/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
ColeSlaw
Fra : svendgiversen
Vist : 700 gange
100 point
Dato : 15-09-12 20:07

Jeg har lige fået serveret en fantastisk velsmagende kålret/salat som tilbehør,
men når jeg så spørger min kone hvad det er, kommer hun med noget blandet jysk keltisk?

Da den tydeligvis er baseret på kold serveret kål tror jeg første del enten er:

Kold, cold, ikke cole på engelsk,
eller kål, ved ikke hvad hvidkål hedder på engelsk??

og anden del;

slaw, kan både være en slags eller et slag på jysk,

men det lyder også lidt keltisk/skotsk
som når tyskerne kalder flødeskum for slagsahne,

altså pisket , her kål

hvorfra stammer betegnelsen og hvad dækker den over???

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 110 point
Dato : 15-09-12 20:56

Coleslaw blev formentlig allerede spist af de gamle romere, men den moderne form kan tidligst være opstået i det 18. århundrede, da mayonnaisen blev opfundet. Navnet ”cole slaw” bredte sig i det 18. århundrede som en delvis oversættelse fra nederlandsk ”koolsla” – en kort udgave af ”kool salade” som betyder kål-salat. Retten blev kaldt ”cold slaw” (kold slaw) i England frem til ca. 1860, da man genindførte udtrykket ”cole” som altså kunne betyde kål (Latin: colis, nederlandsk: kool).

http://da.wikipedia.org/wiki/Coleslaw

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 16-09-12 07:15

Coleslaw er i dag især en amerikansk spise, og selv om de mener den skal laves med mayo, kan den heldigvis laves på mange andre måder, bare der er snittet hvidkål i. I min version er der altid reven gulerod også.

Jeg bruger som regel en olie/eddikedressing, eller en blanding af mayo og afdryppet yoghurt, mindre fedt men samme smag. Lidt hvidløg, hvis det passer til resten af maden.

Hvidkål kaldes som regel bare for cabbage, men skal man være præcis hedder det white cabbage.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-09-12 15:13

Altså hollandsk kål salat, det havde jeg aldrig gættet,

vidste godt det var kendt i USA,
men troede det snarere oprindeligt var fra Skotland eller Irland
på grund af det forskruede engelsk...

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-09-12 17:02

Tak for svaret ans.