/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Børnelov og secialreform 60-70´erne?
Fra : linehagen88
Vist : 368 gange
95 point
Dato : 20-09-12 20:34

Hej!!

Jeg har af interesse været ved at undersøge børns rettigheder i 1960 og 1970 - det er især iforhold til tvangsfjernelser af børn i den periode. Hvilke love brugte man til at fjerne børn med dengang?

Jeg er opmærksom på at revelsesretten (lærer og barn) træder i kraft i 60´erne og at (forældre og barn) først træder i kraft i 97.

Jeg ved at børneloven træder i kraft i 1905 og at der kommer et værgeråd (hvor uprofessionelle må tage stilling til om børn skal fjernes - samt hjælpe børn der er anbragt), samt værgerådslov i 1923. Derefter kommer der en socialreform i 1933 - som gør at det ikke længere hedder værgeråd - men børneværn....

Det er egentlig dette børneværn jeg er interesseret i. Hvilken ret havde de og på hvilke grundlag kunne de fjerne børn dengang?

Mvh Line :)

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-09-12 22:07

Ikke lige dit spørgsmål, men denne film siger ret så meget, stærk film om tvangsfjernelse
og hjemvendte Grønlandske børn, der har været til opdragelse Danmark

Accepteret svar
Fra : alan57

Modtaget 47 point
Dato : 21-09-12 08:28

Jeg ved at jeg blev fjernet i 1968 og det skulle jeg have været længe før.
alan57

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-09-12 18:36

Hmm, børneværnet har så ikke virket særlig godt i tresserne.

Jeg havde en skolekammerat i 3-4-5 klasse, han var møgbeskidt og tøjet var laset, hans madpakke lignede noget der smidt på pergamenten fra 5 meters afstand.
To mindre søstre havde det ikke bedre, men de blev ikke tævet hjemme og deres intelligens var gennemsnitlig.

De blev ikke fjernet, men familien flyttede, sikkert den tids nomadefamilier.

Kommentar
Fra : linehagen88

Dato : 22-09-12 19:09

Tak for alle svar. Igennem jeres svar fik jeg bekræftet at der var tale om tvangsfjernelse dengang - men ikke fokus på at børn skulle have det godt - som man har fokus på det i dag. Hvad vil i mene det hed i f.eks. 1970 - børneværn, børneforsorg...andet? :)

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 22-09-12 20:36

Jeg var heldig for jeg kom ned på en kostskole der hed Landetrupgård ved og der var virkeligt dejligt at være jeg skulle bare have været der meget længer end jeg var det var paradis i forhold til hvad jeg kom fra hold kæft hvor jeg savner det,
alan57

Kommentar
Fra : linehagen88

Dato : 23-09-12 18:45

Tak Alan 57 for dit svar :) Nu kommer du selv ind på at du blev fjernet i tresserne. Vil du ikke mene at det stadig hed børneværnet dengang? :)

Line

Godkendelse af svar
Fra : linehagen88

Dato : 27-09-12 21:00

Tak for svaret alan57.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 27-09-12 22:32

Det hed ikke børneværnet den gang, men hvad det hed er jeg ikke klar over, men jeg pjækkede fra skole i over et år og det kunne jeg gøre fordi jeg og min mor og søster flyttede hele tiden og derfor gik jeg på 13 skoler i de 7 år jeg ikke gik i skole og min mor var totalt ligeglad med om jeg kom i skole eller ej Derfor var hun uegnet som mor, og nu er jeg 55 år gammel og har ikke prøvet noget, jeg er efterhånden frustreret 0ver min dårlige råd og nu kan jeg ikke engang få et skåne job.
Jeg har et behov for at skulle arbejde så jeg ikke bliver et navn med nummer det er sku nedværdiget at bare side må min røv resten af min tid.
Mvh: Alan Berg.