/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
GU10 5W LED Spot
Fra : Peter1056
Vist : 588 gange
100 point
Dato : 05-09-12 22:23

Hej
IHC installation.
I mit køkken har jeg en kreds med 3 stk. 30w GU10 spot og en kreds med 5 stk 30w GU10 spot.
dvs at de tændes hver for sig.
I min tavle er der monteret en Dimmer 400 UNI 20-400 VA til hver kreds.
Mit spørgsmål er: Kan jeg udskifte de 30w GU10 spot med nogle 5w dæmpebare (DIM) spot???
evt. hvor mange watt skal der min. til for at dæmperne i min tavle kan fungere.

Håber at jeg har formuleret spørgsmålet rigtigt. I bund og grund vil jeg bare sætte andre spot i, for at spare strøm, men er bange for at jeg vil få problemer med dæmperne, selvom at jeg husker at købe dæmpebare spot.
Peter

Kommentar
Fra : Peter1056

Dato : 05-09-12 22:30

tillægs spørgsmål
Når man dæmper den nuværende 30w spot med den nævnte dimmer, så sparer man vil ikke stræm. Sidder der ikke en spole som bruger den strøm som man dæmper spotten med?

Kommentar
Fra : Skruen

Dato : 05-09-12 22:32

Nej!!!

Du skriver selv svaret 20-400 VA betyder lysdæmperen fungere fra 20 watt og op til 400 watt

3 stk x 5 watt = 3 stk x (Volt x Ampere) = 15 VA

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 05-09-12 22:34

Du burde have fået brugsvejledningen udleveret, i den står minimum og maximum belastningen, hvis du ikke har den må du åbne tavlen så står det formentlig på dimmerne, ellers må du skrive hvilken type du dimmere du har, så kan man sansynligvis finde oplysningerne på nettet.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-09-12 01:20

Nej watt er ikke det samme som VA .

Forbruget i VA (volt-ampere) er dog altid mindst det samme som i Watt. Forskellen er i effektfaktoren, som altid er mindre end 1.

Hvis du sætter 20 Watt lamper op ( 4 stk a 5 W) vil forbruget være over 20VA og dæmperen skulle kunne fungere ifølge mærkedataerne.

Måske går det også godt med kun 3 stk a 5 W. Det afhænger af hvor kritisk dæmperen er, og af lampernes effektfaktor. Når der står 20-400 VA på dæmperen , skal det forstås, som at den i hvert fald virker med 20 VA belastning, men det udelukker ikke at den også kan med lidt mindre .

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 06-09-12 08:05

Jeg bliver lidt forvirret. I overskriften står der noget om LED spot.. Hvis de nuværende spot er halogen, kan du ikke bruge dæmperen til LED spots... Der skal bruges en såkaldt konstantstrøms generator til at dæmpe, men de findes heldigvis også.. mvh Bvh..
Iøvrigt, hvis det er en ordentlig dæmper du har, sparer du strøm ved at dæmpe

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 06-09-12 19:21

Bruganvisningen

http://www1.lk.dk/servlet/GenereringMainContext?LKnummer=820B1229

Led må IKKE tilsluttet lysdæmperen

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 06-09-12 20:29
Kommentar
Fra : Peter1056

Dato : 07-09-12 19:53

Tak for alle jeres gode svar, men må nok indrømme at jeg er ude hvor jeg ikke kan bunde. Kort og godt så har jeg lige taget "pæren" ud. Det er en OSRAM GU10 Halogen OEM version på 35 watt - 240. Den som jeg havde tænkt mig at udskifte den med er den som er på e-bay.com http://www.ebay.com/sch/i.html?_sacat=0&_nkw=dim%20gu10&_sop=15

Dimmable 3W 5W LED Lamp Bulb GU10 Warm White 5X1W LED Light spotlight 85-265V.

Tror at jeg skal holde fingerne væk indtil min viden er noget størrere.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 08-09-12 02:56

Som jeg har skrevet i mit link så kan den lys dæmper du har IKKE bruges til led lyskilder så det vil som minimum krave at du også skifter din lysdæmper ud hvis du ønsker led