/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
desinfektion af drivhus mod skimmelsvamp
Fra : torben7913
Vist : 1335 gange
100 point
Dato : 09-09-12 11:11

Jeg har en Schyler vindrueplante, som i mange år har givet rigtig godt, men sidste år og i år har druerne for første gang været angrebet af skimmelsvamp. Jeg vil derfor gerne have råd om hvordan jeg forhindrer angreb næste år.
Jeg plejer at gøre drivhuset rent med brun sæbe om efteråret, men det har ikke været nok de sidste to år. Håber der er nogen som har erfaring med, at komme af med skimmelsvamp i drivhus.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 09-09-12 11:16

Jeg har også tidligere brugt brun sæbe forår og efterår til rengøring af drivhuset ud- og indvendigt. De sidste tre år her jeg brugt Julandia meddel til rengøring med påførelse med højtryksrenser, børste/knofedt og rent vand/højtryksrenser. Alt er rent efterfølgende.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 09-09-12 11:38

Du kan bruge rodalon til at vaske drivhus med, det desinficerer og dræber bakterier. Derefter kan du bruge atamon til at skylle efter med, det dræber alle svampe.

Så får du drivhuset rengjort i bund. Husk at hvis du højtrykspuler det så skal atamon på bag efter.

Tænk på at man kommer atamon i syltetøj for at det ikke mugner. Man kan også bruge atamon i vandet når man vasker gulv på badeværelset. Det er brugt på offentlige steder når personer har fodsvamp.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 09-09-12 12:00

Når du bruger de der skrappe sager (hvad er der galt med bordeauxvæske?), så dæk først jorden, som vinen vokser i. Lige som de fleste andre planter skal vinen have nogle bestemte svampearter knyttet til rødderne for at trives.
vh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 09-09-12 12:02

Udluftning plejer i øvrigt at være god forebyggelse af skimmelsvamp. Af hensyn til druerne skal det nok foregå mens der ikke er frostvejr udenfor.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 09-09-12 12:04

Jeg ville vælge at forebygge på planten- udover alm. rengøring som du plejer i drivhuset.

Sørg for at klippe ned og fjerne de angrebne blade og druer- (de skal brændes.)

Der findes sprøjtemidler, som kan forebygge på planten og dernæst sørg for at der er god udluftning i drivhuset- når du starter op igen til foråret.

Der har været store forskelle på dag og aftentemp. som giver meget fugt.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 09-09-12 12:08

Citat
Hvis man er så uheldig at have skimmel i sin vin, bliver druerne
dækket af et ulækkert gråt lag ”støv”. Men der er råd:
Når beskæringen og afbarkningen er færdig, vaskes stokken
(stammen) og blivende sideskud af med brun sæbe-vand (1/10).
Denne behandling gentages et par gange i løbet af vinteren og foråret.
Dette råd virke kun som afhjælpning af problemet og kan ikke bruges
som et forebyggelsesmiddel.
Omgivelserne
Det er altid vigtigt at holde vinens omgivelser rene for ikke at overføre
sygdomme fra sidste år.
Hvis vinen gror udendørs op ad mur eller væg, gøres disse grundigt
rene med varmt varm og en stiv børste.
Det samme gælder i vinterstue eller drivhus. Vær omhyggelig med
rengøringen. Endnu en gang tyr jeg til varmt vand med lidt brun sæbe
og en god børste.

Kommentar
Fra : prio

Dato : 09-09-12 13:30

Citat
Du kan bruge rodalon til at vaske drivhus med, det desinficerer og dræber bakterier

Rodalon virker også mod skimmelsvamp!

http://www.rodalon.dk/00160/

Kommentar
Fra : torben7913

Dato : 09-09-12 14:48

Tak for de mange indlæg.
Alka skriver om Julandia meddel , det har jeg ikke kunne finde på nettet.
Granner 01 nævner Rodalon og Atamon, det er da nemt at få fat i.
pbp_et skiriver om bordeauxvæske som er et gammelt middel, som det er mere kompliceret at fremstille
smuller54 skriver at der findes svampemidler som kan forebygge angreb, har du erfaring med nogle bestemte? Og så giver du et interesant citat.
Prio fortæller at Rodalon også virker mod skimmelsvamp.
Jeg ved ikke om det er muligt at acceptere mere end et svar eller der uretfærdigvis skal vælges en enkelt svarer?

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 100 point
Dato : 09-09-12 14:53

Jeg har ikke erfaring med nogle bestemte svampemidler, jeg har ikke haft problemet. Det er noget som jeg har hørt- men det kan sikkert findes ved at tale med plantecentret eller lign.

Det som jeg efterfølgende har citeret- tyder jo så også på at der er en anden metode, uden kemi.

Min pointe var nok mere, at det ikke alene er de ydre omgivelser du skal tænke på.
citatet kommer herfra:

http://www.frankvchristensen.dk/haven/vindruer/vindruer.html

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 09-09-12 15:04

Nu har jeg læst mig frem til at det er sprøjtning med kobbersulfat man bruger til at bekæmpe skimmelsvamp.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 09-09-12 15:12

Jeg ved godt at rodalon også er svampedræbende, men atamon er helt ufarligt og stærkt svampedræbende. Og jeg har snakket med en maler om at putte atamon i malingen da vi malede badeværelse. Jeg hældte atamon i malingen og det er 4 år siden. Og ingen skimmelsvamp nogen steder.

Godkendelse af svar
Fra : torben7913

Dato : 10-09-12 11:17

Tak for svaret smuller54. Og også til I andre, men når jeg skal vælge een, så blev det Smuller54 der løb med pointene.