/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Hvad betyder "power dissipation"?
Fra : hojriiskim
Vist : 713 gange
100 point
Dato : 05-09-12 16:04

Sidder og kigger efter en UV diode/LED. Og når jeg finder datablade er der flere der nævner "power dissipation". Det er målt i mW og som regel omkring 200mW ved en 1W LED. Hvad betyder det? At den afgiver 200mW som lys? Eller er det den del af effekten som går tabt til varme etc. og altså ikke bliver til lys?
Jeg er mest interesseret i hvor stort outputtet er i form af lys(mW).

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-09-12 16:33

Power dissipation betyder effekttab. Det der opgives i datablade er det højeste tab (varme) den kan tåle. Det forudsætter optimal køling, og den nødvendige overfladetemperatur burde også være opgivet.

Det lyder noget utroligt at en 1W led kun har 0,2 w max dissipation. Tror du ikke at du er kommet til at gengive data fra to forskellige.

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 06-09-12 08:25

Okay, altså har det ikke noget med lys intensiteten at gøre.

Hvor stor er omregningsfaktoren(hvis man kan kalde det det) fra en UV led (385nm) på lad os sige 1W og til den mængde den rent faktisk afgiver i lys?

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 12-09-12 11:01

http://www.superbrightleds.com/moreinfo/component-leds/5mm-uv-led-30-degree-viewing-angle-400-nm-40mw/630/1905/

Hvordan kan en LED som denne have en power dissipation på 120mW (0,12W) men kun et strømforbrug på 0,105W?