/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Ædt knast
Fra : mig-selv
Vist : 653 gange
100 point
Dato : 13-09-12 19:30

Hvordan kan det lade sig gøre.
Knasten er blevet ædt af vippe armen, og den har ikke kørt over 500 km,
det drejer sig om ca 1mm der er slidt af, der er grater på den ene side (højre),
og kant på den anden side, hvilket gjorde en justering af ventil/ erne umuligt
da den åbenbart hoppede mellem laveste og højeste punkt på akslen.
Hvad der ser ud til at være spor på selve knastens leje (et eller andet/ til vestre) er bare olie.
http://www.gratisimage.dk/image-5520_50521624.jpg

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 13-09-12 19:36

Knaster ædes ved manglende smøring. Så du har formentlig en smørekanal der er stoppe.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-09-12 19:44

Eller fabrikant-idioten som laver det af materiale som er for tæt på hinanden i type.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-09-12 19:45

Det har jeg så ikke, da det blev kontrolleret med åbent topdæksel, masser af olie - tryk.
Samt, var der manglende smøring gennem kanaler = så var det 3 knaster, der burde se sådan ud.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-09-12 19:46

Knasten er original.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-09-12 19:47

Citat
Knasten er original.

Bare flyttet fra en motor til en anden = samme motor type

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-09-12 19:51

Der kan da godt mangle smøring til een knast........eks. første eller sidste.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-09-12 19:52

Eller er syntetisk "vand" du hælder på som olie.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-09-12 20:09

Ventil huset er totalt oversprøjtet af olie som jeg skrev,
så hvordan kan en knast mangle olie, så skulle alle de andre jo også mangle olie.

Og nej: den får kun gammeldaws olie, som er beregnet til motoren
og den bruger ikke olie, men skal efterfyldes med max ca: 1:10L pr 1000km

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-09-12 20:16

Selve (toppen) ser sådan ud, masser af smøring.
http://www.gratisimage.dk/image-9282_50522294.jpg

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-09-12 20:18

Og det er knast/ ventil #3 - fra venstre - nederst, det drejer sig om
http://www.gratisimage.dk/image-9282_50522294.jpg

Accepteret svar
Fra : EA_HS

Modtaget 100 point
Dato : 13-09-12 22:09

mange fanatikere mener at montering af ny knastaksel skal gøres meget omhyggeligt,
indsmøres i molykote fedt, og kun gå i tomgang til motoren er gennemvarm ... !

personlig har jeg nu ikke haft problemer,.. bare smurt godt i motorolie,
og ikke speede op.

Kommentar
Fra : BilstrupV

Dato : 14-09-12 19:57

Knasten er sikkert overflade-hærdet, og den hærdning er så mislykket, hvorfor metallet er blødt og ikke slidstærkt - meeen godt nok hurtig slitage. Manglende hærdning eller manglende smøring er vel begge en produktionsfejl. En knast smøres vel i olietågen i rummet, så det ville gå ud over alle dele der; der er jo ikke oliekanal boret direkte til en knast, som der er til et leje.
Overflade-hærdning går kun my ind i metallet, hvorfor der også skal hærdes efter slibning.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 16-09-12 20:45

Citat
mange fanatikere mener at montering af ny knastaksel skal gøres meget omhyggeligt,
indsmøres i molykote fedt, og kun gå i tomgang til motoren er gennemvarm ... !

personlig har jeg nu ikke haft problemer,.. bare smurt godt i motorolie,
og ikke speede op.

Har læst på diverse sider med US Car´s, og de kommer frem til samme resultat.
Tror det hedder noget mad Cam-shield de bruger, til at indkøre? en gammel/ brugt knast med.
Jeg tror nærmere, at det er ventilfjedrene der ikke kan følge med og nærmest står stille på toppen
og bare banker på toppen, derfor det store slid, men det er første gang, jeg selv har oplevet det,
og når det kommer, så går det altså meget hurtigt.
Citat
Knasten er sikkert overflade-hærdet, og den hærdning er så mislykket

Også min mening, men en dyr fornøjelse.
Takr for svar.

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 16-09-12 20:51

Tak for svaret EA_HS.
Har også læst, at mange lægger den i ´blød´i olie en uges tid.
Men noget om det kan vel være rigtigt, altså med at motoren mangler Zink/ nikkel eller
adaptiver, der beskytter den legering, som sidder på knaster og vippearme,
da det ikke findes i store mængder i moderne olie, da det år ud over partikel filteret.

Nå men så blev jeg da lidt klogere, endnu engang.