/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Hjælp til install SSD Disk
Fra : EA_HS
Vist : 667 gange
250 point
Dato : 09-09-12 23:02

jeg har læst hvor fantastisk en SSD disk er,
og fået lyst til at købe og installere en (måske 2)

men der er flere ting jeg er i tvivl om,.. bla. hvilken hastighed der er tilstrækkelig,
har set på diske med forskellige hastigheder, 'Datahastighed: 525 MBps / 285 MBps'
http://www.proshop.dk/Harddisk/OCZ-Vertex-2E-SSD-120GB-2221762.html
http://www.proshop.dk/Harddisk/OCZ-Agility-3-SSD-120GB-2258104.html

men i beskrivelsen her,.. lyder det som om hastighed højere end 300 ikke forbedrer ydelsen, ?
http://www.pcworld.dk/art/165208/test-hvad-kan-en-ssd-disk-goere-for-din-baerbare
Citat
SSD-disken er kompatibel med SATA I og II, og mere er ikke påkrævet, da vores bærbare
alligevel er begrænset til SATA II og dermed en maksimal teoretisk hastighed på 300 MBps

så er pengene til den højere hastighed, givet godt ud,.. eller spild,. ?

PC data
Acer Aspire 5738ZG
Windows 7
pentium T4500 Dualcore 2.3 GHz
4 GB Ram

Kommentar
Fra : alka

Dato : 10-09-12 10:03

Jeg kører en del af tiden på en Medion 11,6" E1311. Den var født med en 160 GB HD og 1 GB RAM.
Med Win 7-32, kørte den rimelig langsomt. Jeg har nu sat en 2 GB Ram i og udskiftet HDD med en:
http://hwt.dk/Test/33933/Samsung-SSD-830/Konklusion-UK-summary
Fordelen er, at det som ligger på SSD, kommer noget hurtigere frem, så jeg er glad for skiftet.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 10-09-12 12:58

Du har altså skiftet fra én SSD til en anden SSD ?
har du nogen fornemmelse / sammenligning af forskellen mellem en 'mekanisk' HD og SSD,. ?

http://www.pcworld.dk/art/213688/download-saadan-tjekker-du-ssd-diskens-helbred

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 10-09-12 23:26

Jeg kører med en sata3 ssd og min win7 ultimate er klar under 10 sek. iøvrigt en af dem du linker til.

Hvis du ofrer en ssd skal du vælge en sata3, så du er forberedt hvis du en dag får en pc med sata3 og forskellen i pris er meget lille.

Forskellen på mekanisk HD og SSD er, at der er ingen bevægelige dele i en ssd og den er at betragte som memorycard eller flashram så der er ikke noget læsehoved der skal køre frem og tilbage.

Læs mere her http://www.tomshardware.dk/artikler/artikel.cfm/skal_du_opgradere_fra_harddisk_til_ssd

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 11-09-12 05:05

Citat
Hvis du ofrer en ssd skal du vælge en sata3, så du er forberedt hvis du en dag får en pc med sata3 og forskellen i pris er meget lille.

mener du at jeg vil mærke forskel på den hurtige, fremfor den mindre hurtige, ?

hvis udviklingen fortsætter kunne man vel forestille sig at priserne falder næsten måned for måned,
især på et år eller to,.. ?

ps,.. tak for et udmærket link,..

lidt sjovt at se 'So ein Ding',.. godt nok fra 2010,...
hvor prisen var 1632 kr for en 32 GB SSd disk,.....

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 11-09-12 11:23

Citat
mener du at jeg vil mærke forskel på den hurtige, fremfor den mindre hurtige, ?

Hvis din computer er sata2 vil du ikke mærke forskel, først når du får en pc hvor der er sata3 vil du mærke det.

Jeg ville vælge ssd sata3 da prisforskellen er ubetydelig.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 11-09-12 16:55

Citat
Jeg ville vælge ssd sata3 da prisforskellen er ubetydelig.

nå,.. jamen der lyder ikke til at være de store problemer,

jeg har fundet en billig en af slagsen
http://www.proshop.dk/Harddisk/OCZ-Solid-3-SSD-120GB-2273649.html

med mine øjne / forstand på IT,.. ser det ud som et godt tilbud,.. måske meget godt,
hvad mener du / evt. andre,.. ?

Accepteret svar
Fra : Thomas_Mygind

Modtaget 250 point
Dato : 12-09-12 21:52

Der har været en masse snak på Tomshardware.com om SSD'ere. Budskabet er lidt det her:
Det er ligegyldigt mht. performance for almindelige brugere om det er sata3 eller sata6. Hvis man får en SSD så går alting bare super snappy - og det er nærmest ligegyldig hvilken SSD'er der benyttes.
Opstart af Word er på under ½ sek. Opstart af Google Chrome er også under ½ sek. Browsing bliver super hurtigt.

Jeg har selv en Intel 320 og en M64 - som begge gør computerne super hurtige.

Jeg ville vælge en fra seneste reviewside fra tomshardware.com:
http://www.tomshardware.com/reviews/ssd-recommendation-benchmark,3269.html

Derudover så ville jeg vælge SSD'en som en bootdisk og lægge de fleste store data på en harddisk (Musik, film, foto...). Den dag der så er problemer med styresystemet - så vær klar til ghoste tilbage fra harddisken til SSD'eren.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 12-09-12 23:41

Bare for at der ikke opstår vildledende forklaringer, så er der ikke noget der hedder sata6.

Sata diske hedder:

Sata læser op til 150 MB/s
Sata 2 læser op til 300 MB/s
Sata 3 læser op til 600 MB/s

Godkendelse af svar
Fra : EA_HS

Dato : 12-09-12 23:58

Tak for svaret Thomas_Mygind.