/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
faste rammer i excel
Fra : frk100
Vist : 287 gange
40 point
Dato : 06-09-12 11:52

Vi laver tit lister for vores elever i excel. Og for at lette læsbarheden laver vi fede rammer ved hver 5. linie.
Når så en elev stopper, så skal vi flytte på alle elevnavnene, og så flytter vi desværre også disse fede streger, så der pludselig kun er 4 linier imellem.
Kan man lave et fast skema, som har disse fede streger og hvor de er låst, så de ikke følger teksten?

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 06-09-12 12:10

Nej det kan du ikke. Man kan kopiere en celle på to måder.
1. Klip på cellen, højre klik på den vælg klip/Ctrl+X, klik på en tom celle, højre klik vælg indsæt/Ctrl+V. Når du gør det på den måde så tager du alt hvad der er i/på den celle, dvs. tekst i cellen, rammer og formateringen af cellen.
2. Klik på cellen, i toppen af dit excel ark kan du så se alt hvad der står i cellen, marker teksten og højre klik og vælg Klip/Ctrl+X, klip på en tom celle, højre klik og vælg indsæt/Ctrl+V. På den måde flytter du kun på teksten.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-09-12 18:52

Et andet forslag:
Lav din liste uden formatering af cellerne, så det er nemt at redigere.
Lav en makro som formaterer hver 5. celle
Lav eller rediger listen
Start makroen og du har de synlige fede felter
eller
Start denne makro lige inden du skriver listen ud

Kommentar
Fra : sion

Dato : 16-09-12 12:08

Du kan bruge "Betinget formatering" (hedder "Conditional formatting" på engelsk).

Marker din liste og klik på knappen "Betinget formatering". Opret en ny regel, hvor formateringen baseres på en formel.

Indtast så følgende formel i reglen: =REST(RÆKKE()+(5-1);5)=4 eller på engelsk: =MOD(ROW()+(5-1);5)=4

Der, hvor der i formlen står 1, skal du skrive rækkenummeret på den øverste række i din liste. Hvis listen start i række 7, skal formlen således være =REST(RÆKKE()+(5-7);5)=4.

Klik så på knappen "Format" for at vælge det format, som er betinget af formlen. Her vælger du en kant UNDER cellen.

Klik ok - så skulle det hele virke, uanset om du sletter eller tilføjer nye navne til din liste, eller hvis du flytter rundt på dem. Du skal bare sørge for, at din betingede formatering gælder for hele listen - det kan du definere under indstillingerne for betinget formatering.

Simon