/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
Flere trådløse routere
Fra : BarsKill
Vist : 660 gange
100 point
Dato : 27-08-12 08:05

Kan det - uden problemer - lade sig gøre at sætte flere trådløse routere på samme net?
Er der forskel på "kraften" til at trænge gennem vægge?
Hvad er forskellen på N- og G-routere?

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 27-08-12 09:17

Ja, jeg har både Stofa's og en dlink, samt min stasionær køre med kabel da det giver dobbelt hastighed.

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 100 point
Dato : 27-08-12 09:48

Du kan sætte flere routere på samme net og får på den måde flere forskellige tilslutningsmuligheder. Det giver i sig selv ikke hurtigere hastighed eller rækkevidd
e, men hvis du placerer dem forskellige steder vil det være muligt at have bedre wifi dækning.
Forskel på G og N standard er hastigheden. De bruger forskellige bånd at sende på hvor N standard teoretisk er ca 300 gange hurtigere (sender på 2 bånd samtidigt) men har også bedre rækkevidde end G standard.

Godkendelse af svar
Fra : BarsKill

Dato : 27-08-12 10:03

Tak for svaret Fijala.

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 27-08-12 10:07

Det var da et spørgsmål.
1. hvad er forskellen mellem N- G-routere?
N-routere har flere antenner og kører hurtigere op til 100mbit.
G-routere nøjes med en anrtenne og kører op til 54mbit.
Stadig er det den Pc med det langsommeste netkort det sætter standarten for hastigheden.
Og flere tilsluttede pc skal deles om kapaciteten.
Her findes så idag Routere med 3 antenner og dermed flere bånd at sende på. disse kan komme
op på 300mbit. Her anvendes både 2,4ghz og 5,0ghz i senderne.
2. Kan det - uden problemer - lade sig gøre at sætte flere trådløse routere på samme net?
Kort Ja det kan det godt, det vil i mange tilfælde være nok til bare at komme på internettet.
Men, der er jo altid et men. Det er rigtigst at sætte den router der har forbindelsen til internettet
til at være Master for de andre. Og lave de efterfølgende som slaver, dette kaldes Bridgemode
3.Er der forskel på "kraften" til at trænge gennem vægge?
Ja det er der. Alle routere sender ikke lige meget signal ud i antennen. Nogle er faste, andre
kan man endda stilles op og ned i effekten de sender ud.
De fysiske pladceringer har meget indflydelse på hvor fra en router kan nås.
Betragt antennen som en billiard kugle og væggene som banderne og se hvor kuglen kommer
hen.

hilsen Steen

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 27-08-12 10:12

En router er en nummer giver dvs har du to router på samme linie og der "kommer" et opkald ude fra så vil den sende beskeden 2 steder hen og netop her kan det give problemer for så er der lige pludselige 3 der taler sammen på sammen tid.

Så kun En router men så kan man bruge accespoint ( forstærker )

G og N
N har den bedste rækkevidde såfremt at den maskine der skal modtage også kan aflæse denne standart