/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Toilet løber...
Fra : axelbjarne
Vist : 918 gange
500 point
Dato : 26-09-12 20:18

Jeg har et toilet der løber, og jeg har dæksel af, og kan se, trods flyderen er oppe, bliver der at komme vand ind fra vandindløber, kan der gøres noget ved det?

Mvh.
axelbjarne

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 26-09-12 20:21

Jeg har et toilet der løber, og jeg har dæksel af, og kan se, trods flyderen er oppe, bliver der ved med at komme vand ind fra vandindløbet, kan der gøres noget ved det?

Sorry, jeg havde glemt "ved med" i mit første indlæg.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 26-09-12 20:26

Når et toilet løber, er det ofte, lukkemekanismen i cisternen, der er tilkalket, så den ikke kan lukke for vandet.

Måske kan du klare det ved at hælde eddike i cisternen og lade det stå til kalken er væk.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 26-09-12 20:27
Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 26-09-12 20:32

Det er et ældre IFØ, hvor flyderen er af kobber og det er lukketøjet for vandindløbet også, det er ikke bundventilen der er noget galt med.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 26-09-12 20:32

Du kan starte med at afkalke nede i beholderen, luk for vandet - hæld eddikesyre i.

efter en nats tid- åben for vandet igen- træk ud, kør fingeren omkring bundventilen, (gummipakningen) -så er det muligvis kun det. Men hvis bundpakningen skal skiftes-kan du købe en ny for billig penge

Men ellers kig her:

http://www.youtube.com/watch?v=-cCH6NTJ2NM

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 26-09-12 20:34

ok - så falder vi over hinanden og det er åbenbart ikke løsningen.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 26-09-12 20:37

Jeg glemte at skrive, at der mindst skal 5 liter eddike /syre i cisternen, så du skal nok på indkøb i morgen

Det plejer at hjælpe godt

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 510 point
Dato : 26-09-12 20:59

Alt det der hjælper ikke en hujende fis på indløbsventilen. Den skal skilles ad og renses for kalk og det rust og grus, der forhindrer lukningen. Hvis du siger "ældre IFÖ", er det vel den type hvor det er en lille prop af sort gummi, som bevæges op og ned af flyderarmen i en hvid plastictop på indløbsrøret. start med at give toppen en god snaps eddike eller eddikesyre fortyndet med tre-fire dele vand. Senere kan du med noget blid vold og en langsnudet tang lirke den lille messingtap ud, som flyderarmen drejer omkring. Måske skal du lige lirke den lille split ud for enden af messingtappen. Husk lige først at lukke ved ballofixen eller anden type stophane. Med messingtappen ude kan du løfte gummiproppen op og afsyre omkring den. Har du lidt hanefedt eller bare siliconefedt af ca. vaselinkonsistens, skal du smøre gummiproppen med det og samle hele baduljen igen. Så skulle den være i orden.
vh
pbp
(har selv lige fået sådan en fyr til at spille igen)

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 26-09-12 22:41

Vi er tilsyneladende enige om, at det nok er kalk, der er problemet - så fat i eddike eller -syren og start fra en ende af med at fjerne kalk

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 26-09-12 23:45

Ved mit lidt ældre IFÖ toilet var det ved bundpakningen det var kalket til. Jeg rengjorde for kalk og gav pakningen en gang silikone fedt. Det er flere år siden og virker stadig

Kommentar
Fra : BilstrupV

Dato : 27-09-12 01:28

Mit råd: se pbp_et's indlæg men genbrug ikke den kop-formede gummiprop med fortykket cirkel i midten. Ofte er det nok bare at udskifte den med lidt rensning omkring. Silicone-fedt omkring vil være en god gerning. Når man er derinde, er det umagen værd også at skifte pakningen rundt om udløbskoppen (som står på hovedet over udløbet), selv om den ikke har noget med dit aktuelle problem at gøre.

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 27-09-12 06:43

Du skal ned i bunden af vandbeholdren , der sidder en gummi pakning , den er blevet hård som nødløsning kan den massernes så den bliver blød , men det anbefales at den udskiftes.

Bassebo

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 27-09-12 06:47

Hvor får jeg fat i kopformede gummiprop og pakningen rundt om udløbskoppen - måske jeg skal have fat i en blikkenslager?

mvh.
axelbjarne

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-09-12 10:25

kopformede gummiprop er måske denne:
http://www.vvs-eksperten.dk/index/ifo-1992

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 27-09-12 10:54

Du skal bruge denne til i bunden af cisterne(det rør der trækkes op så vandet løber ud)
http://www.vvs-eksperten.dk/index/ifo-ventilring-stor-p2290
eller denne
http://www.vvs-eksperten.dk/index/ifo-ventilring-lille-p2295

og denne til der hvor vandet kommer ind
http://www.vvs-eksperten.dk/index/ifo-membran-fra-1965--p2294

Godkendelse af svar
Fra : axelbjarne

Dato : 27-09-12 11:01

Tak for svaret pbp_et. Jeg kan kun give point een, men I har alle gjort en indsats for at hjælpe mig - Tak for det.

mvh.
axelbjarne

Kommentar
Fra : BilstrupV

Dato : 27-09-12 11:36

Hej igen!
Jeg glemte, at jeg har en pakning liggende og den kan jeg give en god klat siliconefedt og sende til dig. Tidligere kostede de få kroner, indtil de kom i blisterpakning og koster måske 30?? Siliconefedt er noget dyrere (hvis jeg husker rigtigt).
En anden ting er, at den aller enkleste løsning, som ikke altid virker, er at justere på den skrue, som sidder i enden af flyderens arm og trykker ned på pakningen. Den skrue kan godt være uvillig til at blive skruet på, men det er alligevel nødvendigt, hvis du skifter pakningen.
Det er også nu, du kan justere på dit vandforbrug. Du kan skrue på skruen, så armen ikke skal så langt op for at lukke, men det medfører lavere vandstand og mindre heftig udskylning, og netop udskylning gør disse modeller ikke overbevisende og slet ikke med lavere vandstand; derfor er det bedre at spare ved at lægge hele/halve mursten ned ved siden af flyderen og bibeholde vandstanden, så udskylningen starter mere kraftigt via højere vandstand.
Iøvrigt har jeg gamle brugte dele til disse modeller, hvis noget ikke holder til at blive skilt ad. Giv et praj hvis...