/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Fjerne fuger
Fra : bonning
Vist : 497 gange
100 point
Dato : 11-09-12 11:44

Hej alle. Jeg skal have nye vinduer og døre som er sorte med fuger som også er malet sorte. Jeg får nu hvide vinduer og døre med hvide fuger. Hvordan fjerner jeg nemmest de sorte overmalede fuger fra de gule mursten. Der er malet udenfor på murstenene.( ikke mig). Er det med et stemmejern lidt af gangen eller er der noget der er lettere...VH bonning...

Accepteret svar
Fra : Thyregod8

Modtaget 110 point
Dato : 11-09-12 11:58

Hvilket materiale er det sorte lavet af? Hvis det er fugemørtel, vil jeg foreslå at du prøver at komme lidt saltsyre på et lille sted for at se virkningen. Ellers kan du prøve med malingfjerner.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-09-12 12:06

Stemmejern er kun til brug på træ SGU! Sort farve på gule sten: Mal gult udenpå.
Din rækkefølge af begivenheder virker ved læsning ret forvirrende. Hvad havde du og hvad skal du have?

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 11-09-12 12:14

Man kunne også bruge mekanisk bearbejdning. Man kan få en meget hård stålbørste til boremaskine i handelen, den fjerner alt maling.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-09-12 13:29

Ja, skrabere, mejsler, stålbørster fjerner teglhuden på stenene og gør dem pivåbne for frostsprængning og algebevoksning. Lad være!

Kommentar
Fra : bonning

Dato : 11-09-12 13:30

Hej. de gamle vinduer er sorte. De nye er hvide...

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-09-12 15:26

Det er lettere at male vinduer og døre.

Godkendelse af svar
Fra : bonning

Dato : 12-09-12 20:53

Tak for svaret Thyregod8. Malingfjerner og skrabe med stemmejern. VIRKER SGU..