/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Fortrydelse af varer bestilt pr. tlf.
Fra : eschultz
Vist : 671 gange
200 point
Dato : 11-09-12 22:23

I dag kl. 13 ringede jeg til et aut VW værksted og bestilte en reservedel til 800kr. den var ikke på lager, men de ville have den hjemme i morgen kl 9, jeg fandt reservedelen et andet sted og købte den. Kl. 16.49 sendte jeg en mail og afbestilte reservedelen, en time senere modtog jeg en mail fra firmaet med ordlyden:
"Det er desværre ikke så nemt jeg kan ikke afbestille en ordre i Tyskland"
Nu er spørgsmålet, hænger jeg på den bestilling?
M.v.h. eschultz

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-09-12 22:53

prøv at læse denne tråd, den er næsten magen til din

http://www.ezz.dk/821911-afbestilling-af-bestilte-varer

Kommentar
Fra : eschultz

Dato : 12-09-12 00:17

Tak for linket
Nu er det kun en telefonbestilling, og jeg gav dem selv reservedelsnummeret, så de har ikke brugt tid på det. Jeg har læst købeloven og her kan jeg ikke finde svar på spørgsmålet.
Hvis de kræver et gebyr, så kan jeg betale for at holde mig gode venner med dem, eller bare blæse på hvad de siger, og handle et andet sted for eftertiden, det må vel være konklusionen.

Kommentar
Fra : eschultz

Dato : 12-09-12 00:20

Fandt lige et andet link der løser mit problem
http://www.ezz.dk/388195-returnering-af-bestilte-varer

Se forbrugeraftaleloven §§ 10a-10b

"10a. Som fjernsalg betegnes aftale om køb af varer, om tjenesteydelser
eller om løbende levering af varer eller tjenesteydelser, når aftalen
1) indgås ved brug af fjernkommunikation og uden, at parterne mødes, og
2) indgås som led i et system for fjernsalg, som drives af den
erhvervsdrivende.

§ 10b. Ved fjernkommunikation forstås i denne lov enhver kommunikation, der
foregår, uden at forbrugeren og den erhvervsdrivende mødes fysisk."

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-09-12 03:10

Du kan bare nægte at modtage pakken, så er den sag ude af verden.
Ellers lad være med at hente den, men så er den butik sikkert lukket grund for dig
næste gang du vil bestille noget hjem.

Fjernsalg er efterhånden mange ting nu omdage, men har du ikke betalt over nettet
men skaffevare til afhentning, vil jeg ikke kalde det fjernsalg, men almindelig handel.

Så jeg kan ikke se hvorfor dette hjælper dig,
når du ikke har købt eller modtaget (betalt), via nettet.
Citat
Fandt lige et andet link der løser mit problem
http://www.ezz.dk/388195-returnering-af-bestilte-varer

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 12-09-12 09:27

Ved alm. handel kan man fortryde en bestilling inden for 3 døgn. Jeg mener, hvis man ikke har særlige aftaler, mundtligt eller skriftligt, har man ingen forpligtelse i dette tilfælde.

Kommentar
Fra : Charlottefrich

Dato : 12-09-12 09:43

Det er særligt hjemtaget vare og værkstedet har givetvis en udgift ved at have bestilt varen.

At du så begynder at fabulere om fjernsalg, for at smyge dig udenom dit eget ansvar, synes jeg er utiltalende. Du har selv henvendt dig og bedt dem bestille en vare til dig. Du kunne have bedt dem vente med at bestille din vare, til du var færdig med at undersøge priser andre steder, men nej, livrem og seler og en omkostning for værkstedet, synes du er rimeligt.

http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerleksikon/fortryd

Værkstedet har ydet dig en god service, ved straks at bestille varen og hvis du skulle have fortrydelsesret på en særligt hjemtaget vare, i 3 dage, ville de være nødt til at vente med at bestille, til fortrydelsesretten var slut. Det ville næppe være tilfredsstillende for dig, at skulle vente så længe på en reservedel.

Opfør dig rimeligt overfor værkstedet, det kan være, at de kan bruge reservedelen til noget andet, på et senere tidspunkt. Så snak med dem, det kan være i kan nå frem til en aftale, der er rimelig for begge parter, f.eks. at de beholder og betaler reservedelen og du betaler fragt.

Og ja, det her er et skidesurt opstød, sidder selv med forretning og er dødtræt af kunder der råber købelov i tide og utide og kun synes butikken og ikke de selv, skal opføre sig rimeligt. (og er hold op med at ryge, er i gang med 2. døgn, så jeg er en sur kællling i dag, undskyld)

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 12-09-12 11:31

Du vidste at det var en reservedel der blev bestilt hjem til dig, forretningen yder dig en service og du kvitterer ved at købe delen et andet sted.

Det kan du ganske enkelt ikke være bekendt.....

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 12-09-12 13:32

Betal og vær glad, idet du har afgivet bestillingen har du indgået en bindende aftale og købeloven indeholder ikke nogen klausuler om fortrydelse eller returret, undtagen for handler ingået via internet.

Du går jo heller ikke ind på en restaurant og bestiller mad hvorefter du går hen på McDonalds og spiser dig mæt mens du venter og så nægter at modtage og betale den bestilte mad

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 17-09-12 23:26

Jeg kender det godt fra mit arbejde.
Det sker indimellem at jeg bestiller en del hjem til en kunde, der fortryder bestillingen.
Det der typisk sker er at vi kommer til at have en bestillingsvare på lager, som muligvis aldrig bliver solgt. Vi gør det for at yde en god service. God service = god omtale.
Men det er sgu pænt træls at have sådan en udgift...
Jeg ville aldrig selv gøre sådan over for en virksomhed der bestiller noget hjem til mig.

Kommentar
Fra : eschultz

Dato : 18-09-12 01:50

Jeg har nu hentet og betalt den bestilte reservedel, så er den historie ude af verden.
Det irriterer mig bare at jeg ikke kan finde svar på mit egentlige spørgsmål:
Hvor står det i købeloven at jeg hænger jeg på den bestilling?
Venligst Schultz

Kommentar
Fra : Charlottefrich

Dato : 18-09-12 06:59

@eschultz.

Det handler ikke om, at der i købeloven skal stå, at du hænger på en bestilling. Det der ikke står i købeloven er mere vigtigt i denne sammenhæng, der står nemlig IKKE, at du har ret til at fortryde en bestilling.

Købeloven er lavet for at hjælpe og beskytte både kunder og forretningsdrivende. Hvis alle opførte sig ordentligt og rimeligt, var det næppe nødvendigt at have den.