/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Tidsforbrug skifte vinduer
Fra : jorael
Vist : 505 gange
200 point
Dato : 07-09-12 18:52

Kan man selv skifte vinduer? Ja - men det tager tid.
Hvor lang tid bruger en professionel til at skifte et almindeligt vindue inkl stopning, indvendige lister og mørtel udvendig?
Og hvor lange tid kan det tage at afmontere det gamle, hvis det er uden problemer at få det ud (ligeledes mørtel)?

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 07-09-12 20:19

Jeg husker da vi fik skiftet 10 vinduer, at der kom 2 personer, som startede kl. 8 om morgenen, og da jeg kom hjem kl. 15.00 var samtlige vinduer skiftet og alt var ryddet. Ikke en skramme i tapetet indendøre - meget imponerende.

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 200 point
Dato : 07-09-12 20:49

Hos os, 12 vinduer og tre døre, 2 mand i 3 dage.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-09-12 21:29

22 vinduer. 1 mand tre lange dage.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-09-12 21:43

Du mener vel en ramme med vindue i, det tager 2 minutter at køre en bajonetsav rundt om det gamle, det er de nye rammer der kan drille, samt tætningen af dem
men som skrevet en ½ til 1 dags tid, hvis målene passer, og de ellers ikke skal holde frokost
ved dig, det koster også.

Hvis det kun er vinduer, så et par timer, ellers laver de for meget mellem opsætningerne.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-09-12 21:47

22 vinduer. 1 mand tre lange dage.

Fik vedkommende gratis nat - logi også.
Det tager ikke en evig om at lave, bare måden det gøres på = penge til firmaet

Kommentar
Fra : jorael

Dato : 08-09-12 06:51

Hej pifo og andre
En håndværker har tilbudt at skifte fire dannebrogsvinduer i stuehøjde med to mand på 6 timer, inkl stopning (to dages arbejde); dertil kommer lister indvendig og mørtel udvendig, det skal han have en time ekstra for pr vindue eller eller en halv dag i alt for én mand. Dvs 2½ dag i alt for de fire vinduer.
Er et rimeligt forbrug af tid? Det skal ikke være olympisk rekord i minimal tid; men gerne OK.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 08-09-12 07:08

Umiddelbart og set i forhold til det tidsforbrug, forskellige har nævnt her, virker det som meget tid=regning.

Jeg ville indhente et andet tilbud, for at være sikker.

Det kan jo være, at forholdene gør det mere kompliceret end normalt, det kan også være din håndværker er for langsom=grådig

Kommentar
Fra : jorael

Dato : 08-09-12 11:13

En god ven, som også er gør det selv håndværker, har tilbudt at lære mig kunsten at skifte vinduer. Det tager som regel en del ekstra tid, når rutinen ikke er der.
Derfor overvejer jeg, hvor mange timer man med rimelighed skal betale for, hvis en professionel skal gøre det.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 08-09-12 23:07

Citat
Det kan jo være, at forholdene gør det mere kompliceret end normalt

Netop!!! Det er umuligt at sige,uden man har set forholdene først.

Kræves der stilads,for at nå op? Hvordan er murværket,de skal fastgøres i?
Hvad med sålbænke,går de løse ved udtagning,af de gamle?

Som du ser,mange spørgsmål....få svar.

Som gammel håndværker ved jeg at,"intet kan slå fejl,som beregninger".

M.

Kommentar
Fra : jorael

Dato : 09-09-12 08:13

Priserne ved tilbud ligger på 2.000 kr pr vindue plus moms; nogle kommer ned på det halve - men er stopning, lister og fuger så med?
Desværre har jeg tit haft oplevelser med alt for dyre tilbud, hvor jeg bagefter kan se, at der er tjent mere end 600 kr i timen plus moms. Andre oplevelser er arbejde på timeløn med lange pauser.
På den anden side har jeg meget andet at lave en "gør det selv", og vil gere betale mig fra det, hvis prisen er rimelig. På den anden side får de oplevelser får mig til at ville gøre det selv. Det er ikke raketvidenskab at skifte vinduer og i stuen skal det ikke bruges stillads.
Tilbage til spørgsmålet - hvor lang tid bruger en professionel til at skifte et vindue, forudsat det ikke er problemer?

Godkendelse af svar
Fra : jorael

Dato : 05-11-12 13:26

Tak for svaret vagnr. og jer andre
Det endte med to mand i to dage til 10 vinduer. Lidt dyrt, men det var så det.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 05-11-12 16:03

Selv tak, jorael, håber du bliver glad for de nye vinduer!