/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
dual boot.
Fra : marcussen1
Vist : 444 gange
100 point
Dato : 03-09-12 19:07

Hvordan er det nu man opretter dual boot. XP-pro ligger på c-drevet alene, og jeg vil gerne have VISTA på også.
Mvh
Niels

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 03-09-12 19:18

Citat
jeg vil gerne have VISTA på også.

Er du sikker på hvad du laver?

Du skal oprette en ekstra partition som du så installere vista på. Hvis du har en partition som allerede fylder hele harddisken, så skal du formindske den så du har plads til og lave en ny du kan installere vista på.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 03-09-12 19:28

Jeg har prøvet at lave en separat partition, og det er mislykkedes hver gang. Der sker det, at det først installeret OS (XP) bliver overskrevet med VISTA, og så er jeg lige vidt. Og har har, det er nu 3.die gang, inst. på den nye partition. Jeg er godt klar over at det mig, der gør noget forkert. Jeg mener også, at der er en anden måde at lave en dual boot.

Accepteret svar
Fra : webnoob

Modtaget 100 point
Dato : 03-09-12 20:39
Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 03-09-12 21:42

Jeg må desværre stoppe midlertidigt men vender tilbage

Kommentar
Fra : bja2

Dato : 03-09-12 22:46
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-09-12 00:10

Dual boot eller flere styresystemer på samme harddisk kan laves på mange måder.

Jeg benytter http://www.boot-us.com/ og programmet gparted.
Hvor jeg har 3 partitioner
XP
Vista
Styrepartition

Starter med at oprette XP på en partition der ikke fylder hele harddisken eller formindsker partitionen med XP efter installationen (gparted)
Nu gemmer jeg / hide partitionen med gparted
Installerer Vista på resten af harddisken ---------minus 1 GB
Med gparted gøres XP igen synlig og får sat flaget boot på
XP er utilfreds og skal lige genstartes et par gange
Nu installeres Boot-us på XP og indstilles til at lave en 3. partition til boot-us
Nu kan du starte op på XP eller Vista.

Den gamle BootManager fra Powerquest bør også kunne lave det.

Godkendelse af svar
Fra : marcussen1

Dato : 04-09-12 09:18

Tak for svaret og denne gang lykkedes det. Jeg mener blot at have brugt denne fremgangsmåde de andre gange, men nu er den der.
Mvh
Niels