/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Tandspartel -hvor meget fylder fliselim?
Fra : michaeljm
Vist : 3385 gange
100 point
Dato : 05-09-12 10:37

Skal til at lægge beton i en jerntrappe med "kasse trin" - derefter skal de beklædes med klinker, men hvor meget skal jeg beregne fliselimen fylder for at opnå plan niveau med kanten på trinet?

Findes der noget guideline på volume/mm af fliselim alt efter hvor stor en tandspartel man bruger?

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 100 point
Dato : 05-09-12 12:44

Hej michael
Selve klæberen fylder ikke meget efter nedlægning af klinker, selvfølgelig alt efter størrelsen på tandspartlen, men meget sjældent mere end 2 mm, allerhøjest 3 mm.
Som du beskriver dine trin ville jeg vælge at støbe op, så det næsten passer med en klinketykkelse, det er meget bedre at klinken står 2 mm over rammen, end at rammen er højere.
Jeg vedlægger lige et par link med anvisninger og gode råd, de er fra LIP, så der er selvfølgelig en del reklame i dem også, men især PDF-filen er en udmærket vejledning.

http://www.mosaikhjornet.dk/Default.aspx?tabid=383

http://www.lip.dk/media/142305/fliseops_20_s_net.pdf

Held og lykke med arbejdet
mvh
Bennymanden

Godkendelse af svar
Fra : michaeljm

Dato : 05-09-12 14:12

Tak for svaret. Jeg går efter de 2 mm i tykkelse med en 4mm tandspartel.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 05-09-12 14:36

Selvtak michael - det er ikke et dårligt valg.
Held og lykke med det.
Bennymanden