/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Kobberrør i solfanger
Fra : akje0035
Vist : 540 gange
50 point
Dato : 04-09-12 11:49

Skal lave en solfanger af kobberrør med alu-finner og er i tvivl om hvilken størrelse kobberrør jeg skal bruge. Hvad er mest optimalt?

Håber I kan hjælpe

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 04-09-12 12:40

Jeg vil mene 10 mm er passende, da de er alm. og kan nemt sluttes til fittinger. I centralvarmeanlæg er 10 mm passende - større rør giver større varmetab, mindre rør giver en dtørre gennemstrømningsmodstand.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-09-12 15:31

Størst mulige kobberrør er bedst for udbyttet da kobber leder varme bedre end aluminium.
Eneste grund til at man ikke laver dem helt af kobberrør er prisen.
Store rørdimensioner giver også mindre pumpearbejde.

Men med de priser der i dag er på kobber skal du nok satse på en maksimalt 10 mm dimension.

Thyregods bemærkning om varmetab , var vist ikke overvejet. I en solfanger tilstræber man maksimalt "varmetab" fra solen ind i røret.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 04-09-12 18:55

Citat
Thyregods bemærkning om varmetab , var vist ikke overvejet. I en solfanger tilstræber man maksimalt "varmetab" fra solen ind i røret.

I princippet skal man have så stor overflade som muligt i det område solen skal fanges, her gerne store dimensioner plus aluminiumsvinger til at fange varmen. Når varmen fra solfangeren skal ledes fra fangeren skal der være så lille varmetab som muligt og rørene skal være billigst. Så igen når røret kommer til varmtvandsbeholderen skal overfladen være så stor som muligt igen så varmen let afgives til omgivelserne.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-09-12 01:24

Nu handler spørgsmålet om solfangeren konstruktion, og ikke om rør til et centralvarmeanlæg, eller vandbeholder.
akje035 skal også huske ved hjemmekonstruktion af en solfanger at tage højde for at røren og finnerne bevæger sig en del ved skiftende temperatur. Husk også ekspansionsbeholder og sikkerhedsventil i systemet.

Kommentar
Fra : akje0035

Dato : 05-09-12 10:04

tak for de hurtige svar.

Jeg har en del 22 mm rør gratis til rådighed, nogle få i større dimension, en pæn bunke på 15 og 10 mm. Så ud fra det i siger vil jeg primært bruge 22mm rørene. Går ud fra dette koncept i konstruktionen af den: http://builditsolar.com/Experimental/CopperAlumCollector/CopperAlumCol.htm#Concept