/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hibiscus - udendørs?
Fra : fedling
Vist : 1070 gange
50 point
Dato : 02-06-03 12:15

Jeg troede hibiscus var glad for solen, men det er måske kun til indendørs brug. Den store flotte plante jeg fik sidste sommer stillede jeg ud i en solbeskinnet krog. Den brændte af. Kan jeg klippe den ned og brug den igen, hvis jeg stiller den tilbage i stuen?

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 02-06-03 12:22

Hvis ikke den er stendød, kan du godt klippe den ned.. og så lade den stå ude. Problemet med planterne er, at de ikke kan tåle at komme fra stuens skygge ud i direkte sol.. de bliver simpelthen skoldede! Den skal tilvænnes langsomt.
Håber du får liv i den igen! Pas på den ikke tørrer helt ud.. krukker skal vandes dagligt, når de står ude.
Mvh

Den almindelige hawaiblomst, Hibiscus rosa-sinensis, er ikke hårdfør og vil ikke overleve vinteren ude. Den bør kun dyrkes som potteplante, evt. i krukke på en lun terasse. Men i samme slægt findes syrisk rose, Hibiscus syriacus, der er en stivgrenet opret busk på 1,5–3 meters højde. Den trives på næringsrig, varm og leret jord på en solrig vokseplads. De unge planter er dog relativt frostfølsomme og må vinterdækkes godt. Blomsterne er store, tragtformede til klokkeformede og blomstrer i juli-september. Af etårige findes Hibiscus trionum, timeviser. I katostfamilien, som Hibiscus tilhører findes andre slægter med lignende blomster, f.eks katost, Malva sp. og stokrose, Althaea rosea (syn: Alcea rosea). Kopieret fra
http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/735.html