/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
VW Touran 2.0 DGS 2011 hjælp
Fra : Numan
Vist : 851 gange
40 point
Dato : 16-09-12 03:47

Hej Kandu bruger.
Jeg vil lige først skriv at jeg ikke er så godt til at skriv på dansk så de må i undskyld skal nok forklar det så godt som jeg kan.

Jeg har en vw touran 2.0 dgs 2011 model.

Jeg købt den bil af en forhandler hvor vi aftalt med forhandlern at han skal lav en ordenligt service på bilen da vi skulle rejse med den til tyrkiet. Han lavet servicen og han gav 3 måneders garanti. Men efter ca en måned i tyrkiet gik bilens moter i stykker. Så ringet vi til SOS får at have hjælp.  Der kom en falk og kørt bilen til Wolksvagen firma i Tyrkiet. Da makenikern kiggede på bilen og sagde at cylinderen har taget en stor skade.  Når man starter bilen så kommer der sådan en lyd tik tik tik tik når man giver gas tikker moteren endu mere. Makanikern sagde at den har kørt med en meget og meget gammelt olie. Og olien var næsten lige som en sorte vand. Vi kunne ikke får lavet bilen i tyrkiet fordi at der findes ikke vw touran i tyrkiet. De kunne heller ikke finde reservedelerne til bilen fra tyskland og danmark.
Så ringet jeg til forhandlern for at sige at bilen var gået i stykker han var ligeglad med det og lag røget på.

Vi er kommet til dk med fly hvor sos betalt for fly biletter og de henter bilen til dk. Vi er kommet men billen er ikke kommet.

Nu vil jeg have lidt hjælp fra jer om hvad jeg skal gøre når bilen er kommet til dk. Og han har givet 3 måneder garanti. Da bilen gik i stykker var der kun gået ca. 1 måned.

Mvh Numan.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 16-09-12 06:01

Som nummer 1 er alle service skriver i servicebogen?
For wv har 2 års garanti http://yousee.dk/Hjaelp_og_Support/Tv-pakker/Godt_i_gang/Find_dit_netvaerks-id.aspx

2 har du købt bilen af en forhandler/autoværksted er der 6 måneder garanti på i henhold til købeloven

Læs her http://www.forbrug.dk/Dine-klagemuligheder/Hvornaar-kan-du-klage/Klager-over-biler

Som nok er det bedste sted at starte med dine problemer

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 16-09-12 06:16

Retter lige Wv http://www.volkswagen.dk/da/volkswagen_service/garanti_og_reklamation/garanti.html

Hvor mange km har du kørt efter den har været til service?

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 16-09-12 10:40

Har du den garanti på skrift ? Mundtlige aftaler er ikke altid nok, selvom de burde være det.
Hvis han har lavet et service på bilen burde han som en selvfølge have skiftet olie og oliefilter. Det burde du måske også have sikret dig inden du kører så langt, og du har vel husket, at kigge efter olien med jævne mellemrum ?
Hvis forhandleren ikke vil stå ved garantien må du overveje, om du skal gå til FDM ? Det kræver selvfølgelig medlemskab og du skal have tingene på skrift. Ellers kan deres jurister ikke gøre helt så meget, men hvis du er medlem kan du jo forelægge sagen og få en vurdering fra dem ?
Held og lykke med det.....

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 16-09-12 10:42

Citat
Jeg har en vw touran 2.0 dgs 2011 model.

Hvis du har overholdt service-forskrifterne,og fået behørige stempler i service hæftet,burde sagen være ret enkelt.Der må jo stadigvæk være fuld fabriksgaranti på bilen.

Citat
Han lavet servicen og han gav 3 måneders garanti.

Det forstår jeg ikke li`e?...garanti på service,mens den er under fabriksgarantien.Lyder lidt mærkeligt.

Er forhandleren ikke til at "stikke i",så kontakt importøren.(rotw`s adresse).

M.

Accepteret svar
Fra : Beestone

Modtaget 40 point
Dato : 16-09-12 13:00

Hvis olien er sort og vandtynd som du beskriver, har den ikke været skiftet i nyere tid.
Sandsynligvis fordi værkstedet ikke har ment, at det var nødvendigt ud fra de normale interval skift.
Man har måske vurderet, at den kun har kørt 6-8.000km ud fra service historien og derfor er der langt til næste skift ved 20.000km

Men det er desværre velkendt, at danske biler faktisk bør køre med det dobbelte interval skift på olien, altså kun må køre det halve km tal mellem hvert skift.

Ikke pga klimaet, heller ikke pga dårlig oliekvalitet, men alene pga det kørselsmønster vi har som gennemsnitsdanskere, hvor olien aldrig når at blive renset igennem for vand og partikler, på længere køreture med gennemvarm motor.

Læg dertil at turen går sydpå, med et rigtigt langt stræk i høj fri fart, hvor der præcis stilles MEGET store krav til motor oliens smøre og køle egenskaber.
Så har vi katastrofen.
Det gode gamle velkendte KasselBakker syndrom, også kaldet DanskerBakkerne, hvor danske biler giver op på stribe og skal hentes hjem.

En gren af familien har præcis i denne sommer oplevet nøjagtig samme frustrerende hændelse med et GM produkt, som ellers er kendt for en solid og holdbar motor.
Bilen blev købt ca. juni, har stået til salg et halvt års tid, med frisk olie da den sidste år blev klargjort til salg.
Familien aner ikke uråd, men drøner afsted sydpå, med den dejlige kraftfulde turbomotor, der får lov at strække ud.

Så begynder den at tikke ...
Det bliver værre ...
Farten sættes ned, og tingene falder lidt til ro, men det kan stadig høres.
Næste formiddag skal familien på en sædvanlig lille turist smuttur i lokal området, og motoren tikker, højlydt.
Både kold og varm, men den trækker fint, og der er heller ingen advarselslamper der lyser.
Den får 1,5L olie efter et tjek der viste lav olistand (hallo derude !), men det hjalp ikke.

Enden på historien blev en brugt ombytningsmotor lokalt, da de ikke turde køre hjem på den tikkende motor.
Cylindre og hovedlejer var revet op pga olie udmagring under kørsel.
Det KAN repareres, men skal det betales via normal regning, er det billigere at udskifte motoren.

Morale : skift ALTID motorolie lige før ferieturen, uanset den "kun har kørt" 3000-6000km.
Og jeg er bestemt ikke den første der bringer dette råd.
Tilbage i gamle numre af FDM's Motor, var det et tilbagevendende tema.

Tilbage til den aktuelle historie.
Det kan blive en sejg kamp.
For du skal bevise, at du rent faktisk har gjort værkstedet opmræksom på at du ønskede at køre til Tyrkiet efter servicearbejdet.
Så véd værkstedet nemlig godt, at der SKAL være frisk olie på motoren - uanset.

Hvis du har fået udført andet reparationsarbejde, uden direkte at bestille et service, så er der ikke noget at komme efter.
Værksteder udfører ikke et service uden forudgående aftale.

Kommentar
Fra : Numan

Dato : 16-09-12 15:59

Jeg vil lige rette op at bilen er 2010 model. Og har ikke fabriks garanti.
Efter service kørt jeg 3500 km.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 16-09-12 17:40

Citat
Jeg vil lige rette op at bilen er 2010 model. Og har ikke fabriks garanti.

Så ser sagen (desværre) noget anderledes ud.Er bange for,at du selv står med "stumperne".

Beestone har lavet en fin beskrivelse.Og desværre for dig,er jeg sikker på han har ret.

Mine gamle Opel`er fik skiftet olie,når jeg havde tid...eller kom i tanke om det.Men det kan man ikke nøjes med længere.Nye eller nyere biler,er meget krævende med skift og olie kvalitet.Ikke mindst VW.

M.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 16-09-12 19:23

Som sagt har du købt bilen hos en forhandler/autoværksted og hvornår

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 16-09-12 19:25

I henhold til købeloven har du 6 måneder garanti
Så du bliver nok nød til at kontakte Forbrugerrådet med denne sag så

Kommentar
Fra : Numan

Dato : 16-09-12 22:26

Tak får jeres gode råd. Så vil jeg kontakte forbrugerrådet.

Godkendelse af svar
Fra : Numan

Dato : 16-09-12 22:27

Tak for svaret Beestone.