/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Hvorfor vil Danfoss fyre 6.000?
Fra : PeterTheisen
Vist : 497 gange
10 point
Dato : 29-09-12 16:02

Hvorfor vil Danfoss fyre 6.000 medarbejdere, når deres seneste halvårsregnskab viste et overskud på 4,5 mia. kr.?

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 20 point
Dato : 29-09-12 16:21

Deres overskud er ikke stort nok, og Dks konkurrenceevne er ikke god nok!

De er jo ikke fordi de ikke vil have 6000 ansat til at lave deres produkter, de vil bare ikke have dem ansat i Dk, men i lande med lavere lønninger og do. skatter

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 29-09-12 16:37

Men hvis vi sætter skatter og afgifter ned, er det så ikke bare en kamp om at ramme bunden først i konkurrencen med andre lande?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 29-09-12 16:52

Jo, men det er vist ikke så meget det Danfoss tænker på.

Jeg er ikke i tvivl om, at vi (Dk) er på vej ned ad slisken, vores løn er høj, vores produktivitet og uddannelsesniveau er ikke og vores arbejdstid er lav.

Jeg så meget hellere en styret proces, altså at vores politikere turde sige det højt og gøre noget ved det, i stedet for at de gemmer hovedet i sandet, mens vi sakker agterud.

De mange arbejdsløse og udflagning af produktion skal nok få vores lønniveau ned, men det er jo ikke (åbenlyst) styret, demokratisk, endsige solidarisk

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 29-09-12 17:04

Man kan så håbe på, at politikerne med den kommende fattigdomsgrænse får hævet de sociale ydelser, så man kan leve et anstændigt liv på kontanthjælp, hvis der ikke kommer arbejdspladser.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 29-09-12 17:55

Citat
Man kan så håbe på, at politikerne med den kommende fattigdomsgrænse får hævet de sociale ydelser, så man kan leve et anstændigt liv på kontanthjælp, hvis der ikke kommer arbejdspladser.

Peter, hvem tror du skal betale de hævede sociale ydelser, Danfoss eller de arbejdsløse?

Foreløbig tyder det mere på at ydelserne bliver sænket, og kravene til at få dem skærpet, eller det helt usandsynlige, at landets politikere bliver enige om at gøre noget ved tingene, i stedet for at profilere hver sit parti på ligegyldige detaljer.

Fx kunne S/SF/R have ændret ferieloven, nedsat ferien med en uge (og reduceret feriepengene tilsvarende). Det ville have givet (næsten) ligeså meget ekstra arbejdstid som de 12 min/dagen, arbejdsmarkedets parter ikke kunne blive enige om, og reduceret vores omkostninger pr. time med ca 2%=konkurrenceforbedring.
EL og DF, ville have været de eneste der stemte imod, men det havde selvf været vildt upopulært hos vælgerne.

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 29-09-12 18:10

man skulde forbyde al import fraøstlande eller lægge ssmme avgifter som på bilermed hvide plader så kunde vi konkurerer med kina

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 29-09-12 18:42

Ja, problemet er den økonomiske krise, som har sænket efterspørgslen verden over.

Men arbejdsgiverne krævede også lavere lønninger og lavere skatterne i 1960'erne, hvor vi havde et af verdens laveste skattetryk. I dag har vi - heldigvis - verdens største.

Dit forslag omkring ferieloven er godt, men politikerne tænker ikke så langt. Desværre.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 29-09-12 18:56

Citat
Man kan så håbe på, at politikerne med den kommende fattigdomsgrænse får hævet de sociale ydelser, så man kan leve et anstændigt liv på kontanthjælp, hvis der ikke kommer arbejdspladser.

PeterTheisen,prøv engang lige at fundere over hvert enkelt ord her.(Evt.stav dem).

Kommer du så ikke til at tænke på Grækenland,Cypern,Spanien,Italien,Portugal,Irland (Frankrig).

Det var da en vanvittig "håb".....lige direkte mod afgrunden.

M.

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 29-09-12 20:06

Citat
Fx kunne S/SF/R have ændret ferieloven, nedsat ferien med en uge (og reduceret feriepengene tilsvarende). Det ville have givet (næsten) ligeså meget ekstra arbejdstid som de 12 min/dagen, arbejdsmarkedets parter ikke kunne blive enige om, og reduceret vores omkostninger pr. time med ca 2%=konkurrenceforbedring.
EL og DF, ville have været de eneste der stemte imod, men det havde selvf været vildt upopulært hos vælgerne.

Hvor langt vil du gå for det danske velfær - har ærlig tal ikke regnet på om du har ret eller tænkt mig at undersøge det, da det lyder nogen lunde fornuftigt.

Jeg vil nok gå langt, betaler endda skat med glæde, ja det gør jeg faktisk da jeg mener vi bruger vores skattekroner på overvejen gode ting, er ikke altid eninge i fordelingen . hmm side spring

Ja - jeg vil gå langt og jeg kan leve med skatter og skjulte skatter, men at tage lidt af min ferie eller gå ned i løn der sætter jeg grænsen og er ikke villig til at opfordrer mig for fællesskabet. (Ved godt at på bundlinjen at det der går ind på min konto ville være det samme, men det er nok mere symbolikken i det.)

Kan godt se jeg jeg samlede set ville være mere produktit på min arbejde hvis jeg ikke skulle holde 5 dags ferie (+2 dage) det giver en hel uge mere hvor mit arbejde kan råde over mig. Når man laver en samlede års oversigt over hvor mange hoveder der er brugt for i produktionen på mit arbejde (ved godt jeg ikke producer en færdig vare, men ydelser og tjerner der med ind til firmaet) så er vi jo nød til at tage højde for at der kan være sygdom og ferie og jo mindre ferie andre skal holde jo mindre skal jeg dække ind og dervil derfor på min arbejdsplad være behov for mindre medarbejder og så kan det godt være jeg tjerner mere ind, men en eller flere af mine kolleager vil stå i arbejdsløshedskøen.

Danfoss fyre de medarbejder, for hvis du ser på deres regnskab er det jo bare en meget lille del der er i overskud og det kan lige så nemt med et så stort firma være et underskuld og det er jo ikke ond vilje der gør at de flytter arbejdsplader ud af landet men netop for at bevare firmaet og så kan man vælge at tage de positive briller på der gør at man er glad for de stadigvæk har administrationen i Danmark.

Tilbage til den løn som jeg ikke er villig til blivet laver og jeg synes bestemt heller ikke Danfoss medarbejder skal have ringer løn eller andre vilkår men ledelsen kan heller ikke bare lade Danfoss gå ned og derfor flytter de så arbejdet til udlandet..... løsningen der går det hele godt igen.....tja den har jeg ikke for der er fordele og ulemper ved det meste og der er ingen lykkelig løsning ud af krisen og alle de arbejdsløse men vi skal til at regne godt efter på hva der går ud af statskassen til velfær og hva der kommer ind inden vi som land også går bankerot.

Hmm en løsning jeg godt kan lide er at vi skal arbejde mindre, så der skal en mere til at løse mine arbejdsopgaver så kommer der en mere i arbejde og så må vi håbe jeg kan klare mig for den mindre løn for ellers vil det jo ikke hænge økonomisk sammen for firmaet.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 29-09-12 21:07

Nu er vi verdensmestre, her i landet, i at holde ferie, ville garanteret få guld i ferie OL

http://go.tv2.dk/articlerejse/id-46247999:danskerne-er-verdens-bedste-til-at-holde-ferie.html

Vi har formentlig også rekord i helligdage, og med en 37 timers arbejdsuge er vi langt bagefter andre lande i effektiv arbejdstid.

Nu betyder det ikke, at jeg mener vi skal arbejde døgnet rulndt, aldrig holde ferie osv. , men det er afgørende for vores velstand/vefærd, at vi er konkurrancedygtige med vores varer, priser, skatter mv.

Hvis jeg boede op til 100 km fra Tyskland, eller øresundsbroen var gratis, ville jeg sikkert lægge det meste af mine indkøb på den anden side af grænsen, ligesom så mange andre!

Så sent som i dag fik jeg en pakke fra England, et håndfrit sæt til bilen, dansk pris 549 kr, supertilbud i Dk ca 100 kr mindre, normalpris i England, inkl fragt, 345,50 kr. Er jeg stolt, NEJ, men gider jeg have et stort stempel på ryggen, hvor der står idiot, fordi jeg betalte næsten 60% for meget??

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 29-09-12 22:15

Citat
Så sent som i dag fik jeg en pakke fra England, et håndfrit sæt til bilen, dansk pris 549 kr, supertilbud i Dk ca 100 kr mindre, normalpris i England, inkl fragt, 345,50 kr. Er jeg stolt, NEJ, men gider jeg have et stort stempel på ryggen, hvor der står idiot, fordi jeg betalte næsten 60% for meget??

Efter at have læst Metroexpres eller også var det 24 timer - kommer jeg til at tænkte på om nogen danske butikker ikke har en meget stor avance på derres vare, mener ikke de skal tabe penge og ikke være gode købmænd men man gider ikke være til grin for sine hårdt tjente penge (jaja de arbejder hårder for dem andre steder) men kan jeg få det billiger i butikken rundt om hjørnet går jeg da der hen og lige nu handler jeg ikke på udenlandske sider da jeg ikke er så sikker i det engelse at jeg bryder mig om det, men det var nok ikke længe så er de sider også på dansk og så handler jeg der også.

Men er det os der skal sænke vores levestandart med laver lønninger mv eller skal de andre op på vores niveau? så længe der er frit markedet vil der altid være en forskel og det er i orden med mig for ønsker ikke at hele verden skal være komunistisk men lige som hele verden ser ud lige nu er heller ikke i orden og gør vi endelig ikke udlandet en tjenste ved at lægge fabrikker der og under humane vilkår skaffer vi arbejdet til de lande så er det så skidt at Danfoss flytter 6.000 stillinger? altsår skidt for andre end Danmark?

hmm tænkte hvis vi nu farver alle partier inde på borgen lilla og tager det bedste af det bedste fra dem alle for uanset deres nuværende farve har de alle nogen gode punkter og noget frygtelig sludder og kun bruger farven lilla og det gode, så tror jeg faktisk jeg lige har fundet de vise sten til en lykkelig slutning på krisen og nej jeg sidder ikke pimper men drømmer. Kan i kære kanduer have en dejlig aften

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-09-12 01:57

Citat
Men arbejdsgiverne krævede også lavere lønninger og lavere skatterne i 1960'erne, hvor vi havde et af verdens laveste skattetryk. I dag har vi - heldigvis - verdens største.

Hvad mener Du med det ????

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 30-09-12 05:59

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 30-09-12 10:38

Selv tak, PeterTheisen.