/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Retsopgøret i Danmark efter 1945_Reprise
Fra : xutty
Vist : 807 gange
25 point
Dato : 30-08-12 17:30

Nogen kalder retsopgøret i Danmark efter 1945 for : "Et juridisk galehus"
andre kalder det for : "Det bedst mulige".

Hvad er din mening om retsopgøret i Danmark efter 1945 ?

A : Var det retfærdigt ?

B : Var det "Godt nok" ?

C : Kunne det gøres bedre ?

D : Hvad kunne man, evt. have gjort bedre ?

E: Blev Danmark et bedre land, efter retsopgøret ?

Med Venlig Hilsen "xutty" alias *Jørn*

Kommentar
Fra : xutty

Dato : 30-08-12 18:16

Ja, det eneste relevante svar på spørgsmålet var dette, fra vangr:

Kommentar
Fra : [Er ikke online] vagnr [Fire stjerner]

Dato : 30-08-12 15:09
A : Var der retfærdigt ?

Mange blev retsforfulgt for at have samarbejdet med tyskerne, som regeringen havde opfordret til, og de "tunge sager" tog så lang tid, at straffen var mindre end for mange af sagerne mod de små fisk.

Straffelove med tilbagevirkende kraft, ovenikøbet med dødsstarf, er i strid med al jura. Idioten fra Norge fik heller ikke dødsstraf!

Men samtidig afværgede det den selvtægt, som sagtens kunne have været meget værre!

B : Var det "Godt nok" ?

Nej, jf A

C : Kunne det gøres bedre ?

Jeg tvivler, folkestemningen krævede at stikkere mv blev starffet

D : Hvad kunne man, evt. have gjort bedre ?

Svært at sige, samarbejdspolitikken sparede mange danske liv, retsopgøret var vel i et eller andet omfang politikernes måde at vende vreden mod nogle andre end dem selv

....

Derfor genoptager jeg spørgsmålet. Håber der er flere, som har en kommentar til spørgsmålet ...

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-08-12 20:44

Nej
Ja
Offentlig gøre navne på samtlige, der samarbejdede.
Nogle fik en meget lille og gør det ikke igen tiltale, det tror jeg gjaldt for Stats og offentlige ansatte,
de blev aldrig draget til ansvar.

Angående dødsstraf, skal den føres tilbage til tiden hvor forbrydelsen blev begået, dilemma
efter min mening burde der være dødsstraf til samtlige, der samarbejdede,
om det så var den almindelige arbejder eller BARE Stat og den burde aldrig udløbe.
Husk på, at de intet havde imod at få andre mennesker bag tremmer, med døden til følge.

Og Danmark fik en meget lille hævn, ikke nok.

Og hvorfor lukke et spørgsmål, hvis du ikke fik et svar der kan bruges.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 30-08-12 20:54

Citat
Offentlig gøre navne på samtlige, der samarbejdede.

Det er 67 år siden, der kan ikke være mange tilbage, hvad skulle det nytte?

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 30-08-12 21:13

Tiden efter 5. maj - og særligt retsopgøret, var - set med mine øjne - et halvsort kapitel i den danske historie. Kort sagt, der var travlt ved håndvasken - eller sagt på en anden måde, mange af de dømte skulle slet ikke havde været dømt - og mange ledene politikere burde ha' været dømt.

Her er 2 af landsforræderne:
Den 8. juli fremlagde Scavenius på et ministermøde et forslag til regeringserklæring, hvori det hed:
"Ved de store tyske sejre, der har slået verden med forbavselse og beundring, er en ny tid oprundet i Europa, der vil medføre en nyordning i politisk og økonomisk henseende under Tysklands førerskab. Det vil være Danmarks opgave herunder at finde sin plads i et nødvendigt og gensidigt aktivt samarbejde med Stortyskland …Prøv lige at smage på de ord...
Samtidig med opfordrede Stauning det dansk folk, til ikke at udøve sabotage - eller på anden måde genere den tyske besættelsesmagt, men angive enhver, der havde i sinde - eller udøvede sabotage. Kort sagt, Stauning - landsfaderen, opfordrer til stikker og angiveri.

Efter tyskernes angreb på Sovjetunionen i juni 1941 forbydes DKP, og en lang række kommunister, bl.a. folketingsmedlemmer, interneres. Det er et klart brud på grundloven.
Regeringen underskriver Anti-kominternpagten, en alliance vendt mod Sovjetunionen, og et brud på neutralitetsprincippet.
Man tillader oprettelsen af Frikorps Danmark, og giver officerer i den danske hær lov at indtræde i korpset, og samtidig ret til at vende tilbage til deres stilling i den danske hær.
Samarbejdspolitikken holder helt indtil 29. august 1943, hvor en folkelig opstand med arbejderklassen som den bærende kraft, tvinger samarbejdspolitikerne på tilbagetog.

Kristian Poul Kryssing er hovedmanden bag Frikorps Danemark og modtager af CHR X Ridderkorset for den dåd. CHR X er aldrig blevet dømt for det. X'set benægtede også, at det var derfor han modtog Ridderkorset. Kryssings enke sendte også korset tilbage, med ordene "Tak for lån"

7000 af østfrontfrivillige får en dom - nogen dødsdømte - andre igen fængselstraffe.

Idag mere end 65 år efter krigsafslutningen, er arkiverne stadig lukkede - hvorfor ?
Da Poul Nyrup var statsminister, forlængede han lukketheden til arkiverne med yderligere i 20 - 25 år - hvorfor... ?

Hvad er det danskerne ikke må se..?

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 30-08-12 21:37

Citat
Det er 67 år siden, der kan ikke være mange tilbage, hvad skulle det nytte?
Det er enorm vigtigt for historieskrivningen.
Og vigtigt er det, hvem var de "gode - hvem var de dårlige"

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 31-08-12 01:21

Citat
Det er 67 år siden, der kan ikke være mange tilbage, hvad skulle det nytte?

Helt enig, men de er stadig i live og lever særdeles godt, med pension fra det gamle Tyskland
som de meldte sig frivlligt til, og så kan det undre mig at de nazi svin får både rolator og hjemmehjælp, uden så meget som SPØRGE om det, det dumper bare ned i deres egen stue, som var det en skide selvfølge? fra det offentlige af.
De har, eller også burde de have de papirer, fra gammel tid af, og simpelhen nægte dem Danske frynse goder, og i den forbindelse skriver jeg også en FAST indtægt fra Tyskland af, på over 20.000- DK kroner om måneden, samt de kunne sikkert søge til kællingen også, og få endnu mere.

Men hvad får de efterladte af sådanne MØJSVIN, intet.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 31-08-12 01:27

Citat
Det er 67 år siden, der kan ikke være mange tilbage, hvad skulle det nytte?

Jeg mener at der for et par dage eller 2, var åbne for de arkiver.
Og det blev meget hurtigt stoppet, da der åbenbart må være sket et mindre uheld
fra en Offentlig ansat, der mente at det skulle altså ud til alle.
(mener det havde noget med en TV udsendelse at gøre, men jeg kan jo være helt ude i hampen)
Så kunne man bare tænke på, hvis der dengang havde været internet, stor skandale
i det lille og ellers idyliske Danmark, for ikke at sige Folketinget

Kommentar
Fra : xutty

Dato : 31-08-12 08:44

Tak til jer alle 3 for interessante svar. Nåh, men jeg skal gå nu, vender tilbage senere. Forhøjer lige points.

Mvh Jørn

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 31-08-12 10:03

Når det er 67 år siden, besættelsen ophørte, må de få overlevende fra dengang være oppe i 80'erne, mindst, Søren Kam er over 90.

Så offentliggørelse af alle navne vil nok snarere sværte deres efterkommere, vi husker vel alle balladen om Nyrups far?

Arvesynden er afskaffet, i hvert fald hos de (kultur)kristne!

I Nordkorea, har jeg netop læst, straffer man i tre generationer, såvel i opstigende som nedstigende linie

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 31-08-12 10:12

Citat
Helt enig, men de er stadig i live og lever særdeles godt, med pension fra det gamle Tyskland
som de meldte sig frivlligt til,
Korrekt- og endda med den danske regerings accept.
Man kan så spørge sig selv om; Hvorfor gjorde de det - altså, at melde sig frivilligt til Frikorpset? - Og vi har lige in mente, at det var under dansk kommando. Godt nok blev Frikorpset iklædt tyske uniformer, men det var på grund af, at de danske militæruniformer let kunne forveksles med de russiske.

En af årsagerne var nok, at de frivillige så kommunisterne som en endnu større fare end nazisterne - og vi må heller ikke glemme, at "masser" af frivillige melde sig til Spanien og Finland netop for hjælpe disse lande mod kommunisterne.

Men lad os holde lidt fast i de domme, som de frivillige idømt. Jeg mener slet ikke de frivillige burde være dømt for tjenesten i Frikorpset. Den danske regering havde jo med kongens accept givet tilladelsen. Det svarer vel nogenlunde til, at vi i dagens danmark anno 2012 pludselig laver loven om, så det bliver strafbart at ha' deltaget som soldat i Afghanistan og derved dømmer alle de soldater der har deltaget.

Men det - og meget meget mere kan diskuteres fra nu af og til dommedag, derfor er det enormt vigtigt at de arkiver bliver åbnet.
Personligt tror jeg, at grunden til arkiverne er lukket med syv hængelåse er, at der foregik meget, som stadig mange år efter ikke tåler dagens lys......måske kommer monarkiet i fare....hvis og såfremt arkivet bliver åbnet..??? Og måske var politikerne slet ikke de heroiske helte de blev - eller snarere - udråbte sig selv til.

Perioden 1939 til 5 maj 1945 giver flere spørgsmål end svar - og vi må heller ikke glemme, at sålænge arkiverne er lukkede, så er det politikerne der skriver historien ....og æh...nu kender vi jo politikere....de skriver som bekendt ikke sandt sålænge de ved løgn.

Tommy

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 31-08-12 10:46

Citat
Jeg mener slet ikke de frivillige burde være dømt for tjenesten i Frikorpset. Den danske regering havde jo med kongens accept givet tilladelsen.

Helt enig, juridisk og moralsk noget svineri!

Men hvordan havde "folkedomstolen" reageret, skulle danske betjente/soldater (hvor der vist ikke var mange i landet de første dage efter 4. maj) skyde på folk der ville begå selvtægt, som jeg er sikker på mange ville have prøvet på?

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 31-08-12 11:01

Her er jeg enig med vagnr.På et tidspunkt må "sagen" lukkes."Fædrenes synder,nedarves til børnerne". Jeg kan da ikke være ansvarlig for,hvad min bedstefar evt. bedrev.

Deres bevæggrunde,kender vi heller ikke.De kan have været under pres,på forskellige måder.
F.eks. ved jeg da,at min far kørte grus,med hestespand (sammen med mange andre små husmænd) til bunkerne i Hanstholm.De havde simpelthen,ikke andre udveje for at tjene til føden.Nogle var tvangsudskrevet til det. (Husker ikke om han var).Men han var bestemt ikke nazi venlig.Tværtom.

Nej alt må ha`en ende.Og jeg synes vi har problemer nok i nutiden,at ta`stilling til.

Derfor synes jeg også det er lidt trist at se,som det tyske indenrigs- og udenrigspolitik,stadigvæk er præget af deres fortid.(Flygningestrøm - helst ikke militær i udlandet).

Herregud,på et tidspunkt må vi videre.Det hele er sket for tre generationer siden.

M.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 31-08-12 12:05

Fuldstændig korrekt, at man som barn ikke er skyldig i forældrenes synder.
Når det så er sagt, kan man ikke bare undlade visse kapitler af danmarks historie, på grund af, at familiens efterkommere måske ikke kan lide hvad bedstefar eller far har bedrevet.

Alle har ret - og især pligt til at kende sit fædrelands historie - det er historien vi skal lære af.

Tommy.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 31-08-12 12:09

Lige et PS.

Jeg er sikker på, at 90% af det der står i historiebøger om tiden op til - og under besættelsen, er direkte historieforfalskning.

Tommy

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 31-08-12 12:36

Citat
Jeg er sikker på, at 90% af det der står i historiebøger om tiden op til - og under besættelsen, er direkte historieforfalskning.

Det var sandelig noget af et udsagn skal jeg love for...

Hvor har du den sikkerhed fra og kan du bevise den?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 31-08-12 12:36

Jeg har altid været glad for de samtidige kilder, så slipper man for fortolkninger i "nutidens lys".

Gode gamle Hvem hvad hvor gav løbende en samtidig (men selvfølgelig censureret) beskrivelse af besættelsestiden, og det efterfølgende retsopgør.

Det er næppe en forfalskning, men heller ikke det fulde billede.

De forskellige frihedskæmpere jeg har kendt, har aldrig været til at slå et ord af, mens alle de "almindelige" danskere fra dengang hellere end gerne ville fortælle

Mine forældre havde en bog, fra før 2. verdenskrig, med billeder fra en koncentrationslejr, som desværre ikke har overlevet div. flytninger. Jeg kiggede i den som knægt, ækelt, men svært at forstå at ingen tyskere vidste besked.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 31-08-12 14:14

Citat
Hvor har du den sikkerhed fra og kan du bevise den?
Ja det kan jeg faktisk - og nu nævner jeg bare et eksempel blandt mange.

Tag Lademanns leksikon fra før 1980, i det leksikon står blandt andet; At mellem 1200 - 1500 meldte sig til Frikorps, hovedsaligt mindre begavede, kriminelle og alumner..
Intet er mere forkert! Antallet af frikorpsmænd er forkert. Du kunne ikke blive frikorpsmand, hvis du fx havde begået kriminelle handlinger - slet ikke, hvis du var alumne(åndsvag) Militærtjenesten skulle være aftjent for at blive optaget.

Jeg ved godt det ondt på nogen, at historien - måske ikke altid var, som man havde fået den at vide..

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 31-08-12 14:18

Lige et PS...

Husk på, hvem har retten til at skrive historien ????
Det har sejrherren - men det bliver historien ikke mere sandfærdig af.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 31-08-12 15:42

Citat
De forskellige frihedskæmpere jeg har kendt, har aldrig været til at slå et ord af, mens alle de "almindelige" danskere fra dengang hellere end gerne ville fortælle

Jeg har stor respekt for de "rigtige" frihedskæmpere,såsom Holger Danske,Churchill,og Hvidsten gruppen.M.fl. De gik ikke rundt og pralede med deres "bedrifter".(I sagens natur,slet ikke Hvidsten).

Rigtig mange,der satte livet på spil...........og betalte med den.

Men jeg er ikke imponeret over de flere tusinder,der pludseligt var "frihedskæmper",5 maj 1945.
Hvis "heltemodige indsats",mest bestod i at klippe håret af de såkaldte "tyskertøse".

Iøvrigt bemærkelsesværdigt at se,Kommunisterne og Konservative,trække på samme hammel under besættelsen.

M.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 31-08-12 16:27

Citat
Ja det kan jeg faktisk - og nu nævner jeg bare et eksempel blandt mange.

Klart nok, nu er vi straks oppe på 90 %

men det bliver historien ikke mere sandfærdig af...

Kommentar
Fra : xutty

Dato : 31-08-12 16:35

Ja, ret interessant at BOPA & Holger Danske samarbejde, hvor BOPA mest tog sig af industrisabotage, og Holger Danske af likvideringer.

Der er, naturligvis, skrevet meget "Enøjet" om Frikorksfolk -
Dels meget negativt, og så meget positivt, f.eks i Erik Haaest bøger -
og så er der kommet nogle bøger, som er mere neutrale og sikkert også mere objektive. F.eks : Med Dannebrog og Hagekors.

Det samme gælder for Modstandsbevægelsen.
Der kom mange sympatiske bøger om dem - lige efter krigen og 10 år senere.

Så er der kommet nogle mere revisionistiske bøger om Modstandsbevægelsen de senere år.

At Danmark havde en Modstandsbevægelse af BOPA, Holger Danske, Churchill Klubben, Hvidsteen Gruppen og mange andre, gjorde vel, at Danmark kom på de allieredes side efter krigen. I flere år ansås vi jo for at være loyale og tyskervenlige, af Sovjetunionen, England, Frankrig og USA.

Og Folkestrejkerne i August 1943 var vel årsag til, at modstanden voksede og flere fik sympati med Modstandsbevægelsen.

Politikerne kunne ikke mere "samarbejde" så godt som de havde gjort før -
Nu var der folkelig modstand mod det.

Man gik vist også mest efter de "små fisk" lige efter besættelsen. Det var sikkert også "nemmere" - men mange, virkelige "store fisk", som havde tjent i millionvis af kroner på anlægsarbejder - fæstningsværk i Jylland og andre steder. De kom aldrig for retten - for der var gået for mange år, og folk var "blevet trætte" - ønskede vel bare at leve så normalt som muligt, efter krigen.

Lige efter, så var man, naturligt nok, mere opsat på at "finde retfærdighed" - hvad det så end var for en størrelse.

Jeg har læst mange udtalelser i forskellige biografier og andre bøger, om, at flere unge og lidt ældre mennesker er blevet "lokket" i tysk tjeneste på Østfronten og senere som sabotagevagter.

Det kan jeg nu ikke helt forstå.

Tja, mange blev vel af DNSAB og det miljø, som var omkring partiet "fodret med ideologiske tanker", så de meldte sig til de forskellige frikorps.

Jeg forstår heller ikke, at mange i de korps, mente at de var 100% danske, og man kæmpede 100% for Danmark, når man nu støttede tyske interesser, også i den grad.

Nåh, men man har måske ikke kunne se, hvad det udviklede sig til ?

Første halvdel af krigen troede mange jo også at Tyskland ville vinde -
og man holdt "på den rigtige hest" ...?

De sidste "nyheder" er ganske sikkert ikke kommet frem endnu -

Og især med arkivloven, hvor meget er skjult, så går der nok en rum til endnu, før vi ved "alt", ikke ?

Mvh Jørn

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 31-08-12 18:48

Citat
Klart nok, nu er vi straks oppe på 90 %

men det bliver historien ikke mere sandfærdig af..
Du vil vel ikke ha', at jeg skal beskrive dem alle..?

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 31-08-12 19:15

Citat
Du vil vel ikke ha', at jeg skal beskrive dem alle..?

Næh, bare du lader være med at komme med så vilde påstande...

Kommentar
Fra : Jan4100

Dato : 31-08-12 19:42

Jeg kender en som opvoksede på børnehjem og derefter meldte sig under tysk fane med hjælp fra den danske stat og ja han lever i nu. Han fortalte at han aldrig havde grædt så meget i børnehjemmet som han var tysk soldat under dansk flag tvunget af den danske regering.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 31-08-12 19:59

Citat
Næh, bare du lader være med at komme med så vilde påstande...
Har du oprettet en ny profil bare for spille smart med små bemærkninger.

Det ville klæde dig, marken 84, hvis du i stedet, påpegede de steder i mine indlæg, hvor du mener jeg har taget fejl, så kunne vi tage en fornuftig debat ud fra det.
Alt andet er jo bare mundhuggeri.

Tommy.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 31-08-12 20:20

Citat
Nåh, men man har måske ikke kunne se, hvad det udviklede sig til ?

Man kan jo sagtens idag,sidde og pudse sin glorie.Det var jo nogle tider,som vi nok idag,ikke kan sætte os ind i.Fattigdom og en usikker fremtid. Og så nærmest opfodret fra regeringen,om at behage det nazistiske vælde.
Jeg har da før tænkt på,at hvis jeg var en seksten-atten år dengang,hvilken side var jeg så endt på??
Jeg tror da det tit var meget tilfældig,hvor man bevægede sig hen. Nazi eller det modsatte.

Der er jo ikke meget der har ændret sig,i den retning.Idag er det vel også halvdelen af befolkningen,(+ regering) der mener at vi skal indordne os under den muslimske besættelse.Om 67 år,vil folk også kunne konkludere,at det var en kæmpe fejltagelse.Og at flere af vores nuværende og eks.politikere burde være dømt for landsforræderi.Og Glistrup vil blive udråbt som een af de få,sande danskere,i hans samtid........lur mig......vi snakkes ved,til den tid.

Jo,historien,har det med at genta`sig.

M.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 31-08-12 21:05

Citat
Der er jo ikke meget der har ændret sig,i den retning.Idag er det vel også halvdelen af befolkningen,(+ regering) der mener at vi skal indordne os under den muslimske besættelse.Om 67 år,vil folk også kunne konkludere,at det var en kæmpe fejltagelse.Og at flere af vores nuværende og eks.politikere burde være dømt for landsforræderi.Og Glistrup vil blive udråbt som een af de få,sande danskere,i hans samtid........lur mig......vi snakkes ved,til den tid.

Jo,historien,har det med at genta`sig.

M.
Sande ord, Mosebaek.

Kommentar
Fra : Nutty

Dato : 31-08-12 21:42

Jo da ... De tyske soldater opførte sig meget bedre end muslimerne i dag,
siger Mogens Camre ...

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 31-08-12 21:54

Sakset fra Åge Staffe.
Dem, der ikke ved hvem Åge Staffe er, kan jeg oplyse, at han var modstandsmand/leder i BOPA

Citat
De historiske eksperter overså eller rettere blev betalt for at overse og fortie samarbejdspolitikernes, vort politis øverste ledelses samarbejde
med de nazistiske myndigheder før og under besættelsen, vore domstoles brud på forfatningen før og under krigen – mod emigranter – kommunister og antifascister i almindelighed.
Man glemte vort krigsvæsens ringe indsats, der kun gavnede tyskerne.
Man fortiede eller bagatelliserede de kredse, der scorede kassen – bønder – fabrikanter – værnemagerne; i stedet fokuserede man på de små
egentlig ret ligegyldige småforbrydere, feltmadrasser og frikorpsfolk
f.eks., de blev brugt som lynafledere i kampen om magt og taburetter.
Derved gik kollaboratørerne fri.

Eksperters prostitution?
Den akademiske verdens ædruelighed og sandhedssøgende anstrengelser vil jeg sætte spørgsmålstegn ved. Sammenhold og indbyrdes loyalitet også mod deres arbejdsgivere (politikerne) er nærmest «beundringsværdig».
En historiker har mærkværdigvis uden at blive slæbt i retten for
ærekrænkende udtalelser udtalt: at en ikke nedskreven, men stiltiende
overenskomstaftale lå bag de anerkendte historieforskeres resultater
og at de bevillinger, de modtog, forudsatte, at samarbejdspolitikernes
gerninger blev beskrevet i et «positivt lys». Aage Trommer udtaler på
et seminar afholdt på Odense Universitet april 1995:

Tommy

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 31-08-12 21:58

Det var dog fandens mange nye profiler der bliver oprettet. Eksempelvis marken84 og Nutty
De vil nok ikke skrive under deres sædvanlige nicknames. Underligt.

Tommy.

Kommentar
Fra : Nutty

Dato : 31-08-12 22:08

Jeg kender skam udmærket Åge Staffe. Fra 24timer.dk - Jeg er "ven" med ham på det Forum.
Han skriver brand godt...

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 31-08-12 22:14

Jamen det tror jeg da,han har ret i,langt hen ad vejen,Nutty.Jeg kan ikke selv huske noget fra krigens tid.Men mine forældrer,familier og bekendte,har da fortalt meget om det.Og det anser jeg for at være pålidelige kilder.

Jeg har aldrig hørt om andet,end de var høflige og omgængelige. Røverier,gadevold,tyverier,hælerier,økonomisk svindel i stor stil,har jeg aldrig hørt,de begik sig af med. Lyder måske mærkeligt,i dine ører,men der var helt sikkert en streng justist og diciplin,i den tyske værnemagt.

Forleden aften,i tv midt-vest,var der en 80 årig barber,der fortalte om hans tid på Østfronten.(Han var kommet hertil som Ungarnsk flygtning efter krigen).Han fortalte om at de menige tyske soldater,var lige så trætte af krigen,som alle andre.Og ganske alm.unge mennesker.
Det var først langt længere oppe i hierarkiet nazi "ånden",kunne mærkes.

Læs lidt mere på historien.Det er vældig interessant.

M.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 31-08-12 22:18

Citat
Jeg kender skam udmærket Åge Staffe. Fra 24timer.dk - Jeg er "ven" med ham på det Forum.
Han skriver brand godt..
Så må du endelig Hilse Åge Staffe. Bare sig; "Ørnen er landet" Så ved han besked...

Kommentar
Fra : Nutty

Dato : 31-08-12 22:26

Tja ... Jeg vil da gerne tro, at den almindelige tyske soldat, generelt opførte sig ordentligt i hverdagen (på nær overfor jøder, kommunister, socialister og modstandsfolk) ...

Nåh, well, well - De fleste tyskere (og danskere) ønskede vel også at besættelsen forløb i "fred og ro" - Man havde betegnelsen "Flødeskums-fronten".

Mange tyske soldater var vel ikke engang nazister, men var tvunget i krig.
Så kan man da godt forstå, hvis man hver især prøvede at tilpasse sig under forholdene.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 31-08-12 22:31

Nutty eller xutty du er squ da rablende sindsyg.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 31-08-12 22:44

Citat
Nutty eller xutty du er squ da rablende sindsyg.

Nå det er også gået op for dig nu...? -(

Kommentar
Fra : Nutty

Dato : 31-08-12 22:50

Det er da et faktum, at den store del af befolkningen ønskede at tilpasse sig - Det havde regeringen og kongen jo også sagt, at de "skulle".

Og den almindelige tyske soldat, der købte vinerbrød, og måske havde en dansk kæreste, ville da hellere være her i smørhullet Danmark end på Østfronten, Vestfronten - ja alle andre fronter, hvor der virkelig var barsk krig

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 31-08-12 23:15

Allerede de gamle romere sagde om udenrigspolitik

"Små lande gør det de er nødt til, store lande det de har lyst til".

Inden besættelsen udleverede Dk gladeligt jødiske flygtninge tilbage til Tyskland, under besættelsen lavede samlingsregeringen en aktivistisk tilpasning til Tyskland, Fogh lavede den aktivistiske udenrigspolitik = USAs dikkende lammehale, der uden spm gik lige i hælene på Bushs krige (og fik en natotoppost som belønning), og hvis Kina er verdens stormagt om 20 år, hopper vi i hælene på dem (måske gjorde vi det allerede under Hu Jin-Taos besøg, hvor lovlige demoer pludselig blev forhindret?).

Spillereglerne for småstater er tilpasning, de har ikke andet valg.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 31-08-12 23:23

Citat
Spillereglerne for småstater er tilpasning, de har ikke andet valg.
Det var så kun danmark der benyttede sig af det valg. (besættelsen) Ja og V. Quisling, han blev dog trods alt henrettet

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 01-09-12 00:13

Det er vel ikke så dårligt endda, at danmark har en Natogeneralsekretær.
Snart får vi en dansk EU-præsident ved navn Helle. Danmark har allerede indbetalt det første afdrag på handlen, ialt 41 milliarder gode danske kroner. Gud ved hvad de efterfølgende rater koster i kroner ører og suverænitetsafgivelse. Billigt bliver det nok ikke.

Tommy.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 01-09-12 06:57

Citat
Det er vel ikke så dårligt endda, at danmark har en Natogeneralsekretær.

Det er sikkert godt for AFR at have fået en international embedsmandsstilling, men det er vist den dyreste jobansøgning fra DK nogensinde!

Prisen, Dk har mistet 8 soldater i Irak, 40 i Afghanistan, for slet ikke at tale om de mange invaliderede, uden at udrette noget varigt, og krigsudgifterne ligger på omkring 10 mia kr., hvortil kommer stærkt øgede udgifter til flygtninge.

41 mia???

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 01-09-12 21:32

Citat
41 mia???

Hvorfor spørger du, vagnr, om noget du godt ved..?
Okay jeg skrev 41 milliarder, det var "kun" 40 milliarder

http://politiken.dk/udland/ECE1474308/danmark-skyder-40-milliarder-kroner-i-redning-af-euroen/

Tommy

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 01-09-12 21:41

Tak for "tilliden", men jeg anede ikke hvad du skrev om!

Min googling på ""41 milliarder kr" EU" (så jeg havde gættet på det var EU du havde i tankerne) gav mig først AP møllers omsætnign i 1997, og prisen på superhusbyggerier!

Jeg prøver at følge med, men jeg er ikke professor Tribini!

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 01-09-12 22:17

Nej ok, alt forladt.

Det lader til, at vi er ude i en marathon -debat. Trådstarteren XUTTY er åbenbart en gammel kending - og nu er han blacket for.....gud ved hvor mange gange.
Derfor skrev jeg længere oppe;
Citat
Nutty eller xutty du er squ da rablende sindsyg.
fordi Nutty er åbenbart også et af hans niknames.....??? Så var det, at jeg følte mig lidt til grin - vi er vel seriøse mennesker der prøver at "debattere" efter vores bedste overbevisning.

Helt iorden at skifte navn - det har jeg også selv gjort, men jeg har da gjort publikum opmærksom på "kønskiftet"... og har ikke aktiveret Heidi-Ho profilen siden - og agter selvfølgelig heller ikke at gøre det.

Tommy.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 02-09-12 06:31

Citat
Det lader til, at vi er ude i en marathon -debat

Jeps, vi kommer nok ikke længere, det er også en sti vi har trådt mange gange før