/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Urinsur gigt
Fra : jensviggo
Vist : 896 gange
30 point
Dato : 30-09-12 10:39

Jeg hat nu gennem en 10-12 år haft tilbagevendende tilbagefald af urinsur gigtubrud, de varer ca 4-5 dage, og forsvinder så helt. Nu har jeg det igen, startede sent onsdag aften og her til søndag formiddag Kan næsten ikke bevæge mig pga smerter, denne gang sidder djævelen i højre ankelled, er det som at få en kniv drejet rundtsom er meget ømt, og det mindste jeg kommer til at bevæge leddet.....ja så gør det meget meget ondt. Transporten til badeværelser foregår siddende på en kontorstol.
Jeg får Hexanurat 300mg. Kan jo ikke komme til egen læge før mandag, så jeg skal "bare" ha´ søndagen til at gå.
Mon ikke du sidder derude og har oplevet lignende og kan få et godt råd, har tænkt på en flaske... whisky, men det siger konen nej til. Der må være et smertestillende præparat der kan dæmpe smerterne.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-09-12 10:47

Panodil Zap virker lynhurtigt

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-09-12 10:48

Du kan tage 2 piller 4 gange om dagen.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 30-09-12 14:19

podagra er noget forfærdelig stads at døje med.
og hvis de kloge skal bestemme, så må du hverken få øl, rødvin, rødt kød, slik eller andre søde sager.
og så er det jo man tænker, om livet så er værd at leve, hvis man skal droppe alle sine laster.

Kommentar
Fra : theipeter

Dato : 30-09-12 15:14

Citat
Panodil Zap virker lynhurtigt

det viser tydelig at fjolset ikke aner en skid om podagra,

jeg har virkelig ondt af dig, det kan gøre forfærdelig ondt, MEGA ondt,

din læge har formentlig forklaret dig hvad der forbedre/forværrer 'sygdommen', !
ellers prøv at google-
Hexanurat er "kun" forebyggende, det tager ikke smerten her og nu,

jeg har selv lidt af podagra, i en periode (flere år)
det forsvandt som "dug for solen" da jeg lagde smøger og spiritus på hylden,
det er derfor det bedste råd jeg kan give dig,

men jo, en flaske whisky, hjælper her og nu, langt bedre end alm. smertestillende medicin,
til gengæld forværrer du tilstanden på langt sigt,

http://dagenssundhed.dk/gigt/urinsyregigt/urinsyregigt-av-min-storet%C3%A5

Citat
Årsager til urinsyregigt
Ud over den urinsyre, der stammer fra kroppens normale nedbrydning af celler, tilføres vores krop urinsyre gennem maden, vi spiser. Desuden er overvægt en væsentlig risikofaktor. Nogle mennesker mener derfor, at sygdommen er selvforskyldt, da urinsyregigt ofte bliver forbundet med en livsstil med store mængder af fed mad og visse former for alkohol. Podagra blev således tidligere anset for de velhavendes gigt i modsætning til slidgigt, der blev omtalt som de fattiges gigtform.

Der dog andre faktorer udover mad, drikkevarer og vægten, der spiller ind og er årsager til udviklingen af urinsyregigt. Hvis man faster eller tager meget medicin kan ens evne til at udskille urinsyre blive påvirket. Eksempelvis bevirker vanddrivende medicin og smertestillende tabletter med acesylsalisylsyre (f.eks. kodimagnyl), at kroppen ikke kan udskille urinsyren i tilstrækkeligt omfang. Vanddrivende medicin bliver ofte givet mod forhøjet blodtryk. Her må lægen afgøre, om et andet blodtrykspræparat kan ordineres i stedet for.

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 30-09-12 15:52

Har selv i 14 år haft 2-3 ubehandlede anfald årligt i den ene fod og efter at have set Hexanurat omtalt her googlede jeg det og faldt over flg., som jeg nu selv vil prøve forebyggende - http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/16371 -"Elsebeth"´s svar - at jeg så sideløbende og forebyggende prøver at skære ned på den "portugisiske druesaft", som er så dejlig at falde i søvn på er en anden mulig vinkel på ondets rod.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 30-09-12 16:03

Jeg har det samme og jeg får nogle der hedder Allopurinol 100mg fra DAK. og mod de satans smerter
virker Ibuprofen 600mg 1x3 dgl: og i meget sjælent tilfælde ½ til en 1 Ketogan. men normalt tager IBUPROFEN 600 mg smerterne iløbet af ca ½ time.
Men du skal holde en pause med ALLOPURINOL 100 mg når du har et anfald du må først begynde at tage dem igen nå anfaldet er over igen.
Har du fået en seddel ved lægen hvor der står på hvad du skal undgå at spise bla: indmad- lever og leverpostej osv: For mig er det ikke rart fordi jeg elsker Kvidelever det er en af mine livretter, men smerterne er for meget for mig så jeg spiser ikke mere kvidelever, desværre.
alan57

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 30-09-12 16:58

jeg er virkelig glad for alle de fantastiske indlæg, noget jeg bliver nød til at leve med, det har jeg nu gjort i en årrække, jeg er 61 så det er da til at se en ende på.
Med hensyn til forplejning, agter jeg ikke at regulere på det, "hvis man kan holde sig øl/ cigaretter og sex kan man leve i hundrede år, hvis man kan kalde det at leve". , men det er da klart jeg tænker da over hvad jeg hælder i kroppen. Jeg er mest til vin (rød) og pibetobak Sweet Dublin. Jeg elsker stegt lever, men det kan jeg godt droppe og det gør jeg så.

mvh jensviggo

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 30-09-12 18:44

jeg får podagra hvis jeg spiser spegepølse

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 30-09-12 18:45

og det jeg så ikke mere

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 30-09-12 18:46

sille noge kludder - der gør jeg så ikke mere - skulle der stå

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 30-09-12 20:29

Hej jensviggo, jeg mener at det er en god ide at droppe Lever leverpostej og salami for der er også indmad i du skal have en liste ved lægen hvor der står de ting du skal holde dig fra og de ting du kan spise uden risiko.
Forsigtigt med
Winerbrød og kage pga: kalorieindhold blomkål linser ærter svampe broccoli bønnerpga:højpurin-indhold.
nb i perioder med anfald undgås endvildere asparges spinat.
Piskefløde og fede ostesorter pga: Kalorieindhold indmad brisscl lever hjerne hjerter kråse knoglemarv pga: højt purinjndhold kødsuppe bouillonterninger kødekstrakt makrel sild sardiner ansioser nb i perioder med anfald undgås alle kød fiskesorter høj protainiundtafelser kan fremprovokere andfald.
Undgå pas på kalorierne ved sukker.
Alle ølsorter plus alle rødvin, jeg ked af det med vinen.
alan57

Annuller spørgsmålet
Fra : jensviggo

Dato : 04-10-12 17:31

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål