/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
forskel på Kyllingelår?
Fra : Sønder
Vist : 1450 gange
200 point
Dato : 28-09-12 18:05

Har lige haft et spm. i Trivial Pursuit som lød: Hvilket kyllingelår er det møreste? Og svaret var: det venstre!
Nu har jeg Googlet tyve minutter for at finde en forklaring -uden held.
Har nogen hørt om dette fænomén før, eller er det et trickspørgsmål?
Kan nogen komme med en fornuftig forklaring?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-09-12 18:23

Umiddelbart noget forrykt vrøvl.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-09-12 18:24

Gad godt se en underbygning af den påstand!

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 28-09-12 18:26

Du har ret, men når spørgsmålet findes i TP er jeg så autoritetstro, at jeg tror på, der må være en fornuftig forklaring
Jeg har tidligere haft tilsyneladende skøre spm, hvor det viste sig, de havde ret..

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 28-09-12 18:27

Også jeg. (Det er faktisk derfor jeg skriver herind) Der stod ingen forklaring på kortet

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-09-12 18:29

Har set andre ting og tilhørende svar i TP der var aldeles urigtige. Og som sagt, dokumentation kunne være sjovt!

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 28-09-12 18:29

men at Teil laver et tip som kun består i at kalde mig idiot, finder jeg noget usympatisk!
Skal det være tonen herinde må en af os stå af!

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 28-09-12 18:31

Det skyldes at kyllinger er højreorienterede, derfor vælger de næsten altid at gå til højre når de møder en forhindring. Derved kommer venstre ben til at gå lidt længere end det højre ben. Det gør det venstre ben mere mørt og smagfuldt.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 28-09-12 18:33

Det er fordi de skraber og sparker mest med venstre ben!

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 28-09-12 18:34

Citat
men at Teil laver et tip som kun består i at kalde mig idiot, finder jeg noget usympatisk!
Skal det være tonen herinde må en af os stå af!

Det nok fordi du har BL ham!

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 28-09-12 18:38

Glem det jeg skrev før, nu kommer den "rigtige" forklaring. Hjertet i en kylling sidder lidt til venstre, lige som hos mennesker. Det bevirker at det venstre ben får mere og friskere blod end det højre, deraf det mere møre kød på venstre ben.

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 210 point
Dato : 28-09-12 18:44

På dansk siger vi "alle tager den mindste kage, dog er det den der bliver tilbage" men englændere er anderledes høflige, så de efterlader selvf. det bedste kyllingelår til sidst, altså er det en dårlig oversættelse fra engelsk "The one left" (behind)!, der bliver til "det venstre".

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-09-12 18:46

Teil er en dybt psykopatisk idiot! Ignorer ham.

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 28-09-12 19:14

fun2 og vagnr: Jeg kan ikke gennemskue om I er seriøse eller laver fis
(Begge dele ville være acceptable)

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 28-09-12 19:32

Her hjemme er det som udgangs pukt rigtigt de svar man få i TP, men dem der laver TP er bare mennesker og derved er de også fejlbarlige.....

Den her med kyllingen har jeg svær ved at tro på, men jeg har fået sagt det samme om sådane svar og har måtte give middag - det er jo heldigvis altid hyggeligt.

Jeg ville selv have lavet lidt grin med det svar - da jeg ville have svaret de er lige møre - skulle jeg tage fejl vil jeg som dig gerne have en forklaring og tror også fun bare er funny men re tmig hvis jeg tager fejl.

Du skal i øvrigt ikke tage dig af Teil - kan slet ikke huske han nogen sinde har sagt noget fornuftig og i mangel på noget fornuftigt at sige har han ikke lært at tie... Han hygger sig her inde på sin måde og selvom vi er flere som ikke forstår den, så er det bare sådan han er.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 28-09-12 20:01

Citat
kan slet ikke huske han nogen sinde har sagt noget fornuftig

Det er helt udenfor spørgsmålet, men vil bare lige komme med et lille surt opstød-

jeg synes det er en bemærkning som er helt hen i vejret- og som heller ikke er med til at holde den gode tone i dette forum.
"nogen sinde" er en stærk sætning.- og ikke helt i overensstemmelse med sandheden.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 28-09-12 20:04

Citat
Teil er en dybt psykopatisk idiot! Ignorer ham.

Denne bemærkning er ligeså nedladende

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 28-09-12 20:25

Citat
jeg synes det er en bemærkning som er helt hen i vejret- og som heller ikke er med til at holde den gode tone i dette forum.
"nogen sinde" er en stærk sætning.- og ikke helt i overensstemmelse med sandheden.

Nej - det har ikke noget med det orginale spørgsmål at gøre, men en hel del med den undre som spørger har over at der blev lavet et tip der kun gik ud på at kalde ham en idiot.

Nu er det vel kun mig som kan udtale sig om hva jeg kan huske eller ikke huske og derfor er mit udsang måske stødene men helt i overensstemmelse med sandheden som jeg ser den.

Jeg kan viterlig ikke huske en eneste fornuftig sætning han skulle have skrevet men jeg husker rigtig mange hvor han på den ene eller anden måde er efter en der stiller et spørgsmål eller en som svare og ofte oplever jeg hans svar som bevidste provokationer, tager jeg fejl omkring at han forsøger at proverker er det måske på tide at overveje hvorfor det oftes er sådan og er det ikke altid afsender af et budskab der er ansvarlig for hvordan det modtages?

Du må godt synes han er en fornuft mand med meninger og udtalers som du finder underfundige, morsomme eller som visdomsord eller hvordan du nu ofter manden lige som det min ret til at jeg opfater ham på en måde som er stik det modsatte måde.

Om jeg er med til at skabe en dårlig tone herinde? tja det var ikke tænkt sådan og kan godt forståes det opfates sådan - min hensigt var så til trådens ejerman at sige tja sådan er han bare og læg ikke noget i det men se den anden vej. Normalt kommenter jeg slet ikke Teils svar - da jeg ikke ville kunne svare pænt og kan du ærligt sige at du synes Teil opføre sig pænt? I så fald er vi 2 meget forskellige, ikke at jeg synes dårlig om dig af den grund, det mangfoldig gøre bare dette forum på den gode måde.

Synes endelig det er meget prisværdig at du ønsker en bedre tone herinde og rent faktisk gør noget for det.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 28-09-12 20:33

Sønder, jeg kan såmænd heller ikke gennemskue, om du er seriøs eller laver fis

Men, som Sherlock altid siger "Når alle andre forklaringer ikke kan passe, er den der er tilbage, hvor usandsynlig den end er, den rigtige." og det var mit forsøg på at lege Holmes.

smuller54, jeg er helt enig med dig om "kammertonen", måske skulle vi få Matthias Thesfaye til at ringe rundt på Kandu og opfordre til en god tone

Det er desværre generelt for de situationer, hvor man ikke kan se hinanden, at der er mange der glemmer takt og tone, bilister er fx meget "vredere" end fodgængere, og der er endnu mere vrede på nettet.

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 28-09-12 21:20

tag en bid af en højre og en venstre lår og se om i kan mærke forskel hvor svært kan det være jeg kan ikke mærke forskel men er der nogen der kan???????????????

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 28-09-12 21:43

Citat
fun2 og vagnr: Jeg kan ikke gennemskue om I er seriøse eller laver fis

Undskyld, jeg laver seriøst fis. Det er fredag og jeg kunne ikke finde på andet.

Kommentar
Fra : prio

Dato : 28-09-12 22:52

Citat
holde den gode tone i dette forum.

Teil sidder på spring her på Kandu - det meste af døgnet - for at tilsvine spørgerne, spørgsmålene eller de, der svarer.

Det har længe undret mig, at han får lov til at fortsætte med det.

Hans adfærd er meget ubehagelig og ødelæggende
- men nogle mener åbenbart, at det er ofrene for Teils tilsvininger, der "skal holde den gode tone" ?????

MAGE TIL HYKLERI!!!

Godkendelse af svar
Fra : Sønder

Dato : 29-09-12 08:12

Tak for svaret vagnr. Du får den som den mest intelligente eller bedst udtænkte af de usandsynlige forklaringer. Der er åbenbart heller ikke andre, som kender svaret. Vi må leve med uvisheden.
Og tak til alle for støtte i "teilsagaen" Lad os stadig holde en god tone og jeg skal forsøge at efterleve jeres råd mht. omtalte herre.
Skulle nogen på et senere tidspunkt finde svaret hører jeg naturligvis meget gerne..

Kommentar
Fra : poten

Dato : 29-09-12 08:49

Hvis jeg lige skal give et lille kyllinge pip - synes jeg da egentlig vagnr's forklaring er meget plausibel

Citat
På dansk siger vi "alle tager den mindste kage, dog er det den der bliver tilbage" men englændere er anderledes høflige, så de efterlader selvf. det bedste kyllingelår til sidst, altså er det en dårlig oversættelse fra engelsk "The one left" (behind)!, der bliver til "det venstre".

Selvom det altid har lydt i mine omgangskreds: "Det største stykke er altid tilbage" hvilket jo også mere minder om det engelske som vagnr omtaler.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 29-09-12 11:33

Selv tak, sønder, det vil være sjovt at få svaret, hvis det dukker op.

Under alle omstændigheder dukker der ustandselig fejloversættelser fra engelsk op, det var det (og Sherlock) der inspirerede mig

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 29-09-12 12:24

Tror faktisk det hænger sammen med at når kyllinger skraber med benene gør de det med højre ben, og står derved stille med venstre, og derfor er venstre ben mere mørt, da muskulaturen i venstre ben ikke er så udviklet som i højre, som bliver brugt meget, og derved er sejere i det.. men faktisk burde man derfor stege højre ben længere end venstre, for at opnå samme mørhed..

god weekend
Melander

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 30-09-12 22:16
Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 01-10-12 08:01

Er der en hønseholder til stede?

Det er langtfra sikkert, at alle høns er højrefodede, fx er mindst 75% af papegøjer venstrefodede

http://www.jstor.org/discover/10.2307/4078415?uid=3737880&uid=2&uid=4&sid=21101093593723

Og disse flotte billeder tyder på ugler er venstrefodede

http://featheredphotography.com/blog/2011/02/04/handedness-in-short-eared-owls/

Men en der holder høns kan vel svare på, om de (overvejende) er højre- eller venstrebenede

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 01-10-12 09:38

Nej, ikke alle høns er højrefodede, men de fleste er