/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Nilan Comfort 300 - fugtmåler
Fra : K-W-M
Vist : 1198 gange
20 point
Dato : 20-09-12 13:44

Har lige købt nyt hus med ovenstående anlæg + cts-600 automatik.

Der er 2 badeværelser i huset med hver deres udsug. Der sidder også en "Regin" fugtmåler i hvert badeværelse. Systemet kører på ventilationstrin 1, men jeg vil gerne have den til at gå op på trin 3 eller 4 når man tager bad.

Jeg har kigget lidt i manualen og synes jeg gør som den beskriver: I min cts-600 går jeg ind i menuen "Brugervalg" og vælger "Forlæng" sætter timer til f.eks. 00:15, hastighed til f.eks. 3 og temperatur 22 grader.

På hver fugtmåler kan jeg indstille luftfugtigheden og den skal vel stå på 60 eller noget i den stil. Men når vi går i bad sker der ikke noget og heller ikke når jeg tester ved at sætte den ned på 35 eller noget i den stil, kan jeg ikke få det til at virke. Luftfugtigheden i huset er ca. 40-45 i øjeblikket.

Er der nogen der kan hjælpe Regner selv med at jeg har stirret mig blind på et eller andet og at det bare er en indstilling i cts-600 som skal ændres.

Det skal nok lige tilføjes at jeg for et par dage siden kunne få den til at gå op på trin 4 flere gange ved at dreje på fugtmåleren i badeværelset, men på det tidspunkt havde jeg ikke sat timer på og den forsatte derfor på trin 4 indtil jeg manuelt skiftede til trin 1 igen. Nu hvor jeg så sætter timer på (00:15) så kan jeg ikke få dem til at snakke sammen mere og den kan heller ikke hvis jeg sætter timer på 00:00 mere!!! Så konklusionen er at for et par dage siden da jeg legede med det var der forbindelse mellem cts-600 og fugtmålerne, så derfor tror jeg ikke det er fordi der er noget galt med de 2 fugtmålere, men derimod er det nok mig selv der har fået lavet en forkert indstilling.

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 20-09-12 14:15

På denne årstid skal du bruge en masse køling for at sænke luftfugtigheden inde til under cirka 65 %. Det er så at sige den naturlige indefugt for årstiden. Om vinteren, hvis det er rigtig koldt ude, kan det inde være svært at komme op på 40 %.
Udeluften nu er ca. 15 grader og har en relativ fugtighed på op imod 100 %. Når den kommer ind og varmes op til 22 grader, ender du på omkring de 70. De mere præcise tal kræver et sæt tabelværker og normalværdier, men indefugt nu på 40 % - glem det!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-09-12 22:54

Fugtstyring i de nordiske lande duer ikke. Klogeligt udskifter du istedet følerne til en form for brugsstyret forcering. På mit gamle anlæg sad en kontakt til "høj vent" ved badeværelset, på mit nye bliver det bare BR kravene der overholdes.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 20-09-12 23:09

I badeværelset skal du nok ikke sigte efter noget mere ambitiøst end 70-75 %, og som min lærde kollega skriver, er det svært at styre sådan noget som fugt med mindre du har en hulens masse energi til rådighed.
vh
pbp

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-09-12 07:08

Problemet er jo at de der billige hygrostater er så sløve til at opdage fugten at de i realiteten tænder voldsomt for sent. Nøjagtig fugtstyring kan snildt laves, men der skal bruges noget kram der ikke kommer fra Nilan. Til badeværelse (og enfamilieshuse) er den slags voldsomt overkill. Sensorstyring, eller forcering sammen med lyset, med efterløb ville være mit valg.

Kommentar
Fra : K-W-M

Dato : 21-09-12 09:16

Takker for jeres kommentarer. Forstår ikke hvorfor man har sat sådan noget op da huset blev bygget hvis det alligevel ikke kan bruges fornuftigt Hvem af jer skal have point

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 20 point
Dato : 21-09-12 10:52

Vi har rigeligt begge to, kan alligevel ikke bruge dem til andet end at blære os.
vh

Godkendelse af svar
Fra : K-W-M

Dato : 21-09-12 11:04

Kan se du er lidt bagud på point, så du får dem

Kommentar
Fra : HVACmontør

Dato : 27-09-12 20:42

De nyere udgaver af Nilan's comfort 300, har indbygget fugtstyring.
Det virker ved at den altid måler fugten i udsugningen. Denne fugtighed laver den et gennemsnit af over en given tid. Når fugtigheden stiger 10 procentpoing overgennemsnittet, øger anlægget hastigheden.
Dette gælder de fleste anlæg med cts 602 styring.
Grunden til dette er:
I sommerhalvåret er luftfugtigheden ude og inde generelt højt måske 50 - 60 %.
I vinterhalvåret er luftfugtigheden ude og inde generelt lavt måske 30 - 40 %
Dette gør at du med indstillelige hygrostater skal justere dem hele tiden, for at de ikke skal køre hele tiden eller stå stille hele tiden.
Fx. hvis du stiller dem på 45% vil de stort set aldrig øge hastigheden på vent. anlægget. Men til gengæld vil den køre med øget hastighed hele somren.

Hvis du vil bruge det du har vil jeg anbefale at du, en tidlig morgen 1 gang om ugen (før der bliver aktiviteter i huset) skruer på hygrostaterne indtil anlægget øger hastigheden. Og derefter stiller dem 10% højere. Dette er nødvendigt at gøre jævnligt/ugentligt, da luftfugtigheden hele tiden ændrer sig.

Håber at det er forståeligt.