/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Totalvægt trailer
Fra : olehansen2
Vist : 387 gange
20 point
Dato : 15-09-12 09:15

Hej alle

Jeg vil gerne vide, om det er lovligt, at køre med trailer efter bilen som har en totalvægt, der er større end hvad man må køre med efter bilen.

altså, med min bil må jeg køre med 2850 kg på krogen. Er det så lovligt at hægte en trailer med en totalvægt på 3500 kg efter, så længe man kun laster den så den har en samlet vægt på 2850 kg

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-09-12 09:30

Ja det er den vægt traileren har med last som gælder, hvad traileren må laste er uden betydning hvis du ikke må køre med mere end 2850 kg. på krogen, jeg har samme problem med min lille bil der kun må have 350. kg på krogen og de allerfleste trailere må veje 500 kg.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 15-09-12 09:53

Anhængerberegner - hvad må du køre med?
http://www.sikkertrafik.dk/b1553e80

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 15-09-12 17:55

Kommer an på om du har B/E kørekort.
Uden B/E kørekort må du maximalt køre med en totalvægt på 3500kg, med B/E må du maximalt køre med 7000 kg. (Samlet totalvægt for hele vogntoget).
Uden B/E kørekort må du kun køre med anhænger med en tilladt totalvægt, som svare til det som din bils registeringsattest viser.
Med B/E kørekort er det anhængerens faktiske totalvægt, som ikke må overstige det, som bilens registreringsattest viser.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 16-09-12 00:35

Ja og nej
1 det kraver trailerkort
2 har du fået kørekort efter 2009 må du ikke køre med en trailer som overstiger bilens registreringatest ( krog) dvs trailerens totalvægt mærkeskilt må ikke overstige 2850 kg

Kørekort før 2009 må godt køre med en trailer med totalvægt på 3000kg men den må kun lastes op til 2850kg og det kraver traler kort når den samlet vægt overstiger 3500kg bil og trailer

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 16-09-12 20:47

rotw, når du skriver 'kørekort før 2009', så mener du vel B/E kørekort! Er det ikke ret forstået?

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 17-09-12 23:17

Citat
Kommer an på om du har B/E kørekort.
Uden B/E kørekort må du maximalt køre med en totalvægt på 3500kg, med B/E må du maximalt køre med 7000 kg. (Samlet totalvægt for hele vogntoget).
Uden B/E kørekort må du kun køre med anhænger med en tilladt totalvægt, som svare til det som din bils registeringsattest viser.
Med B/E kørekort er det anhængerens faktiske totalvægt, som ikke må overstige det, som bilens registreringsattest viser.

Fuldstændig korrekt.
Sådan lærte jeg det også da jeg fik "E'et" på mit "B" kørekort for få år siden

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 17-09-12 23:29

Ja taunusanden, men der var åbenbart lidt andre regler før vi fik et E (i 2009) jeg fik mit for 2 år siden.

Men faktum er stadig at olehansen2 skal have B/E kort for at køre med sit 'vogntog'.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 17-09-12 23:53

Så er det sgu godt mit er fra 2006
Ældre end jeg lige huskede.
Sidst jeg blev stoppet af politiet, på vej hjem fra Tyskland med koks i vinters, var betjenten også sikker på det ikke hang sammen. Totalvægt på traileren var 2700kg, egenvægt 525kg. 1500kg koks på traileren og 1000kg i bilen, der måtte laste 1400kg. 2 personer samt lidt øl og vand, så kørte da lige på grænsen, hehe.. Havde overskredet med 25kg på traileren, efter hvad bilen måtte trække, hvilket der så kom under bagatel grænsen. Men det var blandt andet total vægten han var efter.
Men det er da meget betrykkende at betjentene heller ikke har helt styr på reglerne
Nå, men det blev afsluttet med: "fortsat god dag" og et smil