/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Ladesystem på plæneklipper med elstart
Fra : hojriiskim
Vist : 1139 gange
100 point
Dato : 30-08-12 09:42

Hej.

Har en plæneklipper/havetraktor med elstart. Jeg har monteret nyt batteri og kommer så til at montere det omvendt, så plus-ledninger kommer på minus-polen og omvendt. Jeg opdager derefter at der er en lille sort komponent (lille cylinder på ca. 2mm i diamenter og 5-6mm lang, med et langt ben i begge ender - ligner lidt en modstand, bare uden alle farverne) som er knækket eller sprunget. Komponenten sidder så vidt jeg kan vurdere på den ledning som kommer fra generatoren og til batteriet. Jeg har ladet mig fortælle at det kan være en ensretter.
Mit spørgsmål er nu:
Hvordan finder jeg en egnet ensretter? Kan en hvilken som helst bruges, så længe den kan klare de ampere/volt som generatoren sender ud? Synes jeg har set et sted der stod 1A ved generatoren.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 30-08-12 10:04

Det kunne også sagtens være en sikring.

Hvis du tager et billede af den er det ret nemt at vurdere hvilken komponent det er.
Du kan jo lodde den af, og tage den med til din radio/tv forhandler (hed det igamle dagem tror nu nok Fona vil klø sig noget i håret hvis du kom med sådan en) Alternativ Århus radiolager (eller lign) de kan se hvad det er og finde en ny til dig.

Men en ensretter burde ikke "bræde af" fordi at du sætter tingene forkert sammen, den vil blot sikre sig at strømmen kun går een vej.
Så hvis den ser brændt ud, eller den er gået "over" vil det nok nærmere være en sikring.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 30-08-12 16:38

Der er stor formentlig en ensretter.

Men du skal vide hvormange ampere den skal kunne holde til og hvilken vej den skal vende.

Hvor i landet bor du?

Så kan vi måske komme med et firmanavn til dig hvor du kan købe dimsen.

Mvh Benjamin

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 100 point
Dato : 30-08-12 16:39
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-08-12 19:57

find dog et værksted og køb lortet der.

Godkendelse af svar
Fra : hojriiskim

Dato : 30-08-12 20:54

Tak for svaret Benjamin.Hansen.