/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Søge efter fil - avanceret
Fra : ivanovic1
Vist : 580 gange
50 point
Dato : 28-08-12 11:18

Jeg står og skal finde en excel fil, kender kun et "tal" inde i filen, når jeg søger efter dette kommer filen ikke frem. Kan man på nogen måde lave en super skarp søgning, som gennemgår alle excel filer med dette tal?

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 28-08-12 11:23

Mere information, mere information!! Hvilket styresystem bruger du?

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 28-08-12 11:28

Vista

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-08-12 11:59

Jeg mener ikke du kan søge efter tekst i selve dokumentet, så skal det være åbent,
og det er det åbentbart ikke, når du leder efter det,
du kan kun søge på filnavnet.
Der findes dog programmer som kan læse filer uden at de er åbne.

Kommentar
Fra : poten

Dato : 28-08-12 12:44

Du kan prøve at skrive tallet ind i rubrikken: "Søg i alle programmer og filer" som står når du åbner start...

Du får sikkert en masse hints kunne jeg tænke mig, men det er da forsøget værd.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 28-08-12 14:27

Nu har jeg aldrig arbejdet med vista, så jeg kender ikke indekseringen så godt.

Du kan prøve og gå ind i kontrol panelet og finde indekseringsindstillingerne - klik på knappen advanceret - vælg fanebladet Filtyper - i bunden af det faneblad skal du så vælge hvordan enkelte filer skal indekseres. Finde filtyper for excel, .xls for 2003, .xlsx for 2007 og nyere, hvis den ikke allerede står på Indekser egenskaber og filindhold så vælg den og klik OK hele vejen ud. Indekseringen skal så genopbygges, men derefter kan du så søge på det du vil og hvis det står i en af dine excel filer så bliver den listet, det er ikke alle resultaterne du kan se i "startvinduet", men så skal du bare klikke på Se flere resultater.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 28-08-12 17:33

Du kan bruge dette lille gratis program, pak ud og kør, skal ikke installeres...

SearchMyFiles
http://www.nirsoft.net/utils/search_my_files.html

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-08-12 19:08

Kan man søge i lukkede filer? mig bekendt kan der kun søges på selve filnavnet, ikke i selve filens indhold ved en ganske almindelig filsøgning.
Som vist nok er spørgsmålet.
Citat
kender kun et "tal" inde i filen

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 28-08-12 19:27

I windows 7 kan man godt, det ved jeg bruger funktionen hver dag. Jeg har aldrig brugt vista, så har ikke prøvet det i vista, men indekseringsfunktionen er den samme så man må kunne gøre det. Men jeg tester det da gerne, hvis der er interesse for det installere jeg gerne vista på en virtuel pc og tester det?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 28-08-12 19:28

SearchMyFiles kan søge i selve filen.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-08-12 20:38

Selv sidder jeg med en gammel xp pro maskine, og den kan ikke læse (søge) filer der ikke er åbne.
Så man må da kalde win7 et stort fremskidt, da den åbenbart kan, men hvor mange søge resultater får man så ikke, med bare 1 kendt tal + excel, hvis der skal søges i 1000 filer
(SearchMyFiles kan søge i selve filen.)
Har ikke selv haft brug for at søge efter et enkelt ord eller tal, så løb min maskine tør for plads.
men åbenbart ser det rimeligt ud, og skal da lige afprøves, en dag jeg får tid og behov for det.

Men det kan så undre mig at spørger kun kender et tal, i sin excel fil.
Hvis den var vigtig, var den sikkert navngivet med rette filnavn, som var lige til at finde.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-08-12 20:41

Og der skulle vist have stået FREMSKRIDT i stedet for fremskidt.
Min pc er ikke hvad den plejer at være, mere.

Accepteret svar
Fra : webnoob

Modtaget 50 point
Dato : 29-08-12 00:41

Det er fordi du ikke bruger indekstjenesten korrekt. Jeg har lige oprettet en fil, .txt fil, skrevet noget i den som jeg VED ikke kan stå andre steder, gemt den på mit skrivebord, genoprettet min indeksering (så jeg kan søge på indholdet med det samme) og puf, frem kom den i søgeresultatet.

Der er lidt bevis her.
http://peecee.dk/upload/view/381488

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 29-08-12 13:47

Så er det testet på vista og der kan man også søge i filerne, så det er bare et spørgsmål om at have styr på indstillingerne for indekseringen og gemme filerne lokalt og i de mapper der er med i indekseringen.
http://peecee.dk/upload/view/381528

Godkendelse af svar
Fra : ivanovic1

Dato : 23-10-12 17:17

Tak for svaret webnoob.