/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Svimlende stor fartbøde i Tyskland.
Fra : Anden67890
Vist : 1821 gange
20 point
Dato : 24-09-12 06:09

Jeg har modtaget en temmelig stor fartbøde fra Tyskland på hvad der svarer til næsten 10.000 dkr. De har først haft sendt et anbefalet brev som jeg ikke hentede da jeg ikke ventede en forsendelse fra Tyskland og derfor troede det kunne være noget snyd. Så har de sendt et almindeligt brev bagefter.

Er der nogen der ved om man skal betale sådan en regning eller om de giver op hvis man ikke svarer?

Hjælp.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 24-09-12 07:37

Jeg synes, det lyder som en usædvanlig høj bøde. Bødetaksterne kan du se her:

http://www.fartboeder.dk/fartboeder-i-tyskland.htm

Du kunne jo henvende dig til dansk politi og forhøre dig om, hvordan du skal forholde dig.
Jeg forstår såmænd godt, at du gerne vil slippe for en bøde, men når man laver en forteelse, så får man også en straf - og det er vel ok, at du skal betale?

Jeg synes bare beløbet virker alt for højt.

Hvis du vælger ikke at reagerer, risikerer du bare større problemer senere.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 24-09-12 07:37
Kommentar
Fra : granner01

Dato : 24-09-12 09:16

Helt ærlig, så kan du lære at køre ordentlig. Den bøde har du fået fordi du ikke kørte ordentlig. Og den skal du selvfølgelig betale.

Der sker så mange uheld med folk der kører vildt, så bøden er helt i orden.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 24-09-12 09:28

Det næste der sker, hvis du ikke betaler er, at der rettes henvendelse til politiet igennem det danske udenrigsministerium. Der bliver så sat en sag i gang for at politiet i Danmark skal inddrive pengene.

Det er en arbejdsgang der koster mange penge og personaleressourcer. Ressourcer der i stedet kan bruges på at få mere politi på gaderne og penge som vi allesammen skal betale.

Så se du bare at få betalt bøden så du kan se os andre i øjnene.

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 24-09-12 10:31

Det mest moralske du kan gøre er at betale den bøde og det med det samme - så har jeg løftet pejefingeren

Med mindre reglerne er lave om siden 2009 - kan du slet ikke følge mit råd.

Tyskland har ikke ret til at komme forbi og inddrive den bøde og det danske politi gør det ikke eller fogen eller andre vi kan komme i tanke om kunne finde på at inddrive penge.

Samarbejdet går ud på at det danske politi har oplyst hvem der kørte bilen og så slutter samarbejdet der.

Jeg vil dog ikke anbefalde dig at tage din bil med til Tyskland igen for bliver du stoppet af den ene eller andden grund - ja så forlanger de kontant betaling med det samme og det er de i deres gode ret til, så vær du glad for at du "kun" blev fanget på et overvågnings kamera og ikke blev stoppet for så havde du skulle betale ved kasse 1 med det samme.

Vi fik en fartbøde på en ferie og den blev sendt hjem og der står i brevet hvad konsekventerne er for ikke at betale, godt nok i et lidt underligt sprog - så måske du skulle nærlæse det.

Skulle reglerne være lavet om siden 2009 og det bliver andre der inddriver gælden skal du have form øje at du også kommer til at betale de omkostninger og så kan det blive meget dyrt at have sparet kr. 10.000,00.

Brevet kan jo også have undergået en forandring siden 2009, da mener jeg faktisk det blev sendt af det danske politi om at de havde vider givet oplysninger og et girokort - den del kan jeg måske godt huske forkert på.

Om du slipper for at betale bøden kan ikke lige hise mig op, men jeg må indrømme at en bøde på den størelse så har du godt nok kørt grimt og det hiser mig op i det helle tager jeg er så træt af andre bilister der køre så rådent at de sætter andres liv i fare og jeg er ligeglad med om folk har 100 års erfaring og synes de er gode bilister - overholder du ikke færdselsreglerne er du en dårlig bilist. Så kunne du også lige stå for skud for mit sure opstød over andre bilister.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-09-12 11:15

Citat
Bøder idømt i de øvrige EU-lande kan nu opkræves i Danmark
Nogle bilejere oplever at få en ekstra feriehilsen ind ad døren, nemlig i form af en bøde for en trafikforseelse i udlandet.
Når man kører i et fremmed land, har man pligt til at sætte sig ind landets færdselsregler.
Hvis man får en bøde for ulovlig parkering eller en fartbøde, på 70 € eller mere slipper man ikke uden om at betale.
Det kan blive rimeligt dyrt at køre for stærkt, f.eks. i Norge vil det koste dig mindst 3000 kroner at køre 20 km for stærkt, medens det i Ungarn vil koste dig 1800 kr.
Bliver man stoppet for at have kørt for hurtigt i udlandet, må man i de fleste tilfælde betale med det samme.

http://www.pendlerportal.net/wm331601

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 24-09-12 11:25

Hmm der står ikke noget om hvordan de kan inddrive de penge og præcis hvilken rettigheder de har - det gad jeg godt vide.

Kan godt lide den med at det er Danmark som beholder pengene hvis vi i Danmark inddriver bøden.

Og kan se det er fra 2010 - jeg fik bøden i 2009 (som jeg i øvrigt har sendt til den der kørte bilen og den er betalt)

Der må være et sted hvor reglerne er skrevet helt præcis og ikke er bare er saksse efter hvad man ønsker at vise på sin hjemmeside.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-09-12 12:52

Mener ikke du behøver at betale, men moralsk ja.

Og Sverige er vist det eneste Land, hvor der er aftaler om bøder.

Udlændinge der overtræder Færdsels loven i Danmark, bliver afkrævet bøde på stedet
eller bilen konfiskeres (mig bekendt), det mener jeg også gælder for Danskere i udlandet.

Det kan så undre mig at du ikke fik en kontant bøde, røg du i foto fartfælde

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 24-09-12 12:55

turister der kører for stærkt i danmark opgiver politiet at indkræve penge fra, hvis de ikke har fået dem standset.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-09-12 13:05

Citat
Der må være et sted hvor reglerne er skrevet helt præcis og ikke er bare er saksse efter hvad man ønsker at vise på sin hjemmeside.

Det står dig frit for at læse hele artiklen, linket er lagt ind

Reglerne er vel som i DK, betaler du ikke, så bliver du indkaldt hos fogeden

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 24-09-12 13:11

Har læst hele artiklen, det gjorder jeg med det sammen men der står jo kun det som de ønsker der skal stå - derfor mangler f.eks med hvilken ret kan de inddrive.

der er så et link i artiklen men det er et tysk link og jeg er ikke så god til det tyske.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-09-12 13:59

Citat
Tyskland har ikke ret til at komme forbi og inddrive den bøde og det danske politi gør det ikke eller fogen eller andre vi kan komme i tanke om kunne finde på at inddrive penge.

Og det er ganske enkelt ikke korrekt

Citat
Og Sverige er vist det eneste Land, hvor der er aftaler om bøder

Og det er ganske enkelt heller ikke korrekt

Citat
Hastighedsbøder og færdselsforseelser, som hører under politiet kan blive opkrævet på stedet. Derudover kan visse bøder udstedt i Europa ofte inddrives i Danmark.

http://www.fdm.dk/koer-selv-ferie/boeder-europa

Så du slipper ikke for at betale bøden under nogen omstændigheder, så lige så godt undgå at beløbet mindst fordobles ved diverse sagsomkostninger

Og du har edderbaskeme kørt svinagtigt stærkt når tages i betragtning at en 20 km/t overskridelse koster 70 euro i bøde i Tyskland

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 24-09-12 14:14

Citat
Tyskland har ikke ret til at komme forbi og inddrive den bøde og det danske politi gør det ikke eller fogen eller andre vi kan komme i tanke om kunne finde på at inddrive penge.

Og det er ganske enkelt ikke korrekt

Citat
Og Sverige er vist det eneste Land, hvor der er aftaler om bøder

Og det er ganske enkelt heller ikke korrekt

Det var så MEGET KOREKT det nytter ikke noget du henviser til en lov fra 2010 - når det jeg skriver er fra 2009 og jeg synes selv jeg har gjort meget ud af at skrive at det var reglerne fra 2009 og som vi alle hutigt kunne se på det første link er de ændret i 2010.

I 2009 var jeg i dialog med politiet i Danmark omkring en bøde for at køre for hurtigt, bilen var fanget i en fart fælde og jeg fik besked om at jeg kunne betale eller lade vær - de havde over for landet oplyst hvem der ejet bilen og mere kunne de så ikke gøre og måtte ikke gøre men blev bilen igen stoppet i landet kunne de inddrive den gamle bøde - det var i 2009 - og nu er der kommet nye regler - disse regler kunne være intressante bare af nysgerighed - er så kedlig så manden få aldrig "lov" til at køre for strækt.

Du henviser til en hjemmeside hvor loven ikke står fuldstændig skrevet, men som den anden er skakse efter hva de ønsker skal stå på deres hjemmeside, så jeg er forsat nysgerig efter at vide hvordan og med hvilken ret de kan inddrive pengene. Hvordan loven præcis er udformet.

Det er det samme link som tidliger har været linket - men det er ikke fuldstændig.

Den med Sverige må være for din egen regning - det har jeg aldrig udtalt mig om.

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 24-09-12 14:18

Havde så lige set at en anden havde skrevet om Sverige.

Sætter gerne 100 point på højkant til den der kan komme med loven i dens fulde omfang

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-09-12 14:38

Citat
Den med Sverige må være for din egen regning - det har jeg aldrig udtalt mig om.

Næ, men nu er du jo ikke den eneste der deltager i tråden her.

Og siden 2003 har det grundet et indgået politisamarbejde de nordiske lande imellem, været sådan at bøder udstedt i et andet nordisk land kan inddrives af det danske politi

Citat
Sætter gerne 100 point på højkant til den der kan komme med loven i dens fulde omfang

Det er et politisamarbejde der er etableret landene imellem, og det gælder for bøder for trafikforseelser der er større end 70 euro.

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 24-09-12 14:52

Næ men du startet med et af mine citater derfor troede jeg lige i farten af den var til mig og skrev endda at jeg havde overset den eller retter havde glemt den.

...og nu er det så ikke et nordisk land denne bøde er fra.

Citat
Sætter gerne 100 point på højkant til den der kan komme med loven i dens fulde omfang

Det er et politisamarbejde der er etableret landene imellem, og det gælder for bøder for trafikforseelser der er større end 70 euro.

Nu bestrider jeg på intet punkt at de kan indrive denne bøde ønsker bare at læse de fulde regler,(hedder det det) det skræmmende som der står på de fleste andre hjemmeside som jeg lige har søgt på som også er artikler er at det er sjællent der gøres brug af denne regl, da bøden tilfalder landet som den opkræves i derfor er f.eks Tyskland ligeglad med den efter de har gjort deres.

Men nu gider jeg ikke google efter de regler mere og der som sagt 100 poingt til den som kommer med dem her eller i en privat besked - så opretter jeg et spørgsmål hvor du få de 100 point.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 24-09-12 15:15
Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 24-09-12 15:45

Kald mig bare et pernittengryn men det er ikke den fulde lov tekst, men hvad en EU-oplysningen har valgt er det mest overskule lige at vise på deres hjemmeside.

Men som tak for forsøget få du de point i aften hvis der ikke er kommet andet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-09-12 16:01

Hele spørgsmålet er PLAT

Så store fartbøder findes slet ikke i Tyskland....

680 € er MAX

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-09-12 16:03

Nå ja - Jørn har vel ikke givet op endnu

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 24-09-12 16:20

Refi: du har ret, han er lige i fredags blevet blacklistet 2 gange. Men 2 forskellige profiler.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-09-12 16:55

Det stopper aldrig før Kandu gør noget ved deres login-system

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-09-12 23:04

Med den trafik der er på dette Forum, tvivler jeg på at diverse former for registrering
af nye medlemmer, der skal gennem flere og til tider umulige koder, og så videre =
overhovedet gider oprette sig som bruger herinde.
De svar og tiltale på Jørgen, kan jeg da se, at der skal, eller skulle en telefon til
og hvem i alverden gider (har penge) købe en mobil telefon for at skulle oprette sig herinde.

Og jeg har ikke en af slagsen, der har, eller bare tænker på at købe en (mobiltelefon), giver bare udtryk for det

Hvor mange gider oprette et spørgsmål herinde.
Enten bliver man snakket ned til, eller også lukkes spørgsmålet, bare for at der så kommer
et nyt, med nøjagtig samme spørgsmål.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 25-09-12 00:36

Kandu har været en meget sjov og interressant oplevelse, lige indtil Jørn begyndte sit spam for 2 år siden. Det har ødelagt så meget. Kandu i dag er en svag spejling af hvad det var. Så der er en tid før og efter Jørn opdagede Kandu.

Det er bare så synd for det har givet så store oplevelser og mange grin at være her. Der er så mange vidunderlige mennesker her og det er sjovt at sidde og gætte sig til hvem de er bag deres nicknavn. Der begrænser kun fantasien.

Men jeg vil håbe at kandu igen kan blive sådan et interessant og sjovt sted at være.