/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
compoundmotor dc 7,4 kw 48volt 3poler
Fra : johnvernerFar
Vist : 748 gange
20 point
Dato : 28-09-12 17:49

Hej elfolk. Jeg vil sætte elmotor på havetraktoren. Har en thrigemotor ttl 180 c fra en gaffeltruck.
Har også relæ og 4x12v 100Ah batterier. Da det er en compoundmotor kan den vel køre serie og shunt?. En af delene gør efter sigende motoren ustabil ved høj belastning, hvilken? Jeg vil gerne undgå controller til motorstyring. Bare batterier, sikringer,nødstop, relæ og motor.
Der er jo kobling på minhavetraktor (MF 12.20)
Men der er tre poler på motoren.
---A2 E2
---D1
---E1

Hvordan gør jeg?
Der står 196 A på typeskiltet, er 35 kvadrat kabel nok? Ca 0,5 meter langt.
Og der står 1300 rpm, er det ved 48 volt og 7kw? jeg har brug for 3000-3600 kan klares med gearing.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-09-12 18:08

Batteripakken vejer for meget. Dybe spor i græsplænen, eller superbrede dæk.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 28-09-12 21:24

Du skal vel bruge samme opkobling som på gaffeltrucken, og hvis den ikke skal grave sige dybt ned i græsplænen, skal du som Teil skriver have tre gange så brede dæk på som gaffeltrucken har/havde. At det er en compoundmotor, betyder at den både er serie- og parallelkoblet, og det bør du næppe lave om på; ellers får du nok temmelig uregerlige egenskaber. Brug samme kabeltværsnit som oprindelig i trucken ( Selv om jeg kan regne, er jeg så doven at jeg gerne kigger efter noget, der fungeret hidtil.)
vh
pbp
Jeg forudsætter, at motoren hidtil har kørt på 48 V; i så fald vil det være meget fint at kopiere så meget som muligt fra motorens vante omgivelser.

Kommentar
Fra : johnvernerFar

Dato : 28-09-12 23:28

Jeg ved ikke hvordan den var koblet før, kan derfor ikke gøre det på samme måde.
Altså hvor sætter jeg + og hvor minus? Har ledt efter diagram og andet. ingen resultat.
4 batterier vejer ikke en masse. Ingen problem.

Kommentar
Fra : flemming_h

Dato : 29-09-12 09:37

hej John

Du skriver 3 poler--det må være 3 tilslutningsklemmer

d1 og e3 er et fælles punkt den ene ende af viklingerne + den ene ende af stator(serie)

+ og - sættes på d1 og på e1 48v som mærkepladen viser

Shunt`en kan være ført ud på klemmebrædtet ,ellers monteret i motoren

Denne motor kan ikke vende omdrejninger , hvodan ? i gear`ret måske?

35 mm2 er i underkanten 7Kw og 48v = 145A men du skriver 196A

evt. læg 2stk. 35mm dobbelt så har du strømværdi 196 A

Ustabil ved høj belastning, nej det er omvendt --store seriemotorer uden belastning løber op i omdrejninger men det modvirker shunten, derfor compound

venlig hilsen

Flemming

Kommentar
Fra : johnvernerFar

Dato : 29-09-12 16:11

Tak Flemming. Ja jeg mener 3 tilslutningsklemmer.
du skriver E3, det har jeg ikke,
Jeg har disse:
---A2E2
---D1
---E1

så mener du jeg ska sætte + på D1 og - på E1?
Den sidste hedder A2E2, den skal være uden tilslutning?
Er den så stabil også uden belastning?
tak for hjælp, John

Accepteret svar
Fra : flemming_h

Modtaget 20 point
Dato : 29-09-12 18:36

hej John

ja , så kører den

men hvordan skifter du retning-er der mekanisk omskifter (jeg er bare nysgerrig)

v/h Flemming

Kommentar
Fra : flemming_h

Dato : 29-09-12 18:38

hej

e3 var e2 som du skriver

Kommentar
Fra : johnvernerFar

Dato : 30-09-12 09:10

Tak for det, flemming, Ja der er kobling og gear på maskinen.
Forresten er det samme motor der sidder på kewet elbil.

Godkendelse af svar
Fra : johnvernerFar

Dato : 30-09-12 09:12

Tak for svaret flemming_h.
Jeg ku godt bruge et link til mere om dc motorer...

Kommentar
Fra : flemming_h

Dato : 01-10-12 08:35

Hej John

selv tak

Jeg kan ikke finde noget på nettet, men der står nogle sider i Ivar`s Elhåndbog og håndbog for maskinmestre
Hvis du er interesseret i dette, kan jeg prøve at kopiere og sende det til dig

v/h Flemming

Kommentar
Fra : johnvernerFar

Dato : 01-10-12 13:23

Jeg prøver at finde dem på bibloteket. Hilsen john

Kommentar
Fra : flemming_h

Dato : 01-10-12 18:21

hej John

Ok God fornøjelse

v/h

Flemming