/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Tag dog bare organer fra de døde.
Fra : kartoffel88
Vist : 656 gange
100 point
Dato : 01-09-12 08:17

Burde lægerne overhovedet spørge de pårørende om lov til at bruge en hjernedøds, eller død persons organer?
Det kan jo redde et andet liv, og den døde er jo ligeglad.
Eller er der noget religiøst i det, som jeg ikke har forstået?

Kommentar
Fra : vith

Dato : 01-09-12 08:43
Kommentar
Fra : kartoffel88

Dato : 01-09-12 15:23

Ja jeg læste den på politiken. Men det var jo godt at hun vågnede i god tid

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-09-12 15:42

http://da.wikipedia.org/wiki/Organdonation

Du kan jo bare registrere dig og skænke din krop.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 01-09-12 21:47

Citat
og den døde er jo ligeglad

Tja, det ved vi vel i princippet ikke om den døde er?

Heldigvis tilhører vores kroppe os selv, og vi har derfor selv retten til at bestemme over den, også når vi er døde.

Hvis du vil, kan du melde dig som donor -

Kommentar
Fra : kartoffel88

Dato : 02-09-12 13:09

Nej men vi ved at den døde ikke skal bruge organerne længere, og det skal den der er i live. Så efter min mening, burde samfundet blive enige om at man blot tager organerne uden nogen form for samtykke fra pårørende, eller afdøde.
Man fortæller med andre ord slet ikke om/at man har eller ikke har brugt organer fra afdøde.

Eller man kunne jo også gøre det således at alle personer aktivt skal frasige sig at være organdonor, i stedet for som det er nu, at man skal melde sig som organdonor.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 02-09-12 13:56

Citat
Heldigvis tilhører vores kroppe os selv, og vi har derfor selv retten til at bestemme over den

nemlig og min krop skal ikke bruges til reservedele, det har jeg aktiv besluttet og mine pårørende ved det også, jeg vil forøvrigt heller ikke selv gå med et organ fra et andet meneske i mig, så hellere en mekanisk reservedel, der findes allerede flere muligheder og der kommer stadig nye til, sikkert på grund af at der ikke kan skaffes reservedele nok fra såkaldt døde personer som altså slet ikke er døde når organer tages ud

Kommentar
Fra : nosunshine5

Dato : 02-09-12 14:28

O.V.N. med aldren bliver det er hypotetisk problem.
For jø ældre vi er, eller federe jo mindre risiko er der for at ens krop kan bruges som reservedels lager.
Der er en vis minimums grænse for hvad de vil bruge til at putte i andre.

Bare ens alder(at man har for mange vintere under vesten) er nok til at eskludere en fra.
Det har jeg ladet mig fortælle men jeg kan ikke henvise til nogen steder.

Godkendelse af svar
Fra : kartoffel88

Dato : 03-09-12 17:00

Tak for svaret o.v.n..