/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Er det en god ide?
Fra : PeterTheisen
Vist : 392 gange
10 point
Dato : 16-09-12 11:29

Er det en god ide at løse problemet med for få praktikpladser ved at lade alle virksomheder - uanset om de tager praktikanter eller ej - betale penge til en fond, som så skal betale lønnen for de virksomheder, der ansætter praktikanter og lærlinge?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 16-09-12 12:03

Ja, det mener jeg, for når det ikke koster virksomheden penge at ansætte en lærling, vil efterspørgslen efter lærlinge blive større, så sandsynligheden for, at vi får uddannet nok kvalificeret arbejdskraft, vokser.

Godt nok "straffer" man så de virksomheder, der ikke tager lærlinge, men når de ansætter udlærte, "nasser" de på de virksomheder, der tager lærlinge.

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 16-09-12 12:46

Men hvor skal virksomhederne få pengene til fonden fra? Ledigheden er jo stigende trods kickstart.

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 10 point
Dato : 16-09-12 13:00

Med det nuværende system, hvor det koster en virksomhed penge at ansætte en lærling, er det en konkurrencefordel IKKE at ansætte lærlinge (jeg går her ud fra, at det er tabsgivende for virksomheden at ansætte i lærlinge), og så ansætte de udlærte, når andre firmaer har betalt prisen.

Hvis det ikke ændres, vil der være færre og færre virksomheder, der uddanner lærlinge, og hvor er vi så henne?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 16-09-12 13:48

Ville jo nok være en fordel hvis Du fortalte hvor Du har fået ideen fra.

http://epn.dk/samfund/politik/article4841663.ece

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 16-09-12 13:51

Men man lægger jo op til at give virksomhederne gratis arbejdskraft i op til to og et halvt år. Hvad er det næste? Skal virksomhederne også have den almindelige arbejdskraft til rådighed for at løse ledighedsproblemet?

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 16-09-12 15:33

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 16-09-12 16:18

Selv tak, PeterTheisen.