/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Sonde?
Fra : zorenS
Vist : 273 gange
50 point
Dato : 30-08-12 12:25

Hvad hedder den sonde der sidder i udstødningen på en bil?

Kommentar
Fra : poten

Dato : 30-08-12 13:03

Det er sikkert en Lambdasonde du tænker på

En lambdasonde er en føler, der er monteret på bilens udstødningsrør. På lidt ældre biler er der kun én lambdasonde, der typisk er monteret lige efter bilens udstødningsmanifold, før katalysatoren. På nyere biler skal der være 2, og de skal være monteret både før og efter katalysatoren.

Lambdasondens funktion er at rapportere den resterende mængde ilt i udstødningen til bilens indsprøjtningscomputer, som derefter kan justere mængden af benzin. Samspillet mellem lambdasonden og indsprøjtningscomputeren er nødvendigt, for at opnå en udstødningsgas som bilens katalysator er i stand til at rense.