/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
overtryk i køler
Fra : thomazo
Vist : 643 gange
100 point
Dato : 25-09-12 20:27

Min gilera runner danner overtryk i køleren, så det sprøjter ud af påfyldningshullet. Jeg har forsøgt at lufte den ud, lade den stå i tomgang, køre en lille tur. Det har ikke hjulpet.
Den køler ikke ordentligt og bliver derfor hurtigt meget varm. Når den har stået 1 minut i tomgang bobler den meget i ekspansionsbeholderen, når jeg slukker motoren og også, når den kører
Har også forsøgt at pille forskellige slanger af, hvor det virker som om der kommer luft ud, hvorefter vandet kommer væltende.

Den starter og kører godt, og tændrøret er tørt og ser ok ud.

Nogen ideer til hvad problemet kan være?

Accepteret svar
Fra : EA_HS

Modtaget 100 point
Dato : 25-09-12 21:48

Citat
Min gilera runner danner overtryk i køleren, så det sprøjter ud af påfyldningshullet

det skyldes normalt en utæt / defekt toppakning,.. evt. revnet / skævt topstykke.

Kommentar
Fra : thomazo

Dato : 26-09-12 17:36

Hmm. Jeg har ellers lige skiftet pakninger. Prøver lige at spænde lidt til.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 26-09-12 23:29

hvis den har været meget varm, er der risiko for at topstykket har 'slået' sig / blevet skævt,
det kan en pakning i de fleste tilfælde ikke 'udligne',... heller ikke selv om du spænder kraftigere,

prøv evt. at kontrollere,.. ved at smøre mærkekridt på topstykkets anlægsflade
og køre det på en plan flade,... (et stykke vindues-glas kan bruges i nødstilfælde)
hvis mærkekridtet bliver slidt af på hele paknings fladen er det muligvis ok,

hvis ikke,... kan en planslibning af topstykket,.. eller afdrejning i drejebænk,
løse problemet................. altså hvis det er mellem cylinder og topstykke utætheden er.

Kommentar
Fra : tyller01

Dato : 11-11-12 20:33

i nogle tilfælde kan sådan noget skyldes en støbefejl nok i topstykket men den kan også findes andre steder

Godkendelse af svar
Fra : thomazo

Dato : 11-11-12 20:40

Tak for svaret EA_HS.

Jeg afmonterede top og cylle, det viste sig at toppakning var defekt, trods det at den var helt ny. Jeg går ud fra at topstykket har været skævt, og at den derfor ødelægger pakningerne, så jeg har monteret et nyt cyllinder kit. Ny spiller det max i gen. Tak for hjælpen