/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
brændefyr
Fra : Nursie
Vist : 631 gange
100 point
Dato : 05-09-12 11:06

Jeg har købt et hus med brændefyr og jeg er lidt i tvivl om hvad er er bedst/mest økonomisk.
1. at købe tørt brænde
eller
2. Købe briketter
Jeg forventer at fyre med ca. 10 rummeter brænde, huset er ultra isoleret.

Jeg har en stor overdækket carport, hvor det ikke kan regne ind, men vil briketter ikke kræve at stå helt tørt?
Jeg vil helst fyre med briketter, da det jo er noget nemmere at håndtere

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-09-12 12:00

Hvis du ikke er selvforsynende med brænde, vil jeg tro, det er smartest med briketter. Et er tro, et andet viden: Har du eller kan du skaffe en brugsanvisning til fyret? Det ville besvare op til flere spørgsmål. Hvis du dækker mod regn og åbner for gennemtræk, vil mene, at vilkårene er de samme for briketter og brændestykker. "Helt tørt" kan du ikke få det, inde eller ude, medmindre du opbygger hermetisk tillukkede rum med specielle tørringsordninger. og for de fleste bygninger gælder det, at luften inde indeholder stort set lige så mange gram vand pr. kilogram luft som ude - om sommeren altså. Om vinteren er den absolutte luftfugtighed målt i gram pr. kilogram væsentlig højere inde end ude. Carporten er altså det rette valg, hvis du altså er sikker på det med slagregn og fygesne.
vh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-09-12 12:02

Du skal selvfølgelig sikre, at der ikke trænger jordfugt op i brændet uanset art.

Kommentar
Fra : Nursie

Dato : 05-09-12 12:04

tak for det
Jeg har en brugsanvisning til fyret og der er en form for elektronisk styring
Det er en Orlan gasogen kedel super 18KW