/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Hvad betyder....?
Fra : Kaptajn-Tommy
Vist : 765 gange
10 point
Dato : 27-09-12 19:46

Nu må jeg sørme ha' hjælp!!

Hvad betyder; Nationalkonservatisme ?
Hvilken ideologi ?

Mvh.
Tommy

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-09-12 19:48

det er bare noget blæret uden betydning.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 27-09-12 20:12

Ikke et begreb jeg mindes at have hørt, men min første tanke i Dk var DF, evt de konservative.

En tur på http://da.wikipedia.org/wiki/Nationalkonservatisme tilføjede de uafhængige, dem er der vist ingen der kan huske i dag, går man videre til http://www.religion.dk/emner/nationalkonservatisme får man andre bud, terror og muslimske helligdage?

Kort sagt, det kan vist bruges på de fleste holdninger, man kan betegne som gammeldags og er uenig med!

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 27-09-12 20:39

Som jeg husker det var der en "ekspert" (måske Henrik Dahl) der mente at der i Danmark er to hovedstrømninger, Nationalkonservativisme og "de andre". De national konservative er skeptisk over for indvandring, globalisering og EU. De dækker DF, traditionalisterne i de konservative, men også store dele af Socialdemokratiet og resten af kommunisterne. Preben Møller Hansen var således Nationalkonservativ, men meget venstreorienteret. De modsatte af nationalkonservativisme er de radikale.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 27-09-12 20:49

Citat
Hvad betyder; Nationalkonservatisme ?

Lige da jeg så ordet,sprang min tanke til noget fra 30`ernes Tyskland.(Konservative med skrårem).

Men øjeblikkelig fraveg jeg dette,da det jo var socialisme,nazisterne gik ind for.(National).

Uden at have googlet.......kan det i stedet være Engelsk?? Ordlyden måske???

M.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 27-09-12 20:52

Nazisterne gik ikke ind for socialisme.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 27-09-12 22:36

Det er et ord som ældrebyrden som heller ikke betyder noget.
alan57

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 27-09-12 23:08

Ja ja, fun2, du var tæt på - dog, var det ikke Henrik Dahl der udtalte ordene.

Nationalkonservatisme - Jeg ved heller ikke hvad ordet betyder.

Men nu holder I fast, vi er såmænd ude i det, der hedder manipulation.

Ordet er opfundet af en person der hedder, Chris Holmsted Larsen, Ph.d. studerende/forsker.
Ordet blev udtalt i forbindelse med et arrangement hos Midt -og Vestjyllands Politi.

Nationalkonservatisme betyder ifølge Chris Holmsted Larsen: En sammensurium af Hitler Tyskland, Mussolinis Italien, ultraliberalisme og konservatisme. Oversat til forståeligt hverdags dansk: Er du imod indvandring af muslimer -og stemmer du til højre for Socialdemokratiet er du nationalkonservativ - intet over - intet under.

Hvem er han så, ham Chris Holmsted Larsen..? Jo, for det første har Chris sine rødder i/hos Modkraft. Næsten alle ved, at Modkraft er på yderste venstrefløj. Endvidere har - eller ihvertfald havde Chris - i sine yngre dage, stor andel i det autonome miljøs aktioner.
Kort sagt, Chris er helt og absolut venstreradikal.

Den kanal vi betaler licens til - altså DRTV, som efter sigende - det siger de ihvertfald selv, at det er en uafhængig kanal, som deler sol og vind lige. Denne kanal er begyndt at bruge Chris som såkaldt ekspert. Og når Chris bliver spurgt, skal han svare som den "ekspert" han er. Desværre har DR bildt seerne ind, "at her er en uvildig ekspert"
Chris bliver indkaldt som ekspert, når der er indslag, fx. om politiske grupperinger og deres formål i Danmark.

Prøv i fremtiden at lægge mærke til navnet, Chris Holmsted Larsen - og tænk så ordet MANIPULATION.

Det var såmænd det jeg ville.

Mvh.
Tommy

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 27-09-12 23:49

Ah, "spørgsmålet" havde ikke andet formål end at stemple en af dem Tommy er uenige med som utroværdig, så kender vi Tommy igen.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 28-09-12 00:32

Hej fun.
Stemple..? Underlig bemærkning. Jeg prøver bl.a. at gøre opmærksom på, hvilken slags sandhedsapostle DRTV benytter sig af.
Sved den, siden du bliver så......rørstrømsk..?

Godnat fun2 !

Tommy.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 28-09-12 04:16

God morgen Tommy

Jeg tror du giver Chris for megen "ære", han har ikke opfundet begrebet nationalkonservative/isme.

Citat
De nationalkonservative, der ofte udtrykker et voldsomt fjendskab over for islam, advokerer for kristendommen og dens privilegier, som ønskes opretholdt og forstærket. Dette gøres med påberåbelse af, at den er flertallets religion og en umistelig del af den danske kulturarv, af danskernes historiske traditioner og af "danske værdier", der bør beskyttes, opretholdes og udvikles af hensyn til "sammenhængskraften".

fra mit andet link fra tidligere indlæg, artiklen er fra april 2011.

Googler man på
"Chris Holmsted Larsen" nationalkonservative og afgrænser søgningen til 2011

er der INGEN hits med begge begreber

Nationalkonservativ giver mange tidligere hits, såvel fra Dk fx fra 2005

http://www.groveloejer.dk/sangild/2005/05/soeren_http://www.groveloejer.dk/sangild/2005/05/soeren_pind_narkomaner_i_fngsel.htmlnd_narkomaner_i_fngsel.html

som fra Tyskland og Østrig

http://derstandard.at/1269449686742/Einserkastl-RAU-Nationalkonservativ

Ein echter Nationalkonservativer klingt so: "Wir bekennen uns im Geist und in der Tat zu den großen Überlieferungen unseres Volkes. Wir wollen eine Neue Ordnung, die alle Deutschen zu Trägern des Staates macht und ihnen Recht und Gerechtigkeit verbürgt, verachten aber die Gleichheitslüge. Wir wollen ein Volk, das in der Erde der Heimat verwurzelt den natürlichen Mächten nahebleibt." Claus Graf Schenk von Stauffenberg, Hitler-Attentäter. (STANDARD Printausgabe, 15.04.2010)

Så Chris har hverken opfundet eller været den første til at importere begebet.

At DR bruger "eksperter" af forskellig observans er vel den eneste måde man kan (tilstræbe at9 være neutral, vi har jo også fornøjelsen af Niels Krause Kær med fast program på P1.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 28-09-12 10:16

Hold da op, du står tidligt op vagnr. Jeg lå og gassede mig til kl 06..... Jeg må være et B-menneske- som det hedder, "når man bobler til langt op ad formiddagen"
Men jeg har "en ledig stund nu"......Psssst....Mester er lige smuttet ind til byen....

Jeg tager dine links ad notam. Jeg havde bare ikke hørt ordet, "nationalkonservatisme" før.

Citat
At DR bruger "eksperter" af forskellig observans er vel den eneste måde man kan (tilstræbe at9 være neutral, vi har jo også fornøjelsen af Niels Krause Kær med fast program på P1.

DR's brug af såkaldte eksperter er noget af det mest ensporede oplysnings-journalistik der findes, fordi ekspertens "manipulationer" står udimodsagt. Sjældent - eller så og så aldrig, er der en modpart - aldrig hører seerne journalisten/mikrofonholderen stille kritiske spørgsmål til "ekspertens" politiske ståsted. Det gælder desværre også for TV2.
DR og TV2's "oplysningsprogrammer" sammenlignes bedst med følgende eksempel:
Dr/TV2 Vil nu finde ud af, hvilken bil der er den bedste i hele verden - Toyota eller Opel. Der indkaldes derfor en Ekspert -som er Opelforhandler........ ja.... hvilken bil tror du, seerne bliver manipuleret til at tro er verdens bedste.....Toyota ?

Tommy.
Ekspert

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 10 point
Dato : 28-09-12 10:31

Jeg vågnede 2.30, ventede ½ time på at falde i søvn, så stod jeg op. Normalt sker det først ved 5-6-tiden

Helt enig om eksperterne, problemet, som jeg ser det, er at journalisterne meget sjældent har den baggrundsviden, der gør de kan være konstruktivt kritiske.

I nogle af aviserne og P1s orientering har de stadig (nogle) journalister, der er eksperter på et område, men langt de fleste er generalister, dvs de har ingen viden om emnet, og kan ikke stille andre spm. end "Hvorfor gør I det først nu?", eller hvis det går højt "Hvad med dem det går ud over?" og i debatter gentager de den ene parts sidste bemærkninger og spørger den anden "Hvad siger du til det"

Jeg har en Opel, uden dermed at påstå det er verdens bedste bil

Godkendelse af svar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 28-09-12 16:26

Citat
Helt enig om eksperterne, problemet, som jeg ser det, er at journalisterne meget sjældent har den baggrundsviden, der gør de kan være konstruktivt kritiske.

Tak for svaret.

Okay ikke så mange point, men jeg har heller ikke så mange på kontoen at jeg kan tillade mig at være ødsel. Vi skal alle spare...

Mvh.
Tommy.