-12 16:38

Beklager..
Der er sq ikke noget på lager der ligner..
Inden du kapitulere, så prøv lidt vold også :)

Kommentar
Fra : alfa

Dato : 04-10-12 06:24

Jeg er så småt også nået frem til at der ikke findes nogle reservedele mere, har prøvet at skrive til nogle firmaer, men uden held, så jeg er også begyndt at kigge efter noget nyt, med blandingsbatteriet udenpå væggen, surt, men blir nok mere glad for det bagefter, med noget nyt og funklende

Kommentar
Fra : alfa

Dato : 04-10-12 06:31

Til ccjunior

Vold er prøvet , og det resulterede i at jeg kunne dreje det metal som skyder pal'en frem og tilbage, men den rykker sig ikke alligevel, så jeg tror den er gået til de evige jagtmarker nu...

Kommentar
Fra : alka

Dato : 08-10-12 12:05

Ja, så kom tilbudet fra mureren: 11.750 kr. inkl. moms - så det blir' hjemmearbejde!

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 08-10-12 17:06

Dahm.

Kommentar
Fra : alfa

Dato : 03-11-12 09:23

Lige en opdatering, jeg har haft en vvs til at fikse rørerne, så vi sætter et nyt udvendigt blandingsbatteri på, det var det nemmeste, ellers tak for alle kommentarerne