/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Toyota Carina E
Fra : val48
Vist : 335 gange
120 point
Dato : 27-08-12 21:19

Hej:
Da min carina E 2,0 fra 1994 er begyndt at bruge vand, og jeg ikke kan se utætheder i kølesystemet eller vandpumpen, har jeg en mistanke om, at det er toppakningen der er røget.
Jeg har tidligere skiftet toppakning på andre biler, men ikke Toyota, er det meget svært?
På forhånd tak.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 28-08-12 06:52

Nej det er det samme som ved andre biler.Så bare gå i gang Hvis du er sikker på at det er toppakningen.. Jeg ville trykprøve kølesystemet først .
alimak

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 28-08-12 19:59

Hårfine revner i gummislanger kan også være problemet. Det kan ikke ses, da det hurtigt fordamper, men prøv når bilen er varm, at tage du et ark køkkenrulle og før det langsomt ned om slangerne, så vil der i givet fald opstå en våd plet på køkkenrullen.

Kommentar
Fra : val48

Dato : 28-08-12 20:20

ok, tak for svarene.

alimak: Hvordan og hvor får man trykprøvet kølesystemet.
Jeg vil prøve det med køkkenrulle.
Tror dog det er toppakningen, da det er en del vand den bruger. Den har også nogle mindre udsættere, hvilket kunne tyde på, at der måske kom vand ind på et stempel.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 28-08-12 21:13

På værksteder så har de en pumpe der de pumper tryk i ekspantionsbeholderen og ser på manometeret hvor hurtig trykket falder.Er det en revne i en slange eller et spendebånd der er løst,så ser du lækagen med det samme.Ser man ingenting så er det nok toppakningen.
alimak

Kommentar
Fra : val48

Dato : 30-08-12 17:02

Ok, det vil jeg prøve.

Kommentar
Fra : geu

Dato : 10-09-12 09:04

Du skal bare være opmærksom på når du spænder de 4 store møtrikker ved tændrørs huller i toppen, du ikke går 2.5 nm. Da du trækker styr op af toppen.

Kontrol gøres ved og skrue tændrør op og se på dem, og ned på stempel. Er der et det er vasket ren er der gået en toppakning.