/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Lakere gulv.
Fra : ebg_888
Vist : 423 gange
100 point
Dato : 22-09-12 14:07

Jeg skal til at lakere gulv - for første gang.

Et ubehandlet (nyt) gulv, som skal have vandbaseret lak.

Jeg har købt lakken og en lakpensel, men har svært ved at finde en rulle, der er specielt egnet til vandbaseret gulvlak.

Skal rullen være helt glat eller med lidt luv - og hvilken bredde er bedst?

Accepteret svar
Fra : pifo

Modtaget 110 point
Dato : 22-09-12 14:41

Du skal bruge en lakrulle, den er næsten glat - spørg i byggemarkedet. Du kan sætte rullen på et skaft, så du kan stå op og lakere. Bredden afgør du selv, men 20 cm er ok. Det er vigtigere, at du får fat i en tyk rulle altså med stor rullediameter.
Sørg for at lakere en dag, hvor solen ikke står på, for ellers kan gulvet tørre ujævnt. (og dét ved jeg noget om, kan jeg hilse at sige)

Husk at bruge rigeligt med lak.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-09-12 14:48

Og ikke rulle for hurtigt...........................det kan give luftbobler.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 22-09-12 14:51

Her er lidt ekstra gode råd:

TIP!
Nogle god tips at huske på:

Er det stærkt solskin, bør du trække persiennerne ned eller gardinerne for, da lakken ellers kan tørre ujævnt.
Det betaler sig altid at bruge værktøj af god kvalitet. Vask pensel/lakrulle i lunkent vand, inden den bruges første gang, for at fjerne evt. løse fibre. Vrid vandet af. Hvis du gør værktøjet rent, lige efter du har malet, kan du bruge det flere gange.
Husk, at et godt forarbejde altid betaler sig. Det lægger grunden til et godt slutresultat. Læs også brugsanvisningen på emballagen, og følg malingsrådet.
Sæt tidligst møblerne ind 1-2 døgn efter sidste lakering.
Laker aldrig med klarlak på flader under +10°C gulvtemperatur.
Husk at ryste dunken med Parketlak før brug, lad lakken hvile, til luftboblerne er væk.

http://www.beckers.dk/tips-og-raad/gor-det-selv/lakere-oliere-gulv/

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 22-09-12 15:02

Citat
Du skal bruge en lakrulle, den er næsten glat - spørg i byggemarkedet

Ja, det troede jeg jo også, at man kunne - altså spørge i byggemarkedet.

Men nu har jeg været i Bauhaus og Silvan, og de har ikke specielle lakruller, så jeg må ty til nettet - hvor der ikke er enighed om, hvilken rulle, man bruger til at lakere gulv.

Nogle mener med luv, andre glatte - og nogle siger, at der er forskel på en rulle til vandbaseret lak og til oliebaseret lak.

Troede ikke, at det var så besværligt!

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 22-09-12 15:12

Tag en glat, med stor diameter

filt eller velour (søg på "lakrulle velour" eller "lakrulle filt")

Hvis du tager en med luv, er der risiko for at luven sætter sig i lakken, og så får du bare ikke et pænt resultat, så hvis du alligevel vælger en rulle med kort luv, så skyl den godt før brug og tør den igen, så vil den løse luv forsvinde (men jeg anbefaler ikke denne rulle)

Og hvis ikke de kan hjælpe dig hos Silvan eller Bauhaus, så gå til en rigtig farvehandler - der er uddannet personale.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-09-12 15:14

Når Du alligevel skal bruge lakpenslen til hjørner så gør den våd først og stryg den på sandpapir, dette trækker eventuelle løse hår ud og spalter dem.

Bruges også ved nyindkøbte malepensler.

Rulle til lak har jeg ikke erfaring med, men man kan se når der er brugt en almindelig rulle. Når man kigger meget tæt på gulvet kan der anes nogle fine tætte bølger, der dog ikke er ujævne.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 22-09-12 15:24

Citat
Når man kigger meget tæt på gulvet kan der anes nogle fine tætte bølger, der dog ikke er ujævne

Lyder som om, der er sparet på lakken? eller måske er der brugt rulle med luv?

Godkendelse af svar
Fra : ebg_888

Dato : 27-10-12 13:35

Tak for svaret pifo.