/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
sove i bilen !
Fra : hovsada
Vist : 708 gange
50 point
Dato : 18-09-12 10:46

Er der nogle regler for hvor og hvordan man må sove i sin bil.
og hvad er straffen, hvis stedet er ulovligt.
Hvis bilen går i stå om natten et øde sted ?
På en P-plads ? ( på landet/i byen) ?
Hvis man ikke er ædru ?
Hvis man bare er for træt til at køre videre ?
Hvis man er syg/dårlig ?
+ evt andet ???

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 18-09-12 11:02

1.Nej -
2.Bøde hvis politiet opdager det. -
3.Tilkald hjælp via mobiltelefon. -
4. på eget ansvar. -
5. hvis der bliver indblandet politi, og det er sandsynligt at du har ført bilen spirituspåvirket, vil du blive straffet, efter straffeloven. -
6 Fornuftig beslutning, men som svar 2. -
7 Igen, -ring via din mobiltelefon.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 18-09-12 11:04

Og hvad vil du med det dumme spørgsmål?

- Ubesvarede 1
- Besvarede 69
- Annullerede 68
- Slettede 2
Ialt 140

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 18-09-12 11:11

stilkene !!!
i lige måde ...

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 18-09-12 11:16

...hvis man nu ikke lige har mobil tlf forbindelse eller falckabb. er det vel bedre at vente til det blir lyst.
Jeg tænker nu mere på om der er lovgivning der forbyder at man sover i sin bil. Ansvaret er en anden sag .

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-09-12 11:39

Du må gerne sove i bilen, men husk på at det er færdselsloven der gælder
ikke de almindelige love.
Tror ikke du vil få en bøde for at køre ind til siden og sove eller hvis føler dig dårlig, da det er en rimeligt beslutning, som der ikke er mange der gør brug af, men udsætter andre for fare.

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 18-09-12 11:46

Tør ikke udtale mig om det med om du må sove - mener det er nej, men er ikke sikker.

Det jeg er sikker på er at hvis du sætter dig ind bag rettet om det så er for at sove få du en bøde eller en straf der passer til hvor meget alkohol du har drukket, så skal du sove i bilen og du er fuld og ikke vil køre hjem, vælg da så et af de andre sædder i bilen.

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 18-09-12 11:46

Hvis politiet finder dig siddende beruset i førersædet i en parkeret bil, så mister du kørekortet.

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 18-09-12 11:55

nå .. nu var det ikke specielt alkohol jeg tænkte på- det kom bare med i rækken.
mig-selv...hvad mener du med at færdselsloven gælder ? hvad står der i den om at sove i bilen ??

...og kører man tilstrækkelig langt ind til siden ( eller sidevej ) er man vel ikke til fare for andre !

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 18-09-12 11:55

man midster ikke automatisk kortet fordi man er fuld - det afhænger af promillen

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 18-09-12 11:57

Vil helt klart foretrække et en maget træt føre af en bil holder ind og sover i stedet for ved en fejl at trække over i den anden vejbane og tage andre med sig.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-09-12 12:01

Citat
og kører man tilstrækkelig langt ind til siden ( eller sidevej ) er man vel ikke til fare for andre !
vejen er også rabat og eventuel en grøft, altså helt ind til bondemandens mark, du må ikke parkere (og sove) på vejen, du skal finde en afmærket P vigeplads eller parkeringsplads

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-09-12 12:05

Den grønne rabat er en del af vejen og der må man ikke parkere, det kommer bag på nogle at politiet kan give en bøde for at snakke håndholdt mobil telefon når man holder langt uden for kørebanen på den brede grønne rabat, men græsset er altså en del af vejen, find en afmærket vigeplads til snak eller sove

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-09-12 12:24

Jeg kender en der holdt offentligt og helt lovligt udenfor sin bolig, han havde ikke plads på egen grund.
I en lille brandert reparerede han på sin bil og agtede absolut ikke at køre, men tilfældigvis fik politiet øje på ham og han blev knaldet, nok mest grundet et tidligere klip.

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 18-09-12 12:43

man må sgu da godt parkere på en vej !!!
..og man må vel snakke i tlf når bilen holder stille ....(parkeret)

hvad sker HER ????

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 18-09-12 12:45

hvad skal man egentlig med P-forbudt skilte - hvis man ikke på parkere nogensteder på vejen ???

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-09-12 13:21

Færdselslovens bestemmelser om standsning og parkering gælder (og dem kan jeg ikke sådan lige remse op) for både kørebanen og græsrabatten, og jo du kan godt få en bøde for at tale i håndholdt mobil hvis du holder stille ude på græsset, også selvom begge hjul er uden for asfalten på kørebanen, så find en P mærket vigeplads også når du er træt og eventuel gerne vil sove lidt eller snakke i telefon

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 18-09-12 13:37

det er vidst ikke her jeg kan få et eksakt svar på mit spørgsmå-gode råd/belæring. er fine nok, men det var slet ikke det jeg søgtel. Jeg mener godt at jeg kan tænke selv !!!!

ringer til ordensmagten og håber det bedste- hvis jeg kommer igennem !

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 18-09-12 13:51

har fået denne besked fra færdselspolitiet...

det er ikke forbudt at sove i sin parkerede bil, hvis regler for standsning og parkering er overholdt

d.v.s. du må gerne sove i din bil og så længe du vil , hvis du ikke generer fædsel eller privat ejendom eller parkerer ulovligt,

du må osse gerne sove rusen ud , hvis ukke nøglerne sidder i tændingen,

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-09-12 14:59

Citat
du må osse gerne sove rusen ud , hvis ukke nøglerne sidder i tændingen,

Så skal det være lige udfor værtshuset eller de venner man har slukket tørsten sammen med, er det ude på bøhlandet har personen jo kørt det stykke.

Jeg har een gang overnattet i en bil ved Atlanterhavskysten idet jeg ikke kunne finde et sted at overnatte.
Det var hundekoldt, så jeg måtte starte motoren flere gange i løbet af natten...........det var også slemt at køre afsted uden morgenkaffen

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-09-12 15:13

Citat
Normalt straffes for forsøg blot man har fysisk kontakt med bilen – politiet skal ikke vente med at gribe ind så den pågældende kan nå at køre væk. D.v.s., at nøglen i låsen er nok.

http://www.familieadvokaten.dk/Breve-900/b900-762.html

Annuller spørgsmålet
Fra : hovsada

Dato : 18-09-12 15:13

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål

jeg fik mit spørgsmål besvaret hos færdselspolitiet -denne side rummer for meget useriøst