/ Forside/ Teknologi / Hardware / Server / Spørgsmål
10  Uffe29 470
NAS-server
Fra : liteon114
Vist : 797 gange
500 point
Dato : 06-09-12 09:19

Jeg har kigget efter en Nas-server, som skal bruges til at gemme billeder og tekstfiler. Jeg har besluttet, at det skal være en Synology med 2 harddiske, så den gemmer filen på begge diske.

Lidt svære spørgsmål:

Hvilken model skal jeg gå efter?

Har man en tommelfingerregel omkring, hvor meget billeder i "normal" størrelse/opløsning fylder?

Hvor store harddiske skal jeg købe til?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-09-12 11:50

2TB

Kommentar
Fra : liteon114

Dato : 06-09-12 12:14

????

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 500 point
Dato : 06-09-12 12:42

De billeder jeg tager er i jpeg formatet, jeg har 1904 billeder som er taget med mit nuværende kamera og de fylder ca. 4 GB så kan du gange op og finde hvilken størrelse harddisk du har brug for, teksfiler fylder ikke særlig meget og en harddisk på 100 GB kan teoretisk rumme næsten 50.000 billeder så vil være godt sikret med 2 harddiske på hver 500 GB og som kører RAID 2 du skal sørge for at din NAS kan køre RAID 2 som er den indstilling der sikrer at harddiskene er en afspejlning af hinanden
Det er kun hvis du har mange musik og video filer at du skal op i TB størrelser

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-09-12 12:43
Kommentar
Fra : NegoZatoR

Dato : 06-09-12 14:28

Ville nok vælge en Synology DS 212+ - Den kan det du har brug for.

http://www.edbpriser.dk/nas-lagringsserver/synology-disk-station-ds212-id-5852415.aspx

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 06-09-12 15:37

@ o.v.n:
Citat
2 harddiske på hver 500 GB og som kører RAID 2

Hvordan er det lige du får RAID 2 med kun to diske, mon ikke du mener RAID 1, altså mirroring

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-09-12 18:58

Mine billeder fylder 3 - 4 MB med opløsning på 3264 x 2448

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-09-12 19:06

Jeg glemte lige.
Hvis du fotograferer rigtig meget så er 2 stk på hver 1 TB nok passende (som Teil sagde)

Jeg bruger selv livrem og seler til mit billede arkiv.
DVD + Flere harddiske på ca. 500 GB
(De DVD'er ligger ikke i stærkt lys eller solen)

Kommentar
Fra : liteon114

Dato : 06-09-12 20:16

Det bliver en Synolygy DS 212+

Er der nogle harddiske der kan anbefales, eller nogen man skal holde sig fra??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-09-12 21:54

Seagate baracuda, Samsung, har aldrig snydt mig........................................7,9,13

Kommentar
Fra : NegoZatoR

Dato : 06-09-12 21:59

Hvis du vil have meget plads kan jeg anbefale 6TB WD - Caviar Green (2 x 3TB)

http://www.edbpriser.dk/harddisk/wd-caviar-green-wd30ezrx-3-tb-id-4850351.aspx

Hvis du vil have knap så meget kan du "nøjes" med 4TB (2 x 2TB)

http://www.edbpriser.dk/harddisk/wd-caviar-green-wd20earx-2-tb-id-4936010.aspx

Har selv både 2TB og 3TB disken .. og de virker virkeligt godt og larmer ikke :)

Godkendelse af svar
Fra : liteon114

Dato : 06-09-12 22:27

Tak for hjælpen o.v.n..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-09-12 00:25

Citat
mon ikke du mener RAID 1, altså mirroring
jo selvfølgelig mener jeg spejling jeg roder rundt i begreberne, jeg håber ikke at spørgeren får købt noget forkert på grund mine fejl oplysninger men jeg mener stadig at det vil være at skyde gråspurve med kanoner hvis der bliver købt harddiske i TB størrelse

Kommentar
Fra : liteon114

Dato : 07-09-12 07:30

Hej OVN,

Der er noget med, at når man køre spejling, så yder disken kun 50%, og så skal jeg vel bruge 2 gange 1TB, for at få 500 gb. Eller har jeg misforstået noget???