/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Hvorfor sænker vi ikke lønnen med 2 %?
Fra : PeterTheisen
Vist : 508 gange
10 point
Dato : 16-09-12 19:30

Der var i juli måned ca. 150.000 ledige, hvilket svarer til ca. 6 % af arbejdsstyrken. Den samlede beskæftigelse i 2. kvartal 2012 var dermed på ca. 2,8 mio.

Hvis alle lønninger faldt med blot 2 %, så ville private og offentlige arbejdsgiver for samme lønsum kunne beskæftige ca. 2 % flere. Med en samlet beskæftigelse på ca. 2,8 mio., så svarer det til ca. 60.000 flere fuldtidsbeskæftigede og dermed en ledighed på 90.000 eller ca. 4 % af arbejdsstyrken, hvilket må regnes som fuld beskæftigelse.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-09-12 20:49

Det er en meget grov og mangelfuld udregning du har lavet, tror du selv at nogen arbejdsgivere vil ansætte flere medarbejdere bare fordi lønnen falder 2% ?
Der skal være flere købere til de produkter en virksomhed producerer før produktionen øges og der bliver behov for flere medarbejdere, og så er det ligegyldig om lønnen er på 150 kr. i timen eller den er -2% 147kr. i timen.
Jeg kan så påstå at der vil blive færre arbejdspladser hvis lønnen sænkes, så er der nemlig mindre købekraft blandt lønmodtagere = med færre solgte varer og mindre behov for at producere disse varer.
Kan du modbevise min påstand?

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 16-09-12 21:19
Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 16-09-12 21:19

Regn det ud på årsbasis for en virksomhed med 50-100 ansatte.

Regn desuden med, at priserne vil falde som følge af lønnedgangen, så købekraften bevares.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-09-12 21:27

Læs her:
http://www.information.dk/311043

..og se om ikke dét skulle være svaret?
</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 10 point
Dato : 16-09-12 21:34

Især udgangsreplikken:
Citat
Problemet er, at de har købt den demagogiske løgneshistorie, det borgerlige Danmark i disse år dyrker intenst i et forsøg på at bilde os ind, at det skulle være dybt bekymrende at ’kun’ omkring halvdelen af befolkningen er erhvervsaktive. Faktum er, at erhvervsfrekvensen i Danmark er exceptionel høj og forsørgerbyrden tilsvarende lav.

</ROBERT NIELSEN ...eller noget der ligner!>
Ps. Derimod finder jeg det dybt bekymrende og forargeligt, at rige privatpersoner og store virksomheder opretter 'skyggeselskaber' i udlandet ...alene for at undrage sig skat. Langt større problem samfundsøkomisk end de få hundrede, som har gjort det til en dyd at 'flyve under radaren' (= kontrol) i kontanthjælpsystemet.
*IMHO* </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-09-12 21:47

Forleden så jeg på tv (..husker ikke lige kanalen) en debat mellem en CEPOS og en KRAKA repræsentant. Løsnigen skulle være indslusningsløn (..hvilket iøvrigt er almindeligt i de fleste virksomheder i forvejen) på ca. 80 kr. timen det første år, 90 kr. i timen det andet år, 100 kr. i timen det tredie år ..og så fremdeles.

JUBIII... må de der beskæftiger alle uden en universitetsuddannelse: Lad dem knokle røven ud af bukserne et år eller to ..FYR dem og ansæt nye medarbejdere. (Kvaliteten af 'arbejdet' afhænger jo i denne forbindelse IKKE af særlige kvalifikationer!). For arbejdstageren betyder det: Arbejd i et år eller to ...og start forfra. Med en særdeles lav start-/indslusningsløn til følge.
Vor Herpes Bavare Os ..for nogle 'finansgenier' der sidder i disse 'tænketanke'
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-09-12 21:56

Citat
Regn desuden med, at priserne vil falde som følge af lønnedgangen, så købekraften bevares.

Hvilke lærerbøger i økonomi har DU læst?
</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 17-09-12 07:18

Tak for svaret molokyle.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 17-09-12 21:41

Citat
Regn desuden med, at priserne vil falde som følge af lønnedgangen, så købekraften bevares.

Det må vist være dagens joke.Har du nogensinde set at priser på kød er blevet mindre,fordi sninenoteringen er faldet med 1,50 kr./kg??? Er det set at overproduktion af mælk,har bevirket en prisreduktion??? Det samme her ved høstens tid,når korn er rimelig billig.Falder brødpriserne så???

Global:Er der en statsleder,der råber:Iransk atombombe,stiger olieprisen øjeblikkeligt.Uanset hvor store lagre vi har.....og kommer aldrig ned igen.
Der sidder hobevis af "mellemled",som scorer kassen.

M.