/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Hvorfor køber folk deres egen bolig?
Fra : PeterTheisen
Vist : 311 gange
10 point
Dato : 30-09-12 17:29

En ejerlejlighed med tre værelser på 85 m^2 kan fås til omkring 1.000.000 kr. i Helsingør for tiden. Alene lånet koster næsten 10.000 kr. om måneden, hvis der er tale om et fastforrentet 3,5 % lån.

Kilde: http://www.boligsiden.dk/salg/862856066/

En lejebolig med fire værelser på også 85 m^2 kan fås til ca. 5.000 kr. om måneden (eksklusive el, vand, varme osv., dvs. ren husleje).

Kilde: http://www.boliggaarden.dk/ebolig/index.asp?db=ebolig10645&side=menu1.asp?vis=hoejre

(Vælg Afd. 018 Sundparken - Boliggården - afd.18 Sundparken)

Med andre ord er det over dobbelt så billigt at bo til leje som at eje sin bolig i Helsingør. Dertil skal det siges, at boligpriserne jo er raslet ned siden 2006, og det ser ikke ud til at vende foreløbigt, så argumentet om den sikre opsparing ved at eje sin egen bolig passer heller ikke.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 30-09-12 17:38

Peter, dit spm bliver ikke mere rigtigt af at blive flyttet. dyreste lån (3,5%) på 1 mill, med afdrag og efter skat, koster knap 4000 /mdl, hvoraf 1650 er afdrag, der øger friværdien.

Så det korrekte er, at man betaler ca 2300 kr, efter skat i husleje! At det i praksis bliver lidt dyrere, fordi man kun kan låne 80% i realkredit, resten af lånet er dyrere, men stadig MEGALANGT under 10K/mdl

http://www.nykredit.dk/privat/realkredit/dagens-noegletal

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 30-09-12 17:43

Hvorfor står der så næsten 10.000 kr. på boligsiden?

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 30-09-12 17:49

Og hvad så? skal i så også have kompasion som fiskere bønder og andet godt folk?
Der går ikke en dag uden at der er en der er utilfreds er det ikke det ene så er det sku noget andet, jeg går ud fra at der ikke var en med et gevær der truede dig til at købe dit hus vel?
Men skal jeg nu forstå det sådan at du er utilfreds med de økonomiske tilstande du er kommet ind i?.
Jeg husker ganske udmærket hvordan folk tog det ene lån efter det andet i deres huse og med et skævt grin gik fra banken med den overbevisningen om at der var andre der kom til at betale gælden af og de kunne jo ikke gøre for at de var lidt klogere en andre, sådan var markedet jo, så kom krisen og regningerne skulle jo betales og noget af den faldt tilbage på jer, jeg kan stadigvæk ikke se problemet.
Men man skal måske også være i dine sko for at se dem. hvad ved jeg?.
alan57

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 30-09-12 18:06

Og har du ikke glemt ejendomsskatter, grundskyld, vedligeholdelsesudgifter osv., vagnr?

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 30-09-12 18:20

Og hvis du lægger ejendomsværdiskatten (1 % af 1,1 mio. kr.) og grundskylden (30 promille af 1,1 mio. kr.) til ca. 2.300 kr. om måneden (din beregning), så er vi stadigvæk over beløbet for lejeboligen, og der er tilmed et værelse mere i lejeboligen.

Annuller spørgsmålet
Fra : PeterTheisen

Dato : 30-09-12 18:34

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål