/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Har nogen prøvet ?
Fra : refi
Vist : 1068 gange
100 point
Dato : 11-09-12 18:34

Har nogen prøvet følgende:

Man har en NET-leverandør men en anden EL-leverandør.

Nu opsættes et solcelleanlæg der dækker HELE forbruget.

HVEM leverer man strømmen til ?
Kan man overhovedet bruge den konstellation i nettomålerordningen ?

Jeg kan tilføje at jeg har snakket med BEGGE partnere og de er IKKE enige.

Så igen - har nogen erfaring med dette......

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-09-12 18:36

partnere = parter

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-09-12 19:48

Det lyder da spændende.

Er det dit eget kabel fra huset og ud til masten/gravstenen.

Accepteret svar
Fra : Skruen

Modtaget 100 point
Dato : 11-09-12 20:45

Det gør du til Energinet.dk som administrere netto ordningen.

Net-selskabet: er dem som har ejer elmåleren kabler osv. og skal sørge for du får strøm til din installation. og modtager betaling for transmitionsudgifter og andre miljøafgifter for staten

EL-leverandør: Er dem som "køber strømmen" putter den i kablet

Som standart er din NET-leverandør også din EL-leverandør men men via www.elpristavlen.dk kan du finde en anden EL-leverandør, hvis du vil fastlåse KWh prisen, ha variabel pris, ha vindmølleenergi, støtte et ulands projekt eller bare ha billigere strøm end standart løsningen fra din NET-leverandør. For det ikke skal være løgn må din NET-leverandør faktisk ikke må oplyse dig om, at de kan levere billigere strøm hvis du ikke selv spøger, til deres andre produkter ifgl. konkurrencestyrelsen.

Håber det hjalp med begreberne

mvh

Michael

Kommentar
Fra : Skruen

Dato : 11-09-12 20:52

Så ja, du kan godt bruge nettomålerordningen

Så længe du holder dig til et anlæg på max 6KV

OBS, har selv arbejdet i kundeservice ved et Net-selskab

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 11-09-12 21:58
Kommentar
Fra : Skruen

Dato : 11-09-12 22:09

Ifølge lovgivningen følger Kilowatttimerne kalenderåret, mange netselskaber er gået væk fra akonto betaling af strøm med en årsopgørelse, og har i stedet måned/kvatals opgørelse dvs. 12 eller 4 "årsopgørelser" men drejer det sig om nettomålerordningen så er dette i strid med lovgivningen.

Da man naturligvis producere mest strøm om sommeren, og på den måde vil få et overskud som vil blive afregnet til de 60 øre/KWh ifølge lovgivningen skal kalenderåret følges, ved det selskab hvor jeg har arbejdet var, løsningen da vi opdagede problemstillingen, at der stadig gøres op, pr. år hvis der har været overskud af KWh så regnskabet stemmer i sidste men jeg er den første til at indrømme at det er noget rod...

Men det er stadig www.Energinet.dk som står for nettomålerordningen

Kommentar
Fra : Skruen

Dato : 11-09-12 22:19

Fik læst det sidste, et levenradørskift svare til en flytning/ejerskift for din EL-leverandør. Derfor laves der naturligvis en opgørelse, men det er jo ikke relevant her i tråden.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-09-12 22:41

Jeg er helt på det rene med energinet osv......

Problemet ligger i at acontoregninger betales et sted og målerafgifter ect. et andet....

Produktionen går i et stort nul - så hvordan fordeles det ?????

Dvs. el-leverandøren køber strømmen og sælger den videre til mig.

Da jeg producerer tilsvarende får de ikke en krone.

Problemet er jo så at det ikke er el-leverandøren jeg producerer til men net-leverandøren

Godkendelse af svar
Fra : refi

Dato : 12-11-12 12:18

Tak for svaret Skruen.

Problemet løste lidt sig selv da vi gik tilbage til netleverandøren