/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Loftlampe tændt hele tiden :(
Fra : ramokandu
Vist : 464 gange
20 point
Dato : 01-10-12 12:25

Hej alle,

Jeg fik til opgave, at installere loftlampen i vores spiserum (ekstraværelse til stuen). Efter at have tilsluttet lampen, forblev den tændt hele tiden, uagtet om stikkontakten i væggen var tændt eller slukket. To muligheder:

- forkert stikkontakt :)
- selve tænd og sluk knappen er defekt

Da der ikke er andre tænd/sluk kontakter i det rum, vil jeg antage at jeg har fat i det rigtige. Ergo måtte knappen være defekt. Forsøgt at prøve med en anden tænd og sluk kontakt (som jeg ved virker), samme udfald. Prøvet at fjerne ledningerne fra stik kontakten, samme resultat.

Noget tyder på, at stikket i loftet ikke er forbundet til stikkontakten i væggen. Loft ledningerne er taget fra et andet sted? Jeg har brug for, at få fejlsøgt, hvorfor der er strøm i stikket i loftet hele tiden. Det er lidt trælst, og have sin loft lampe tændt hele tiden :(

Any ideas?

Mvh. Ramo

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 01-10-12 12:30

- tilslutningen i loftet er forkert.

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/90678

Kommentar
Fra : ramokandu

Dato : 01-10-12 12:42

Tak for svar.

Jeg har i øvrigt også forsøgt at tilgå ledningen fra loftet direkte, dvs. udenom loftdåsen, den hvor lampen bliver forbundet til og også hænger i, se evt. billede af loftdimsen her:

http://postimage.org/image/4juukde4r/

Fra loftet er der to ledninger, den ene er mørkebrun/sort mens den anden er (lys)sandfarvet. Til de to ledninger, har jeg forsøgt at forbinde lampens ledninger direkte, stadig samme resultat, lampen er tændt hele tiden.

Det bør her nævnes, at jeg bor i en lejlighed og bygningen er fra engang år 1956-58.

/Ramo

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-10-12 12:52

Citat
Det bør her nævnes, at jeg bor i en lejlighed og bygningen er fra engang år 1956-58.

Både årstallet og billedet fortæller at Du bør få gennemgået hele installationen af en fagmand.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 01-10-12 13:12

Nu bruger man en kontakt/afbryder til loftlampe og ikke en stikkontakt. Jeg tror, du skal kigge efter hvor afbryderen til lampestedet er gemt henne (bag et møbel/det frastødende eller tilstødende værelse)

En stikkontakt eller et vægudtag er en dims med to eller tre huller i, som man sætter en stikprop i.

vh
pbp

Kommentar
Fra : ramokandu

Dato : 01-10-12 13:15

Tak for jeres svar.

Få gennemgået hele installation af en fagmand, er backup planen.

pbp, jeg beklager forkert brug af termer. Der er ikke flere kontakter i det pågældende rum.

/Ramo

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 01-10-12 15:54

Du skriver ekstraværelse til stuen - kunne det så ikke være, kontakten sad i stuen??

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 02-10-12 05:32

Det er nu man ringer efter en elektriker og får det rigtigt samlet igen

Det er med 99% sikkerhed at du for start har monteret lampelledningen forkert i loftudtaget ( der kan være op til 6 forskellige muligheder i sådan en roset)

I gamle dage var det normalt at man brugte den Ene samle klemme til faseledningen til at sløjfe ledningen videre til en stikkontakt/ forsyning til andre værelser

Lad os gætte på at der er 5 ledninger i loftrosetten og det er stofledninger

Kommentar
Fra : ramokandu

Dato : 02-10-12 09:35

pbp_et: Der sidder ikke andre kontakter i stuen. Jeg har også forsøgt at slukke for alle kontakter i lejligheden, blot for at være på den sikre side, men lige lidt har det hjulpet.

rotw: Her er et billede af ledningerne fra loftet http://postimage.org/image/7ftnuqjed/ (der er to ledninger, den ene er fase og den anden er nul, 'målt' efter vha. en pol skruetrækker).

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 02-10-12 10:22

Hvis der kun er 2 ledninger ialt så skal du have fat i en elektriker, for så er der nået der kan tyde på en fejl i en samling et sted