/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
slægtsforskning hvordan kommer man igang
Fra : axelbjarne
Vist : 1464 gange
100 point
Dato : 04-09-12 12:35

slægtsforskning hvordan kommer man igang?

mvh.
axelbjarne

Kommentar
Fra : spimmer

Dato : 04-09-12 12:38

Hej.
Du skal starte med at få så mange oplysninger som muligt fra de nulevende personer. Skriv op og tage billeder.
spimmer.

Kommentar
Fra : wanky

Dato : 04-09-12 12:46

Du kan søge på nettet efter dig selv! søg på dit navn samt slægt. Det kunne jo være at andre har registreret noget om dig selv og din slægt.
Du kan også gå ind på www.slægtogdata.dk og læse om forskellige værktøjer og brugergrupper. Det anbefales at du melder dig ind. det koster 200kr om året og er givet godt ud.
Anskaf dig et slægtsforskningsprogram. For eksempel fra www.FTM.dk det bruger jeg selv. Det er på dansk og der ydes massiv støtte til programmet i en brugergruppe.

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 04-09-12 12:52

DEN SIDE DER HEDDER WWW.MY HERETAGE.DK
ER NEM AT UDFYLDE, MED DE PERSONER,
DU FINDER I DIN SLÆGT.
MVH AG112

Accepteret svar
Fra : AG112

Modtaget 110 point
Dato : 04-09-12 12:53

DEN SIDE DER HEDDER WWW.MYHERETAGE.DK
ER NEM AT UDFYLDE, MED DE PERSONER,
DU FINDER I DIN SLÆGT.
MVH AG112

Kommentar
Fra : wanky

Dato : 04-09-12 12:53

UPS.
FTM.dk er ikke den rette adresse. Den korrekte adresse er www.familytreemaker.dk Undskyld.

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 04-09-12 12:54

UNDSKYLD, DETTE ER VIST RIGTIGT.

DEN SIDE DER HEDDER WWW.MYHERITAGE.DK
ER NEM AT UDFYLDE, MED DE PERSONER,
DU FINDER I DIN SLÆGT.
MVH AG112

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 04-09-12 13:04
Kommentar
Fra : ferik

Dato : 04-09-12 13:11

min familie er på denne side
der er næsten 9000 personer
måske er du også der

http://www.plowsen.dk/slaegt/index.php?command=gedcom
hilsen Erik

Kommentar
Fra : Nul7

Dato : 04-09-12 14:36

Hvordan finder man ud ud af hvem man er afkom af (ens forældre jeg har kun navnene) og hvor mange børn de har haft , - (navnene) jeg er den sidte af en flok på 12
mvh. Nul7

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 04-09-12 14:39

Du kender vel også dine forældres fødselsdatoer, og hvor henne de er født?

Du skriver ikke noget om, hvilken årgang du er. Det har en del at gøre med svaret på dit spørgsmål.

Ole P. Bielefeldt
www.familytreemaker.dk

Kommentar
Fra : zomx

Dato : 04-09-12 15:55

http://www.sa.dk/content/dk/om_statens_arkiver/organisation/rigsarkivet

På Rigsarkivet er de flinke til at hjælpe ...

Det var de også på Landsarkivet på Jagtvej, København - men det er nedlagt nu.

Der er dog andre landsarkiver - I Jylland, Fyn, Bornholm

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-09-12 20:14

Du begynder her i folketællingerne:

http://ddd.dda.dk/

men du skal helst kende din oldefar på over 100 år og hvor han er født?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-09-12 20:16

Hvis du ikke har oplysninger fra før ca 1980 om din familie må du se i kirkebøgerne:

http://www.sa.dk/ao/

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-09-12 20:22

Hvis det også herefter kniber med at komme i gang.
Kan du jo oplyse hvem/hvilken bedste/oldefar/mor du søger efter?

Navn, født hvor og hvornår, og dygtige kandu slægtsforskere vil finde dem tíl dig...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-09-12 20:36

Hvis du ikke ved hvor / i hvilket sogn / dine forfædre kommer fra så kig her:

http://www.sognetraef.dk/

og du kan være heldig at andre søger og har fundet de samme...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-09-12 20:39

Et fjerde sted at søge er hos momonerne:

https://familysearch.org/

det er dog ikke helt så bruger venligt som det har været...

Kommentar
Fra : Nul7

Dato : 04-09-12 20:58

Kære venner, tak for de mange gode indslag, jeg vil gå dem igennem har knap tid nu, - Jeg kender desværre ikke min forældres fødselsdag, alt er bortkommet efterhånden, men begge er de født ca. i 1870 - 9o.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 04-09-12 21:09

Jamen så har du jo FT (Folketællingerne) i bl.a. 1901, 1906 mv.

Du må vide hvornår og hvor du selv er født!

Ellers står det på din dåbsattest.

Ole P. Bielefeldt
www.familytreemaker.dk

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 04-09-12 23:05

Citat
min forældres fødselsdag, alt er bortkommet efterhånden, men begge er de født ca. i 1870 - 9o.

Du må være meget gammel

Kommentar
Fra : spimmer

Dato : 05-09-12 11:18

Her finder du en masse om Slægtsforskning:
http://www.seniorinternet.dk/seniorfritid-sl%E6gtsforskning.htm
spimmer.

Kommentar
Fra : Nul7

Dato : 05-09-12 11:35

utrolig mange spændende ting, - nu har jeg fundet mine forældres fødselsdag min far i 1981 og mor i 1894, men jeg kender ikke sognet og ligeså deres børn, men det kommer nok frem engang.
Nu er det ikke mit spørgsmål, men jeg vil gerne være med til at gi poin.
vh. Nul7

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-09-12 12:20

Citat
utrolig mange spændende ting, - nu har jeg fundet mine forældres fødselsdag min far i 1981 og mor i 1894, men jeg kender ikke sognet og ligeså deres børn, men det kommer nok frem engang.
Nu er det ikke mit spørgsmål, men jeg vil gerne være med til at gi poin.
vh. Nul7

Du er en torsk, det er axelbjarne der stiller spørgsmål her.

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 05-09-12 17:03

Jeg bruger www.geni.com
Den spreder sig af sig selv.
Det vil sig at du selv kan opdatere de enkelte personer, men det kan andre også.
Alle nulevende kan selv overtage deres engen 'profil', og beslutte hvordan den skal se ud.
Der er felter til alle oplysninger med fødested og lignende, ingen krav om at udfylde, det bestemmer man selv. Den minder alle der har lyst om fødselsdage, bryllupsdage mm.
Kan kun anbefale. Nem at gå til og fra. Rette i og tilføje til.
Den er gratis!! man kan dog betale sig til 'prof' mulighed, men det har vi ikke haft behov for.
Det er fantastisk når man rammer en peson lidt ude i familien der selv har lavet et træ og familien pludselig blive et par tusinde større.

Kommentar
Fra : RingeOne

Dato : 06-09-12 03:50

En lille kommentar til Nul7

Det var dog meget at der er 113 år mellem din fars og mors fødsel

Hilsen RingeOne

Kommentar
Fra : RingeOne

Dato : 06-09-12 04:00

Nul7

Undskyld min regnefejl, der var kun 87 års forskel på forældrenes fødselsdage

RingeOne

Godkendelse af svar
Fra : axelbjarne

Dato : 06-09-12 07:36

Tak for svaret AG112. Og de øvrige deltagere, det har været svært at vælge....

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 06-09-12 08:16

SELV TAK, JEG HAR OGSÅ LÆRT MEGET AF DE ANDRES SVAR, TIL DIT SPØRGSMÅL.

OG ER OGSÅ BLEVET RIGTIG GODT HJULPET IGANG HERINDEFRA.

GOD FORNØJELSE FRAMOVER, DET ER RIGTIG SPÆNDENDE.

MVH AG112