/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
rumrejser fjern galakse
Fra : snaptil
Vist : 641 gange
100 point
Dato : 02-10-12 08:59

Jeg har lige set en film hvori rumrejser blandt andet foretages (prometheus).
Men filmen fik mig tænke på om rumrejser ud af vores solsystem eller galakse overhovedet er muligt grundet massers tiltrækningskraft.
Jeg har fundet nogle korte publiceringer på internettet, men jeg syntes ikke her de omtaler dette.

http://www.nbi.ku.dk/Nyheder/nyheder_09/rumrejser_til/

nogen der kender link til andre ?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 02-10-12 09:18

15. juni i år forlod Voyager 1 solsystemet efter ca 35 års rumrejse, så alt tyder på at det kan vi godt, men det tager sin tid

http://en.wikipedia.org/wiki/Voyager_1

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 02-10-12 09:49

Ok så solsystemet er passeret.
Gad vide om så galaksen er lige så "nem" at forlade og om det kun er tid der er afgørende.
Jeg kan se at det bliver talt om både negativ og positiv gravity assist, så noget påvirkning må der jo være. http://en.wikipedia.org/wiki/Gravity_assist

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 100 point
Dato : 02-10-12 10:44

"Resten af galaxen" kan stort set ikke mærkes ved sin tyngdeaccelleration her til lands, så kan man rejse ud af solsystemet, kan man også rejse ud af galaxen. Med vores nuværende drivsystemer bliver det dog en ganske langvarig affære.
vh
pbp

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 02-10-12 11:02

Den gravity assist, du linker til, handler om udnyttelse af himmellegemers tyngdekraft på nært hold, hvor man bruger det til at ændre kurs og øge/formindske rumfartøjets hastighed.

Der er det samme princip som den gode gamle stenslynge, man bruger bare et himmellegeme i stedet for Davids hånd til at få farten op

Som pbp skriver, tyngdekraften fra andre galaxer er nærmest umærkelig, tyngdekraften aftager med kvadratet på afstanden, og de andre galaxer er godt nok langt væk!

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 02-10-12 11:28

jeg tænkte heller ikke så meget på andre galakser. Jeg tænker der imellem to galakser er et tomrum som har mindre tiltrækningskraft.
Hvis et fartøj bliver sendt afsted i et tomrum med en vis kraft, så vil fartøjet vel fortsætte i det uendelige uden at accelerer eller deaccelerer?

Jeg tænker måske også at kraften fra et afsendt fartøj fra jorden vil miste sin kraft grundet påvirkninger fra større masser der trækker i hver sin retning.

Så der skal vel være noget energi tilføjes for at bestemt retning, som fører fartøjet ud af den tiltrækningskraft som vores galakse har.

Jeg er ikke fysiker, men økonom, så det her er rent hyggetænkning...

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-10-12 15:16

Hvis du har en konstant kraft (og en konstant masse), vil du også have en konstant accelleration, idet kraft = masse * accelleration. Hvis du derimod ikke påvirker med en kraft, og udefra kommende kræfter kan negligeres, vil hastghed og retning være uforandrede.
vvh
pbp

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 02-10-12 16:15

Google har lavet en bil, der kan køre i alm trafik, uden chauffør, og den er vist godkendt til kørsel på offentlig vej i Californien.

Når vi engang sender rumskibe, ikke bare som forsøg, men "for alvor" ud af solsystemet, skal vi nok have tilsvarende systemer om bord, for når fartøjet er 25 lysår væk, vil kurskorrektioner fra jorden først komme 50 år efter et kommende problem er registreret, det vil nok være for sent.

Men det vil næppe være et problem, og jeg ser frem til at vi kommer derud, selv om jeg for længst vil være død, når det sker

Godkendelse af svar
Fra : snaptil

Dato : 16-10-12 12:44

Tak for svaret pbp_et.